anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Porada; zdjęcia z rajdu samochodowego

Cylin-----
Początkujący

Porada; zdjęcia z rajdu samochodowego

Witam serdecznie. Chciałbym abyscie doradzili mi co można było zrobić inaczej (lepiej) żeby ostrosć obejmowała całe samochody a nie tak jak na przykładowych fotkach. Czy na rajdach znajduje zastosowanie ustawienie odległosci hiperfokalnej? Pozdrawiam

43 ODPOW. 43
profile.country.en_GB.title
.cezar.
Początkujący

Temat się trochę rozwinął więc pozwalam sobie wkleić www.sgcezar.com.pl . W tym miejscu postanowiłem zebrać swoje "dzieła" z zakresu foto-moto :c46 :c46 :c46 . Może się komuś spodobają.
pzdr

profile.country.pl_PL.title
Jamal_pl
Poszukiwacz

Bardzo fajne zdjęcia :c4

Możesz powiedzieć jakich szkieł używasz?

profile.country.en_GB.title
.cezar.
Początkujący

Bardzo fajne zdjęcia :c4


Dziękuję :c22 Niestety używam mocno budżetowego zestawu czyli 18-70mm, 75-300mm i 50/1.8 (w planach 70-200/2.8 Sigmy)
pzdr

profile.country.en_GB.title
Monty-----
Poszukiwacz

Doskonale zdjecia.Stosowales panoramowanie?

Mozesz podac paramerty ustawien i technike?

Moj faworyt to ten Peugeot na moscie... :thumbsup:

profile.country.en_GB.title
.cezar.
Początkujący

Monty napisał(a):

Mozesz podac paramerty ustawien i technike?


Żeby już nie zaśmiecać nieswojego wątku wysłałem PW.
pzdr

profile.country.pl_PL.title
miniu-----
Poszukiwacz

Jestem tutaj nowy wiec chciałbym wszystkich bardzo serdecznie powitać :)

Ponieważ rajdy i fotografia rajdowa to większa cześć mojego życia to chciałbym wyrazić swoją opinię na temat rajdów- fotek i nie tylko (nie chcę nikogo obrazić ani pouczać ale poruszyć kilka ważnych wg mnie aspektów które mogą się przydać w przyszłości przy robieniu tego typu fotek):

I tak szczęście że miałem możliwość robienia zdjęć.
Na czym polegało to szczęście :c18? Że mogłeś aparat wyciągnąć z torby? Zapachniało przesadą ;)



Z rozmowy wynika że kolega Jamal pełnił rolę safeciarza- sam organizuję rajdy od dobrych kilku lat więc, chciałbym dodać swoją spostrzeżenie- Jamal- jeśli jesteś licencjonowanym sędzią PZM i obstawiasz rajdy to weź pod uwagę, ze jeżeli delegat PZM zobaczy Cię z aparatem, w miejscu które jest obstawione przez wielką ilość kibiców, to może nie być za ciekawie dla Ciebie- dlatego czasami jak nie jesteś pewny że możesz robić fotki w danym miejscu (tłumy kibiców za sobą) to lepiej się powstrzymaj- kilku sędziów straciło przez to licencje, a inni mieli na sumieniu prokuratora bo nie upilnowany kibic został zabity przez rajdówkę :c9 Jeśli jesteś na KJS to inna bajka- tam zazwyczaj jest więcej luzu i możliwość postrzelania fotek dużo większa. Ale pamiętaj o odpowiedzialności i rozwadze :)

Potwierdzam to co napisał sg_cezar- W rajdach nigdy nie ma w 100% miejsc bezpiecznych, duża cześć safeciarzy to osoby które robią rajdy pierwszy raz, więc musimy także na nich brać poprawkę, zwłaszcza że są to tylko ludzie, a każdy popełnia błędy.

Przechodząc do fotografii rajdowej podam Ci kilka moich rad:
Najważniejsze- bez wiedzy o podstawowych parametrach - bez warsztatu nie zdziałasz zbyt wiele- musisz wiedzieć co i jak funkcjonuje, jaki efekt uzyskasz łącząc pewne ustawienia, po prostu automatyka nie zrobi za Ciebie dobrego zdjęcia. Owszem na początku jest pomocna, ale jeśli chcesz się rozwijać w tym kierunku to musisz nauczyć się robić fotki na ustawieniach ręcznych. Sam pamiętam nieprzespane noce czytając fora internetowe/ książki, następnie testując podane ustawienia itp.

Pamiętaj że nie ma złotego środka na fajną fotkę- jednej osobie podoba się zamrożona rajdówka zajmująca cały kadr, na której widać szczegółowo twarz kierowcy i pilota, innej natomiast podoba się rajdówka na tle pięknego krajobrazu, inna woli efekt ruchu z pięknie rozmytym tłem. Każdy ma swój gust, natomiast pamiętaj aby nie zatrzymać się tylko na 1 poziomie- eksperymentuj, próbuj i co najważniejsze- baw się tym bo tylko wtedy przyniesie Ci to satysfakcję :) I jeszcze jedno- pamiętaj że poza rajdówką rajd to także zawodnicy, kibice, sędziowie, media- wrzucając swoje galerię na największe portale rajdowe o dziwo czasami większą oglądalność zyskiwały fotki na których nie było rajdówek a ludzie- praca mechaników w serwisie, gesty zawodników, reakcje kibiców na postawionego boka, hostessy (tutaj akurat nie dziwię się)

Kolejna rzecz - nie wymagaj od siebie za dużo - wszystko przychodzi z czasem- i nie ma się co zniechęcać- sam zobaczyłem po sobie że dopiero po kilku/kilkunastu tysiącach strzelonych fotek dopiero zacząłem nabierać odpowiedniego doświadczenia. Czasami nie masz możliwości zrobienia super fotki- i powie Ci to nawet sam Kalamus- masz ustawiony aparat z długim czasem rzędu 1/60s a zawodnik postanowi zrobić psikusa i wywinie jakiś numer- w efekcie fotka Ci nie wyjdzie bo byś potrzebował czasu 1/250s aby go zamrozić i pokazać akcję a Ty nie zdążysz zmienić ustawień. Trudno, ale okazji będziesz miał jeszcze wiele :)

Możesz wypracować sobie swój własny styl, ale nie popadaj w rutynę- tak jak napisał sg_cezar- śledź na bieżąco galerie osób które fotografią rajdową zajmują się na bieżąco (też tak robiłem)- Kalamus, Rosłon, Rybak, Kuśmirek, Gułaj (oraz wielu innych chłopaków). Pozwoli Ci to na spojrzenie na ten świat z nieco innej strony, poznasz punkt widzenia osób bardziej doświadczonych, nabierzesz kreatywności, świeżości. Będąc młodszy stażem w tym temacie widywałem się z tymi chłopakami przy organizacji rajdów, testów itp. imprez i jak ich zapytałem jak uzyskać zamierzony efekt, to z reguły każdy był bardzo pomocny. Jeżeli mieszkasz w Irlandii- akurat super gdyż pewnie niedaleko masz Rally Ireland, oraz rzut beretem Rally GB - a tam cała skarbnica wiedzy- najlepsi fotografowie z całego świata- wielu Polaków, lub pochodzących z Polski- jeżeli bariera językowa nie stanowi przeszkód- nie bój się i pytaj gdyż podczas jednej takiej rozmowy zyskasz więcej doświadczenia niż podczas pełnej sesji na OSie.

Nie wykonuj fotek z jednej pozycji- no chyba że jak Jamal obstawiasz rajdy- i musisz stać w jednym miejscu- natomiast przejście na drugą stronę ulicy- zmienia zupełnie kadr :) Poza tym zawsze masz obok siebie z obu stron kolegę lub koleżankę która pełni podobną funkcję do Twojej- po prostu zamieńcie się na chwilę :)

I w sumie bardzo ważne- sprzęt- owszem jest ważny, ale najważniejsza jest To co masz w głowie- dla przykładu - dożynając swoją A200 z ob. Sigmy 18-200 (sprzęt z najniższej półki) na co-drivie M-Sportu na 66 Rajdzie Polskim potrafiłem uzyskać lepsze efekty niż fotograf M-Sportu, robiący fotkę na profesjonalnym sprzęcie (nie chcę się przechwalać że jestem lepszy - bo nigdy tak nie sądziłem i Tobie też nie radzę, ale potem to moje fotki - zostały umieszczone na stronie M-sportu, a nie jego- tak więc nie patrz na to że ktoś ma lunetę za 20 tysięcy a Twój obiektyw jest wart 900 zł- najważniejszy jest efekt końcowy).
...No i w rozmowie z D. Kalamusem (aj czepilismy się chłopa :) ale cóż - jest wg mnie najlepszy w Polsce i traktuję go jako wyznacznik) na pytanie "czy każda fotka w jego wykonaniu jest idealna i taka jaką zamierzał uzyskać"- odpowiedź bardzo mnie zaskoczyła- stwierdził że max kilkadziesiąt procent fotek z całości wychodzi tak jak on chce - więc myślę że nie ma sensu się załamywać :)

To w sumie chyba na tyle :)

Przedstawiam przykładowe fotki zrobione wysłużoną A200+sigma 18-200 (obecnie A700) ... fotki w pełnym rozmiarze wyglądają o niebo lepiej (zaznaczam ze fotki poza delikatnym wykadrowaniem nie były przerabiane w PS):
http://rallyphotos.prv.pl/elmot/DSC01144.JPG
http://rallyphotos.prv.pl/24%20karkonoski/DSC03893.JPG
http://rallyphotos.prv.pl/polski/DSC03321.JPG
http://rallyphotos.prv.pl/polski/DSC03383.JPG
http://rallyphotos.prv.pl/polski/DSC02383.JPG
http://rallyphotos.prv.pl/15%20praga/001.JPG



Życzę miłego strzelania i już teraz zapraszam w moje rodzinne Karkonosze na 25 Rajd Karkonoski :)

Pozdrawiam wszystkich forumowiczów :)

PS: sg-cesar- bardzo fajna galeria :)

profile.country.pl_PL.title
acinloop
Nowicjusz

miniu napisał(a):

Jestem tutaj nowy wiec chciałbym wszystkich bardzo serdecznie powitać :)


Witam serdecznie :c39

miniu napisał(a):

Przedstawiam przykładowe fotk


Linki nie działają.

profile.country.en_GB.title
.cezar.
Początkujący

Witaj :c37

miniu napisał(a):


Z rozmowy wynika że kolega Jamal pełnił rolę safeciarza-

Faktycznie - trochę inaczej zinterpretowałem słowa o żółtej kamizelce i gwizdku.

miniu napisał(a):

amal- jeśli jesteś licencjonowanym sędzią PZM i obstawiasz rajdy to weź pod uwagę, ze jeżeli delegat PZM zobaczy Cię z aparatem, w miejscu które jest obstawione przez wielką ilość kibiców, to może nie być za ciekawie dla Ciebie- dlatego czasami jak nie jesteś pewny że możesz robić fotki w danym miejscu (tłumy kibiców za sobą) to lepiej się powstrzymaj- kilku sędziów straciło przez to licencje, a inni mieli na sumieniu prokuratora bo nie upilnowany kibic został zabity przez rajdówkę :c9 Jeśli jesteś na KJS to inna bajka- tam zazwyczaj jest więcej luzu i możliwość postrzelania fotek dużo większa. Ale pamiętaj o odpowiedzialności i rozwadze :)

Jeżeli sam organizujesz rajdy, to dziwię się czemu udzielasz takich rad... :c18 Przecież safeciarz na OS-ie nie jest po to żeby robić sobie zdjęcia! Nawet na jakimś marnym KJS. I nie dlatego, że mogą go spotkać jakieś konsekwencje ze strony delegatów lub innych "rajdowych urzędników" tylko dlatego, że taka, delikatnie mówiąc, niefrasobliwość może doprowadzić do tragedii. Uważam, że w tym wypadku nie może być mowy o żadnych kompromisach - albo zdjęcia, albo sędziowanie.

miniu napisał(a):

Przechodząc do fotografii rajdowej podam Ci kilka moich rad:
Najważniejsze- bez wiedzy o podstawowych parametrach - bez warsztatu nie zdziałasz zbyt wiele- musisz wiedzieć co i jak funkcjonuje, jaki efekt uzyskasz łącząc pewne ustawienia, po prostu automatyka nie zrobi za Ciebie dobrego zdjęcia. Owszem na początku jest pomocna, ale jeśli chcesz się rozwijać w tym kierunku to musisz nauczyć się robić fotki na ustawieniach ręcznych. Sam pamiętam nieprzespane noce czytając fora internetowe/ książki, następnie testując podane ustawienia itp.

Z całym szacunkiem miniu ale to są najbardziej ogólne rady jakie kiedykolwiek słyszałem/czytałem...
Czekam na poprawione linki - z ciekawością obejrzę Twoją galerię.
Pzdr

profile.country.en_GB.title
Monty-----
Poszukiwacz

Azazel napisał(a):

Monty napisał(a):

wacham sie pomiedzy jednym z dwoch szkiel Sigmy 70-200 F2.8 lub 50-500 z duzo gorszym swiatlem.Prosze o krotka porade


Tak jak pisze mitech - wszystko zależy od tego z jakiej odległości będziesz focił...
Chociaż szkieł to chyba jak do samolotów będziesz potrzebował....

I czemu akurat 50-500? Jeżeli już, to stawiałbym raczej na 150-500 :)
A osobiście, to chyba w ogóle bardziej bym się skłaniał ku Sigmie 300/f2,8, ewentualnie 100-300/f4, plus do tego jakiś TC jak mm będzie mało...

Bo wyżej wszystko, albo ciemnica, albo koszty ogromne... 😕



Wracajac do tematu.Ostatecznie padlo na Sony 70-300 G SSM.Dobry wybor? :c3
Teraz tylko pozostaje przyswoic teorie jaka mi wyslal sgcezar na PW i jazda. :c20

profile.country.pl_PL.title
Jamal_pl
Poszukiwacz

Panowie. O tym właśnie pisałem, że na szczęście miałem możliwość robienia zdjęć mimo żółtej kamizelki i gwizdka, ponieważw miejscu które obstawiałem nie było zbyt wiele osób. Będąc jednak osobą odpowiedzialną nie mogłem sobie pozwolić na przemieszczanie się nawet w obrębie tego punktu... No cóż, tak czasami bywa ;)