annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Algehele info omtrent Autofocus. Verschillende systemen. Betekenis 4D?

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Algehele info omtrent Autofocus. Verschillende systemen. Betekenis 4D?

Las een zeer interessant artikel omtrent AF-C = Autofocus zichzelf continue aanpassend, bij video.

Op EOS HD Forum.

Op die site is overigens, meer interessants te vinden.

 

Daarin wordt de superieure AFsysteem van de Sony A6300 beschreven.

En vergeleken met het bekende Dual Pixel AF van Canon.

Sony noemt dit: 4D systeem.

 

Wat ik begrijp in de omschrijving van 't verhaal van Sony, is dat de A6300 verder gaat qua AF-C,

dan bijv. de 7R mk2 en de 7S mk2. Of zie ik dat verkeerd?

Indien wel het geval. Is dit d.m.v. een firmewareupdate aan te passen?

Of is 't sensorafhankelijk? Daar ben ik zeer benieuwd naar. 

 

Ben er van overtuigd dat scherpstellen (focuspulling) binnenkort nog wel kan.

Zeker als je heel selectief wilt instellen. Maar voor algemeen gebruik, absoluut niet meer nodig is.

 

Dat was 2 jaar geleden volstrekt nog niet aan de orde.

 

In de bijlagen staat het (automatisch) vertaalde verhaal. Vandaar niet altijd mooi Nederlands.

 

Dual Pixel AF vs Sony 01.jpg

 

Dual Pixel AF vs Sony 02.jpg

 

Dual Pixel AF vs Sony 03.jpg

 

Dual Pixel AF vs Sony 04.jpg

 

 

 

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Denk dat het niet noodzakelijk was om het artikel te vertalen. 

 

Het 4D wat Sony benoemt is eigenlijk het min of meer voorspellen waar het scherpgestelde object heen gaat. En dat scherp houden. Want 4D is tijd :open_mouth:

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Vinc_E

 

Gelet op mijn kennis van "technisch Engels", laat ik altijd de zaak waar mogelijk, altijd vertalen.

That's my problem.

 

Wat de clou is van 4D, is me volkomen duidelijk.

Sony heeft er een hele heisa van gemaakt dit, tot op 4 cijfers achter de komma uit te leggen. (YouTube etc.)

Vervelend genoeg is 't daar bij gebleven. Ze roepen dat de A6000 en A6300 het hebben.

En ook nog een andere Alpha camera. Meen de 77. Toen werd het stil .....

Informatie is een geen enkele folder meer te vinden. Alleen de "oude uitleg".

 

In de folder van de 7 R + S mk2, wordt er geen woord over gerept.

Wel dat de resultaten van de AF-C, t.o.v. de vorige versie's enorm vooruit zijn gegaan.

Maar of ze beiden 4D hebben????? Resp. werken op basis van 4D. Geen woord.

Onbegrijpelijk na de uitleg van 4D, die eerder was, als de introductie van beide camera 's.

 

*

Begrijp die "radiostilte" omtrent de 4D niet goed, na die gigantische uitleg.

Wat hebben ze daar mee willen bereiken? Of is 't gestuntel. Van dat laatste ben ik eerder overtuigd.

 

*

In mijn geval, dus met de 7R mk2, ben ik er vrijwel van overtuigd, dat er min of meer

met 4D wordt gewerkt. De resultaten van de AF-C, zijn goed te noemen.

Maar zou die wel eens vergeleken willen hebben, hoe dat t.o.v. de A6300 is.

(Er staat een video op YouTube, die aangeeft dat dit minder goed is! - Maar hoeveel minder?)

 

Het is natuurlijk uitermate vervelend, als de 7R mk2, die bijna 3x de prijs kost van de A6300,

op dit onderdeel enorm veel beter zou scoren.

Ook DP Review roept iets in die richting. En dat is niet de meest onbetrouwbare club.

 

De hoeveelheid AF pixels van de 7R mk2, zit heel dicht in de buurt van de A6300. (Scheelt zo 'n 10%)

 

Maar waar 't me om gaat, dat ik graag wil weten, "welke" camera 's aan dit 4D verhaal voldoen.

Resp. Vrijwel in de buurt komen. Maar Sony zwijgt in alle talen!

 

Zo  niet, of dat nadien, in een "firmewareupdate" is aan te passen. Of dat dit sensor gebonden is.

En zo ja, of dat ook gaat gebeuren. Want aan framewareupdates verdient Sony niets.

Aan de verkoop van nieuwe camera 's wel!

 

Ik blijf het een grote onduidelijkheid vinden in Sony 's strategie. En mis die info.

 

Zie Video A6300 vs 7R mk2 / hoodfstuk 3. En er zijn er meer te vinden.

 

 

uitleg omtrent 4D, wat volgens de omschrijving ook al op de a6000 zit.

Dus royaal voor de introductie van de 7R en S mk2 serie.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Intussen een filmpje gevonden wat nog veel dieper op de materie in gaat.

Is volkomen duidelijk.

 

Maar maakt het voor mij nog onduidelijker, waarom Sony hier verder niets mee doet.

Geheimzinnigheid, rond de camera 's die 't hebben of niet. Updatemogelijkheden?

 

?????????????

 

Ik ben kennelijk niet de enige die me hier druk over maakt.

Dit is de reactie van iemand op 't Sony Alpha forum / weer (automatischh) vertaald uit het Engels.

 

Sony 4D Autofocus.jpg

 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Tjardi,

 

4D focus is voor mij het mooiste voorbeeld van zuiver marketingpraat. 

4D of geen 4D, hoe de camera in de praktijk werkt, komt zelden overeen met de beweringen van dergelijk AF-systeem. Ik verkies bijvoorbeeld een A7RII boven een A77II, en als ik mij niet vergis heeft deze geen 4D focus.

 

Ik ben ergens blij dat er niet al teveel waarde wordt gehecht aan dergelijke termen, het scherpt soms verwachtingen die niet ingelost kunnen worden. (En dan moet je mensen ontnuchteren...pijnlijk als ze zeggen "ik kocht het net omwille van de 4D focus...)

 

De best focussende camera voor AF-C naar mijn mening binnen het Sony gamma in daglicht is de A6300.

De A6000 en A7RII vind ik redelijk gelijkwaardig.

All-round (dus ook als het beetje donkerder wordt, dan is het de A7RII.

De A7II doet het iets beter dan de A6000 als het gaat over iets donkerder weer, binnenhuis, maar anders verkies ik de A6000.

 

Ik let nooit op 4D of niet. :wink: 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

De A7 serie heeft geen 4D focus. Dat heeft te maken met de supersnelle autofocus die de A6000 serie heeft. 

Op een APS-C sensor is dat veel beter te realiseren dan op fullframe. 

Het is niet dat Sony er niks over zegt, omdat ze dit vergeten. Het zit er gewoon niet in. Je gaat als merk toch niet als productinformatie vertellen wat het product niet doet? :wink:

 

Ik denk dat als er meer ontwikkelt wordt op fullframe gebied, dat iets als 4D focus wel als feature erbij zit. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Zou best kunnen zijn dat je gelijk hebt. Marketing geleuter.

Maar begrijp er geen barst van, dat ze in 1e instantie dit hele vehaal enorm hebben opgeklopt.

Diverse voorbeelden op YouTube hebben gezet ....... En er vervolgens niets meer over zeggen.

Werkelijk Niets. Ook "marketing technisch" verder niet verder uitbuiten.

 

@Vinc_E

Als je bij de specificaties op de folder van de A6300 kijkt, staat er, uitsluitend dat hij een erg snelle AF heeft. Geen woord over 4D.

Dus zegt Sony ook niet bij producten, die 't wel 4D hebben, hoe 't in elkaar steekt. Dat begrijp ik niet.

 

*

Na er het nodige over gelezen te hebben, merkte iemand op dat de enorm snelle reactie van de A6300

ook nog wel eens te maken zou kunnen hebben, met de kleinere sensor in full frame.

Dat is ook jouw veronderstelling.

 

Als dat het geval is, zou de 7R mk2 in 35 mm stand, sneller moeten zijn qua AF, dan op full frame.

In ieder geval is de DOF in 35 mm ook iets minder. Dit zou identiek kunnen zijn.

 

@Portmixus

In je rijtje met camera 's kan ik me helemaal vinden.

 

Beiden.

 

Maar waar ik ook nog niet uit ben, is 't duidelijke verschil in AF-C snelheid bij video,

tussen de 7R en de 7S mk2's. Geen idee hoe dat is te verklaren.

 

De R maakt vrijwel geen fouten bij 't volgen van mensen. Heb dat uitgeprobeerd in de winkel.

De S zat er voortdurend naast. Dat was overigens in een andere winkel.

Maar neem aan dat het daar niet aan lag. De hoeveelheid licht was vrijwel identiek.

 

Had eerst de 7S mk2 bekeken. Vond de AF-C onvoldoende veel beter als die van m 'n Nikon D810.

Besloot toen, niet in te ruilen.

 

Toen ik later een filmpje zag (zie bijlage) van de 7R mk2 tov. een Canon 5DS, was ik overtuigd

De Nikon D810 scoort ook daar slecht.

 

En ik heb nog geen "autofocusfilmpje" kunnen ontdekken waarin de beide Sony 's vergeleken worden.

 

 

Hier een vergelijking tussen de Canon C300 en de Sony 7S mk2.

Ook daar vind ik de Sony (rechts) vaak niet goed meekomen qua scherpte.

Volgens sommigen, lag dat aan de gebruikte lens. Denk dat zelf niet.

 

 

 

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Staat er gewoon bij hoor: http://www.sony.nl/electronics/cameras-met-verwisselbare-lens/ilce-6300-body-kit? 

 

4D Focus is niks anders als een prachtige marketing term voor het voorspellen waar het object heen gaat. Dit kan en daarom is een bewegend object constant scherp. Is een voordeel aan de A6000 omdat ze daarmee geschikt zijn ook om sport op te nemen. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Vinc_E

 

Sorry. Je hebt gelijk. 4D staat elders vermeld.

Ik had gekeken bij de specificaties. Daar wordt alleen geroepen dat de Autofocus snel is.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Sony maakt ook keuzes in wat ze communiceren in bijvoorbeeld een Flyer. 

 

4D focus is iets wat al in de voorganger zat. En de A6300 heeft zo enorm veel in het pakket, dat ze liever het nieuwe vertellen.