annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Gezichtsregistratie A6000

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Gezichtsregistratie A6000

Het lukt me niet om een (brildragende) gezicht te registreren. Zondeer bril wel, dus dat "lijkt het probleem" Klopt dat?

Ik las dit probleem ook in 2012 met een andere camera, maar sindsdien niet meer. Wat bij mij de vraag oproept; ben ik sindsdien de enige of doe ik iets niet goed.

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wat je beschrijft, maak ik ook regelmatig mee.

 

Het type bril is zeer bepalend, als ik bv eye-AF gebruik (waarvoor hij eerst een gezicht moet herkennen alvorens hij een oog kan detecteren), dan merk ik ook dat het de ene keer raak is, de andere keer niet. En dat puur afhankelijk van het type bril.

 

Er valt weinig aan te doen!

 

De laatste 10 personen die ik heb gefotografeerd met bril waren dan weer geen enkel probleem. Dat was wel met de A6300, ik durf niet zeggen of dat verbeterd is in de A6300 tov de A6000...niet ondenkbaar natuurlijk.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Met eye-AF lijkt het mij voor de camera nóg moeilijker - zou verwachten dat de camera dit aspect negeert, het gaat om het gezicht. En ik zou ook verwachten dat de camera "blij is" met een bril - dat zou het herkennen toch makkellijker moeten maken. Ik hoop dat de SONY experts hier meer over kunnen vertellen.

Bedankt voor je reactie.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sorry, ik was niet volledig duidelijk :wink:

 

Of het eye-AF was of gezichtsherkenning, in mijn geval is dat niet zo relevant, want de camer amoet eerst een gezicht herkennen om een oog te vinden. Als hij het oog niet kan vinden, keert hij toch terug op het gezicht (kadertje rond gezicht).

 

Dus ik kan alleen beamen dat brillen het moeilijker maken om een gezicht te herkennen. De camera heeft immers referentiepunten nodig om het als "gezicht" te zien. Ik merk overigens dat de mond bijvoorbeeld niet zo essentieel is, een gezicht kan ook zijdelingsherkend worden. 

 

Laten we inderdaad wachten op SONY experts om hierop te antwoorden... :thumbsup:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Jij hebt kennelijk ervaring met eye-AF (?). Ik begrijp het principe, maar zie niet hoe je dit praktisch kan gebruiken. Het is alleen onder één van de twee functieknoppen onder te brengen en volgens de gebruiksaanwijzing moet je de knop dat 'ingedrukt houden', en dan op de ontspanknop drukken - twee knoppen tegelijk dus. Hoe ga je dat doen?

En dat het zo is lijkt te kloppen want als ik de knop loslaat, verdwijnt het vierkantje om het oog weer.

 

Dus de vraag is: "hoe kan je deze (mooie) functie gebruiken".