annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Flitsen. Wanneer wel? Wanneer niet? Vanaf welke hoeveelheid licht?

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Flitsen. Wanneer wel? Wanneer niet? Vanaf welke hoeveelheid licht?

Toen ik nog met m 'n Nikon D810 rondzeulde (wat was die zwaar - maar wel erg goed)

gebruikte ik enorm vaak m 'n flitser. De grote flitser was een monster. Pakte een redelijke ruimte.

 

Flitste binnen erg veel. Maar ook vaak buiten.

Dat kleine "pop up" flitsertje deed heel vaak, zeker als je dichtbij werkte, uitstekend werk.

(Dat kleine ding mis ik nog wel eens op m 'n huidige Sony - als "hulpje")

 

Als je buiten, iemand min of meer tegen de zon in fotografeerde, had hij of zij vrijwel altijd,

een "donkere kop". Die flitste ik vrijwel altijd bij. Vrijwel niemand doet dat meer.

Of als iemand een hoed op heeft, om die vervelende schaduwrand weg te krijgen.

De "invulflits" van de Nikon, vond ik uitermate plezierig. Werkte super.

 

*

Sinds de Kerstdagen heb ik een Sony. Heb de flitser nog nooit gebruikt. Vind dat eigenlijk raar.

Maar de Sony heeft dermate goede "lowlight" eigenschappen, dat ik hem, "deels" niet mis.

Vooral bij die infulflitsen buiten, zal ik hem blijven gebruiken.

Dat maakt het plaatje vaak net iets beter.

 

Maar "binnen" wordt het wat anders. Zoals gezegd, de Sony kan veel. Maar niet alles.

De instellingen die ik gebruik, zijn voor ISO minimaal 100 / Maximaal 12.800.

De minimale sluiterijd heb ik op 1/60 staan. En dat vind ik intussen aan de krappe kant.

 

*

Afgelopen zaterdag waren wij, met de kinderen en kleinkinderen in 't Boschhuis in Ter Apel.

Om de 75e verjaardag van mijn vrouw, en onze 51e trouwdag te vieren.

 

Ik heb daar de nodige foto 's gemaakt. Maar letterlijk alles zonder flits.

En dat ging eigenlijk, beter als ik had verwacht. Maar 't heeft ook wat beperkingen.

 

Sluiter 1/60 Is kritisch, bij enige beweging. Dan zie je absoluut onscherpte.

Als 't wat donderder wordt, zit je maar zo aan ISO 12.800. Hoger vind ik te veel ruis geven.

Maar zonder flits, wordt de foto dan onderbelicht. Dat komt soms voor.

Wilde om wat scherptediepte te hebben, niet beneden de f. 7 gaan zitten.

 

Eigenlijk zou ik nog wel willen, dat als alle maximale waarden worden bereikt, je kunt kiezen,

welke waarden, er als nog mogen worden aangepast.

Dat zou hier geen shutter zijn. Want dan wordt alles bewegingsonscherp.

Maar 't diafragma zou dan als 1e, nog wel omlaag mogen.

En dan in noodgevallen de ISO omhoog.

Wordt dat te gek, bestaat er altijd nog zoiets als een prullenmand.

 

OF JE MOET GAAN FLITSEN.

 

*

Zal een serie foto 's laten zien, en die voorzien van kommentaar.

('t Zijn printscreens - dus niet super van kwaliteit)

 

Foto 1.

Alle waarden zijn redelijk netjes. Hier had naar mijn idee geen flits bij gehoeven.

 

Flits 01.jpg

 

Foto 2.

Recht tegenover de ramen, heeft de camera 't al moeilijk.

Maar de waarden kunnen nog net. Al zit de Iso al wel erg hoog. Er is ruis te zien.

De kleuren etc. zijn nog correct.

 

Flits 02.jpg

 

Foto 3.

Onze oudste zoon, zit volledig in 't lamplicht. Daardoor wordt alles wat aan de "rode" kant.

Een "invulflits" was hier, denk ik beter geweest. Of anders kleurtemp. aanpassen. 

Ook de ramen op de achtergrond zorgen voor lastige concurrentie.

 

Flits 03.jpg

 

Foto 4.

De "Chateau Briand" krijgt een scheut Wodka. En wordt aangestoken.

Alle waarden zitten ook tegen de "top" aan. Maar de kleur etc. blijft nog net goed.

 

 

Flits 04.jpg

 

Foto 5.

Het 51 jarige bruidspaar, met 1 van de kleinzoons.

Er zijn van deze foto veel betere. Maar heb juist deze gepakt, omdat ik behoorlijk met mijn

handen te keer ga. En dat zie je.

 

Flits 06.jpg

 

 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik ben een grote fan van (draadloos) flitsen, maar een nog grotere fan van gebruik van hoge iso + lichtsterke lenzen!

 

Gebruik je iso auto in combinatie met 1/60? Ik stel mijn minimale sluitertijd in op "standaard" of "snel". Bij Sony camera's houdt hij dan rekening met de brandpuntsafstand (mm's) die je gebruikt. Gebruik je een 200mm lens, dan stelt hij de sluitertijd in op 1/250ste, stel je je camera in op 85mm, dan krijg je 1/100 (dus 1/brandpuntsafstand met wat marge). Stel je minimale sluitertijd in op "snel", dan verdubbelt hij de sluitertijd, nog steeds rekening houdend met de brandpuntsafstand. Je krijgt in voorgaande voorbeelden dan 1/500 en 1/200 voor 20mm en 85mm respectievelijk.

 

Leuk weetje: onder de 1/60 gaat hij nooit, zelfs niets bij heel lage mm's.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Ik heb m 'n laagste sluitertijd staan op 1/60.

 

Jouw suggestie is denk ik een goede. Sony rekent dan zelf uit waar hij moet gaan zitten met z 'n sluitertijd.

Bij langere en kortere lenzen. Dat kan totaal geen kwaad. In tegendeel.

 

Ben 't volstrekt eens met je stelling, dat iets meer ruis, minder storend is dan bewegingsonscherpte.

 

't Voordeel is, dat de camera er niet alleen rekening mee houdt met 't flitsen, maar 't aanpast aan de Iso.

Flitsen doe ik eigenlijk uitsluitend met de 16-35 en de 24-70 mm.

 

Draadloos flitsen is bij mij niet aan de orde. Omdat ik maar met 1 flitser werk. Op de camera.

 

*

Ben eigenlijk benieuwd of je je een beetje kunt vinden in m 'n huidige aanpak.

Die is eigenlijk:

Flitsen, liever niet, mits gewenst.

 

Dat was met de Nikon:

Invulflits: Bijna Altijd, mits volop zon, en geen tegenlicht.

 

Hoe kijk je tegen de gemaakte foto 's aan?

Wat je te zien hebt gekregen is een vrij willekeurige serie.

Die ongeveer de kwaliteit aan geeft.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je zou in deze situaties inderdaad een flits gebruikt kunnen hebben voor de foto's met een raam op de achtergrond. De foto met het vuur en de karakterkop bij het bier vind ik prima zo. Uitstekende sfeer.

 

Misschien kan je een klein flitsje kopen, iets Sony F20M (niet AM), of Nissin i40...relatief kleine flitsers die je kan bouncen op het plafond!

 

Het raamlicht (tegenlicht) in deze situaties kan je wellicht oplossen door in zwart-wit te gaan, dan leiden ze veel minder af.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Koop de kleinste flitser. Die heeft een richtgetal van 20. Is lekker klein.

In de Nikon had de Popup flitser een richtgetal van 12.

Vooral voor bij heel dicht bij, tot een meter of 2 a 3, moet het met richtgetal 20 prima lukken.

En voor 't serieuze werk, komt de HVL-F60M er op.

 

De Nissin i40 is al redelijk prijzig, en komt qua formaat al dicht in de buurt van de HVL-F60M.

 

Dank voor je advies.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De F20M is zeker een toffe keuze, maar laat je niet misleiden door de foto's van de Nissin i40. De flits weegt minder dan de helft van het gewicht van de F60M!

 

Waarschijnlijk is de F20M ruim voldoende :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training