annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Flash voor leek

profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Flash voor leek

Ik ben op zoek naar een betaalbare flash voor op mijn sony A7 II
Als ik bij sony zou blijven zijn dit mijn keuzes:

-Sony HVL-F20M: 126€
-Sony HVL-F43AM: 279€
-Sony HVL-F60M: 439€

-Sony HVL-F32M: 238€
(Blijkbaar is de nieuwe flash reeds verkrijgbaar maar ik vind in België maar 1 winkel die hem aanbied)

 

Goedkope alternatieven zouden (denk ik) kunnen zijn:

- Sigma EF-610 DG ST voor Sony TTL: 88€
- Metz Mecablitz 36 AF-5 Sony: 90€
- METZ MECABLITZ 44 AF-1 SONY MULTI INTERFACE: 158€

 

Nu, ik ken te weinig van flashes en men gooit met termen als E-TTL, i-TTL, P-TTL ADI enz…
Wat ik eigelijk zoek is een flash die dit kan:

- ZO GOEDKOOP mogelijk, ik vind 100 tot 130€ meer dan voldoende!

- automatisch aanpassen aan camera (ik denk dat dit TTL noemt)
- handmatig instelbaar (in trappen)
- wireless en via sync-kabel mogelijk.

Dat is het zowat, denk ik.

Bijkomende vraag: voor de sync-kabel en wireless, wat heb je daarvoor extra nodig?
Wat zijn de juiste flash-shoes voor sync en voor wireless met triggers?

Remember: hierin ben ik echt een leek dus graag eenvoudig
(ik ben begonnen met http://strobist.blogspot.be te lezen)

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hoi Zicolas :wink:

 

Nog een nuttige link die ik je kan geven: http://www.alphastrobist.com/

Is al lang niet meer geupdate, maar blijft zeer nuttig (rechts in scherm heb je een inhoudsoverzicht)

 

Ook erg nuttig is deze link om een mooi overzicht te hebben:

http://www.sony.net/Products/di/flash/04_products/4-3.html

 

 

Om je vraag in een notendop te beantwoorden:

 

-Opgepast, je A7II heeft de nieuwe flitsschoen, d.w.z. dat je een flits van het "nieuwe" type moet hebben. De nieuwe flitsen hebben een naam die eindigt op "M" en niet op "AM". Dus in jouw geval heb je F43AM genoemd, er bestaat ook een F43M. Je kan echter wel AM flitsen gebruiken mits het gebruik van een flitsschoen adapter van Sony zelf (ADP-MAA (opgepast met de volgorde van de letters!)) en kost ongeveer 30 euro.

 

-Sony A-mount camera hebben een "onboard" flits die de grote fits vanop afstand aanstuurt. Met E-mount camera's is dat niet mogelijk, ook niet als je E-mount camera een onboard flits heeft. De A7II heeft geen onboard flits, dus draadloos flitsen is sowieso niet mogelijk als je maar 1 flits koopt.

 

-Je kan werken met een off-camera sync kabel om je flits via een draad vanop een afstand (max 1 meter ongeveer) aan te sturen. Ik heb zo'n kabel maar die is voor een "AM" voetje dus niet handig voor jou. De "nieuwe" methode is via een FA-CS1M schoentje dat op je A7II past en van dat schoentje loopt een kabel (FA-MC1AM) naar de flits. Dit gaat niet voor alle flitsen: de flits moet een sync poortje hebben. (b.v. De F58AM en F60M hebben dat.) Dit is een redelijk elegante oplossing maar dure accessoires voor beperkte moduleerbaarheid (beperking is lengte van kabel).

 

-Als je toch draadloos wil flitsen zijn er 2 opties met belangrijke verschillen:

*Ofwel koop je een F20M als trigger (zendt signaal uit) en een F43M als hoofdflits (in tegenstelling tot wat wordt beweerd hoeft de F20M niet rechtstreeks op je onderwerp te flitsen, als je in een andere richting flitst en het licht bereikt je andere flits, dan werkt dat perfect. Nadeel hiervan is dat het flitslicht van de F20M als "trigger" moet flitsen en ook dat de afstand tussen beide flitsen binnen de perken moet blijven. Overdag kan het zijn dat de F20M de andere hoofdflits niet kan aansturen omdat de hoofdflits het signaal van de F20M niet kan "zien" overdag. in donkere omstandigheden absoluut geen probleem.

 

*Of je koopt een setje "wireless radio triggers". Deze hebben de nadelen van de dubbele flits-combinatie van hierboven niet. Grote "probleem" met wireless triggers is dat ze meestal zonder TTL zijn. Er zijn er een 2-tal zijn (die ik ken) die TTL aanbieden, maar ze zijn net voor de komt van de nieuwe flitsschoen verschenen voor Sony. Je zal dus sowieso met flitsschoenadapters moeten werken (zowel voor body als voor flits als je een "M" model koopt. Met een AM model heb je maar 1 adapter nodig voor de zender op de camera te bevestigen, de AM flits past rechtstreeks op andere trigger).

Hier vind je nuttige info over de Phottix Odin TTL: http://www.frankdoorhof.com/site/2013/01/review-phottix-odin-for-sony/

En hier vind je info over Pixel King: http://www.pixelhk.com/proshow.aspx?id=158

 

 

 

Dus samengevat zijn je opties:

-Sync kabel en sync voetje (FA-MC1AM en FA-CS1M) (enkel met F58AM en F60M (of F56AM maar die flits raad ik af)).

-Draadloos flitsen met 2 flitsen: F20M als goedkoopste flits die kan triggeren. Je hebt dan een hoofdflits nodig.

-Radio triggers met TTL: setje van 2 (trigger en receiver) maar daar ze van het AM type zijn heb je minstens 1 adapter (ADP-MAA) nodig om de trigger op de camera te plaatsen. Als je een "M" flits koopt heb je ook een ADP-AMA (opgepast volgorde letters!) schoentje nodig om de flits op de radio receiver te monteren. Koop je een AM flits, dan heb je geen adapter nodig om de flits op de radio receiver te plaatsen, een ADP-MAA schoentje heb je sowieso nodig voor ofwel de flits rechtstreeks op je A7II te plaatsen, of om de radio trigger rechtstreeks op je camera te plaatsen.

 

Was een hele boterham, hopelijk was het enigszins duidelijk 😉

 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De goedkoopste manier om te flitsen voor jou is dus een F20M en een F32M. Hoe hoger het getal in de benaming, hoe krachtiger de flits (dit is het richtgetal). Sync kabel is niet mogelijk.

 

Als het is voor macro dan heb je met een F32M genoeg. Als je op hoge plafonds indirect wil flitsen, dan heb je krachtiger nodig.

 

Interessant om te vermelden is ook dat de F43M en F60M ingebouwde LED lichtjes hebben. In tegenstelling tot flitsen kan je deze permanent inschakelen (kan handig zijn voor macro...) Zoals je wel aanvoelt, zijn de LED lichtjes van de F60M krachtiger.

 

 

ps: Als je iets weet om in de kalender te zetten, feel free: http://community.sony.be/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/fotogenieke-evenementen-kalender-2015/td-p/1...

Zou leuk zijn als we de kalender kunnen aanvullen met evenementen :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De F32M is de meest recente flits, maar ik vind hem ook niet op erg veel plaatsen op voorraad en de prijs is relatief hoog. (Bij Sony zelf 300 euro...250 euro in winkels).

 

De F43M is ook een recente flits maar is er al een tijdje: de prijs is nu lager dan ooit hier. Dit is een zeer goeie winkel met zeer snelle verzending (gratis), zeer goeie prijs en zeer goede service. Dikke aanrader. 259 euro is het laagste dat ik al gezien heb voor deze flits als je verzending meerekent. In turnhout heb je deze voor 255 euro (maar verzending = extra).

 

Heeft bijna alle functionaliteit van de F60M flits. Kan andere flitsen aansturen, kan aangestuurd worden, kan ratio flitsen (wilt zeggen al je meerdere flitsen hebt, kan je de verschillende flitsen een verschillende kracht geven), vochtbestendig, LED lichtjes, etc...

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Bedankt voor de link http://www.sony.net/Products/di/flash/04_products/4-3.html

Maakt het heel wat overzichtelijk en duidelijker.

 

Na flink wat leeswerk lijkt mij de combinatie van de F20M en de F43M de meest praktische.

Iets duurder dan ik verwachte maar wel redelijk compleet.

Geen gedoe met shoe-adpaters en andere.

De F20M als aanstuurder en de F43M als slave (is dit de correcte term?)

Dan kan ik de F43M ook op de camera gebruiken voor ander werk.

 

Nog enkele vragen:

- Indien ik de F20M als aanstuurder wil gebruiken moet deze dus wel telkens afgaan om de  F34M te laten flashen en dit door het licht van de eerste. Correct?

- Stel dat ik enkel zijwaarts wil inflitsen met de F43M , kan de F20M zijwaarts wegdraaien of enkel naar boven?

- Verder zijn alle tips rond opstelling enzo zéér welkom;-)



 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

"- Indien ik de F20M als aanstuurder wil gebruiken moet deze dus wel telkens afgaan om de  F34M te laten flashen en dit door het licht van de eerste. Correct?"

 

--> Als je de F20M als "master" :wink: gebruikt, dan moet die inderdaad telkens afgaan. 

 

 

"- Stel dat ik enkel zijwaarts wil inflitsen met de F43M , kan de F20M zijwaarts wegdraaien of enkel naar boven?"

 

-->Met de F20M kan dat enkel naar boven. In open lucht kan dat een probleem zijn.

 

:thumbsup:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Zou een flashbender deoplossing kunnen zijn voor het probleem van de F20M ?

 

12178470_4.jpg

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Absoluut, maar ik doe het gewoon met zilverpapier :wink:

 

Ik zou eerst proberen zonder, je kan altijd achteraf nog kopen.

Je kan paar trucjes toepassen om het succes op flitsen te verhogen: je kan de flitskop draaien naar het onderwerp en het rood gedeelte van de flits (waar de "receiver" in zit) richten naar de camera met F20M. Dan is de kans dat het signaal van de F20M de F43M bereikt het grootst!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Ziverpapier !!!! Dat ik daar nog niet aan gedacht had!!!

De oplossing  😉

En idd de  F43M draaien

 

Bedankt

profile.country.BE.title
joepeete8
Lid

Ik gebruik de http://www.nissindigital.com/i40.html op mijn A7 II. TTL en echt heel goed.

 

Voor stroboist gebruik ik de manuele yongnuo YN-560 III inclusief een remote transmitter. Heel goedkoop voor wat je krijgt. Alles is wel manueel in te stellen dus geen TTL hier.

Met de transmitter kan ik de Flash vanop afstand bedienen.

Ook al is dit voor de Canon, het werkt ook perfect op de Sony A7 II

 

http://www.amazon.de/gp/product/B00N8FAXB0?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o06_s00

http://www.amazon.de/gp/product/B00BBW8OQ8?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o08_s00

www.joeripeeters.com