annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

1080p 50/60 fps?

OPGELOST
jeroenwilsupport
Ontdekker

1080p 50/60 fps?

Hoi,

 

Mijn A5100 filminstellingen staan standaard op 50 fps terwijk ie 60p zou moeten kunnen. Als ik de camera op NTSC zet en het kaartje opnieuw formatteer werk ie wel op 60 fps. Twee vragen:

 

1 - Bij opstarten apparaat krijg ik altijd de melding "Running on NTSC". Kan deze melding uit?

2 - Zijn er nadelen aan draaien in NTSC-mode?

 

Thanks!

 

Jeroen

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Even wat verder ingedoken, het is inderdaad zo dat de PAL/NTSC selectie alleen invloed heeft op het direct kunnen afspelen van je video op een (oude) tv.

 

De melding kan volgens de handleiding inderdaad niet uitgezet worden:

Wanneer de NTSC-functie is geselecteerd, wordt altijd de mededeling "Uitgevoerd in NTSC." afgebeeld op het beginscherm elke keer wanneer u het apparaat inschakelt.

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik weet niet of je de melding kan uitschakelen, ik vrees van niet.

 

Er zijn veel mensen die zich dit afvragen, heb nooit helemaal de moeite gedaan om het volledig uit te klaren, maar sommigen beweren dat je problemen zou kunnen hebben met kleuren, of met flikkering van bv TL-licht. 

 

Ik denk dat je het best zelf eens ondervindt. Wel moet ik zeggen dat ik weinig tot geen reden zie om in ntsc te schieten...ik doe het gewoon in PAL. Als je natuurlijk van 60fps naar 24 wil converteren voor meer slow-mo effect...zou een reden kunnen zijn :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

NTSC is een beeldformaat dat vooral in Noord-Amerika gebruikt wordt door TV's aldaar.

PAL is nieuwer beeldformaat dat in Europa veel meer ingeburgerd is en dat een betere weergave geeft. Gekscherend wordt de afkorting NTSC wel eens verklaard met "Never Twice The Same Color" :wink:

Ik zou voor PAL gaan ook.

 

jeroenwilsupport
Ontdekker

Het PAL/NTSC-verhaal is mij bekend maar wat is de relevantie daarvan voor digitale opnames? De video wordt niet analoog gemodeleerd ofzo dus het lijkt mij dat de nadelen van NTSC niet van toepassing zijn. Het voordeel is meer waar voor je geld met 20% hogere framerate. Of mis ik dan toch wat?

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja da's een goeie vraag... Ik ga er vanuit dat er toch wel verschillen zijn, anders zou de keuzemogelijkheid er niet zijn denk ik zo.

Als ik deze info lees zou het met beeldlijnen te maken kunnen hebben:

The other main difference between NTSC and PAL is resolution quality. While PAL produces fewer frames per second than NTSC, it produces more lines. 

Het zou ook kunnen voorkomen dat je software, dvd speler of tv de gemaakte beelden niet goed aankan lees ik hier:

Digital cameras of today are designed with these standards in mind. But what sets them apart is that you can select which standard you want to shoot in. If you are planning to make a movie you will need to be sure to select the correct standard of NTSC or PAL. If you select incorrectly you might find that your editing software, DVD player, or computer is unable to read and play the movie.

 

Maar als je hier geen last van hebt lijkt het inderdaad meer waar voor je geld als je graag hoge framerates gebruikt of veel slow-motion wil gebruiken. 

 

 

jeroenwilsupport
Ontdekker

Dat met beeldlijnen was vroeger relevant, digitale 1080i/p is stomweg 1920 x 1080.

 

Het tweede dat je noemt is interessant: wellicht dat de analoge electronica in de Alpha op 50 (PAL) dan wel 60 (NTSC) Hz wordt gezet. Wellicht dat 60 Hz NTSC niet werkt op sommige PAL (antieke beeldbuis?) TV's? Ik kan me echter niet voorstellen dat er nog recente TV's zijn die niet beide ondersteunen. Los van dat de meeste mensen neem ik aan afspelen op een PC (= typisch 60 Hz scherm) en je als je een video-DVD brandt alles alsnog op PAL kunt zetten toch?

 

Bij eerste tests op zowel 50p als 60p zie ik vooralsnog geen nadelen, alles lijkt hetzelfde behalve de framerate die dus flink hoger is.

 

Iemand anders nog interessante suggesties?

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Even wat verder ingedoken, het is inderdaad zo dat de PAL/NTSC selectie alleen invloed heeft op het direct kunnen afspelen van je video op een (oude) tv.

 

De melding kan volgens de handleiding inderdaad niet uitgezet worden:

Wanneer de NTSC-functie is geselecteerd, wordt altijd de mededeling "Uitgevoerd in NTSC." afgebeeld op het beginscherm elke keer wanneer u het apparaat inschakelt.

 

jeroenwilsupport
Ontdekker

Thanks!

 

Hopelijk dat ze de vervelende melding in een volgende firmware uitzetten. Wat mij betreft was onhandig om elke keer een melding te laten zien die je weg moet klikken voor een probleem (NTSC opname niet goed af te spelen op oude PAL-TV) dat ongeveer niet meer bestaan 😞

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Telivisies in Europa verversen hun beelden met 50 frames per seconden (50hz). 

Ze kunnen wel 60P afspelen, maar de TV moet dat eigenlijk terugrekenen naar 50 beelden per seconde. Daar gaat wat verloren en krijg je lichte stottering. 

 

Je kunt het beste op 50 FPS opnemen als je het hier wilt afspelen. 

jeroenwilsupport
Ontdekker

Ik speel af op een PC met schermverversing op 60 Hz. Dan geldt neem ik aan hetzelfde maar dan andersom voor 50 Hz. Heb niet eens een TV :slight_smile: