annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Fotoverslag: Noorwegen, stappen in de Blefjell regio

profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Fotoverslag: Noorwegen, stappen in de Blefjell regio

Gedurende een 6-daagse staptocht in Noorwegen werd de Blefjell regio uitgebreid verkend, te beginnen in Kongsberg. Tijdens onze route werden vijf DNT-hutten aangedaan: Selsli, Sigridsbu, Eriksbu, Ovre Fjelstul en Daggro.  De gebruikte (systeem) camera was een NEX-5N voorzien van de een Samyang 12mm F2.0 breedhoeklens. Het compacte formaat en lichtgewicht van deze combinatie is ideaal voor dit soort reizen. De brandpuntsafstand van 12mm is perfect voor landschappen en het grotere F2.0 diafragma is handig wanneer er iets meer wolken zijn.

De 12mm van Samyang heeft geen elektronische contactpunten, hierdoor moet je manueel scherpstellen en het diafragma instellen. Voor sommige kan dit nadelig in de oren klinken maar dankzij ‘live view mode’ & ‘focus-peaking’ geeft dit in de praktijk geen noemenswaardige problemen. Een absoluut voordeel is dat je met manuele lenzen veel meer foto’s kan nemen op één enkele opgeladen batterij. Samyang produceert doelbewust enkel mechanische lenzen, op deze manier kan het optisch zeer goede lenzen op de markt brengen aan een relatief lage prijs (in vergelijking met top merken).

Op weg naar Selsli, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/250sec)
Op weg naar Selsli, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/250sec)

 

Om overdag een langere sluitertijd te krijgen, om bijvoorbeeld beweging in wolken te creëren, kan je een grijsfilter gebruiken. In de vijf onderstaande foto’s werd een 1000x grijsfilter van B+W gebruikt.

 

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 30sec)

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 30sec)

 

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 25sec)

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 25sec)

 

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 15sec)

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 15sec)

 

At home outdoors, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO400, 30sec)

At home outdoors, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO400, 30sec)

 

Zonsondergang te Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 30sec)

Zonsondergang te Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 30sec)

 

Op weg naar Ovre Fjelstul, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/200sec)

Op weg naar Ovre Fjelstul, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/200sec)

 

Afscheidscomité, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/250sec)

Afscheidscomité, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/250sec)

 

 Tekst en foto's: Bert Dellafaille

https://www.facebook.com/bertdellafaille
Tags (3)
22 ANTWOORDEN 22
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

mooie foto's @NEXBert

 

Mijn reis kit bestaat tegenwoordig meestal uit mijn Bodies (1 of 2, scheelt weinig qua gewicht), Sony Zeiss 16-35 f4, Sony Zeiss 55 1.8 en een minolta 135 2.8 prima. Inclusief alle toebehoren. Dit vind ik qua gewicht nog prima te veroorloven voor ook langere wandelingen (denk aan 5-8 uur). 

profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Bedankt @Amfion en @albertdros!

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

@Vinc_E en @Portmixus een RX100 lijkt me inderdaad geen gek idee. Heel compact en amper extra gewicht. Alleen de batterijduur zou me misschien tegenhouden. Met mijn NEX-5N en Samyanglens kon ik zonder problemen 1000 foto's nemen op 2 batterijen (combinatie van korte en lange sluitertijd). Aangezien er vaak geen elektriciteit voorhand is op deze trektochten is dit wel belangrijk :slight_smile:

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Voordeel is wel dat de batterijen klein en licht zijn en dat je met een externe batterij ook Sony camera's kan opladen! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Leuk dat je ook in Noorwegen bent geweest.

Wij ook :wink:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ben benieuwd om ook jouw Noorwegen foto's te zien! @Jodelientje

 

Wil graag ooit wel eens Noorwegen doen...misschien moeten we een reistopic starten op het forum? Kan iedereen wat foto's en verhalen delen :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Leuk id dat toppic.

 

Hier een paar foto's, wilde je toppic niet vervuilen een kleine selectie van de foto's.

 

37a.jpg1 Ferrie.jpg2.jpg13 vanuit de camper.jpg47.jpgbbbbbb.jpg

profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

@Jodelientje Prachtig land toch hé? :slight_smile: Ik ga deze vakantie terug, o.a. de Lofoten staan op de planning. Neem voor de eerste keer een A7II met 16-35mm mee, ben benieuwd! :slight_smile: Zeer leuk voorstel zo'n reistopic @Portmixus

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

O de a7II ben ik sowieso heel benieuwd naar. 

Omdat ik nog twijfel om  eerdaags over te stappen de twijfel is tussen de a6000 en de a7II en heel lichte twijfel over de a6300 maar dat lijkt me een beetje too much van alles 

 

Lofoten hebben wij helaas niet mogen zien afgelopen jaar. Wij zijn door scandinavié gereisd Denemarken/zweden en Noorwegen in 3 weken en dat was echt veeeeel te kort. Noorwegen was echt by far het mooist. Volgende week vertrekken wij naar Engeland en reizen ook een stuk door Schotland en ik hoop dat we tot aan skye kunnen raken. 

 

 

Geiranger viel ons tegen. De weg naar Geiranger daarintegen was echt werkelijk prachtig.

--K2--
Lid

Ja Portmixus, een reistopic lijkt me wel een goed idee :thumbsup: