annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Handmatig scherpstellen bij de 7R mk2

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Handmatig scherpstellen bij de 7R mk2

Ontdekte bij het doornemen van de instellingen van Masorov, een handigheidje, wat ik waarschijnlijk anders niet gevonden had.

 

Als je aan de scherpstelring van de lens draait, kun je het toestel laten inzoomen, waardoor je een veel beter zicht hebt op de scherpte.

 

Bovendien kun je die scherpte ook nog aangeven door een kleurtje.

Vooral bij veel licht is dat handig.

Maar dan moet er wel wat aan de instellingen gebeuren. (zie bijlage)

 

Begin de 7R mk2 steeds interessanter te vinden.

 

Sony 7R mk 2 - handmatige scherpstelling.jpg

16 ANTWOORDEN 16
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik ben waarschijnlijk de enige dit dit standaard meteen uitzet. :wink:

UIteraard zijn er de voordelen die je beschrijft, maar ik vind het zelf fijner om het hele beeld te blijven zien. Een uitzondering als met Macro-opnames daargelaten. 

 

Maar zeker een goeie tip voor heel veel mensen! Er kan zoveel met deze A7's dat veel gebruikers lang niet alle mogelijkheden benutten. 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Idem hier @Amfion

 

Ik zet dat ook uit en heb liever zelf controle wanneer het beeld vergroot :wink:

Vandaar dat het onder C4 staat bij mij!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Oh haha @Portmixus ben ik gelukkig niet de enige! Onder een custom knop is idd ook een heel goed idee. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Amfion en Porftmixes.

 

Begijp uiteraard jullie afwijkende voorkeur. Maar vraag me af, of je buiten met zon op de monitor, in staat bent scherp te stellen, op een 3 inch scherm. Ik maak me sterk van niet. Vandaar de vergroting.

 

Het grote voordeel er van vind ik, dat als je de ontspanknop 1/2 indrukt, je weer vol beeld hebt.

Als dat niet het geval zou zijn, deelde ik jullie menming. Nu niet.

 

Ook in de zoeker, lijkt het me tricky om op volbeeld scherp te stellen. Zij het dat je de reliefkleur aan hebt staan.

Dan zie je het weer wel.

 

Op m 'n Nikon bij de Samyang van 35 mm f.1.5, werkend met de lens helemaal open, luistert het enorm nauw.

Gaat zowat per cm. Ga je naar f 8 of f 11, speelt het niet echt meer.

 

Overigens zit op vrijwel iedere losse fiewfinder zo 'n vergroothulp. Maar dat vraagt meerdere handelingen.

Heb zelf een SmallHD 7 inch, en een Zacuto.

Controleer bij filmen, met handmatige scherpte, toch altijd even of ik goed zit.

*

Overigens gebruik ik handmatige scherpstelling bij fotograferen vrijwel nooit meer. Vrijwel alleen voor stilstaande onderwerpen vanaf statief (voeding bijv.) waar je heel precies wilt zien waar de scherpte gewenst is.

 

Gelet op de uiterst precise scherpstelling vam de camera 's van nu. 

En de mogelijkheid om te kiezen tussen spot en breed. Kun je precies kiezen wat je wilt.

 

En de Eye On functie op de Sony, vrijwel door niemand gebruikt is fantastisch. Gegarandeerd scherpe ogen.

Als je bij een gezicht de ogen niet 100% scherp hebt, ga je altijd de bietenbrug op. 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Tjardi, 

 

De EY-AF functie is net wel heel populair op de A7RII, maar niet op de vorige modellen omdat EYE-AF niet met AF-C gecombineerd kan worden (wat het nut natuurlijk teniet doet).

 

Ik/wij gebruiken zeer graag scherpstelvergroting, alleen bepaal ik zelf wanneer en waar ik de vergroting van wil. Vandaar mijn afwijkende voorkeur om deze onder C4 te zetten en te drukken wanneer ik het nodig heb. 

 

Verder staat focus peaking (dat rood) standaard aan. Van zodra ik AF/MF druk kan ik zelf scherpstellen, baseer ik mij op het rood om in de buurt te komen en vervolgens druk ik op C4 om te vergroten.

 

Ik denk dat je op termijn er wel nog van terugkomt om het automatisch te laten vergroten...heb het ook een poosje gebruikt ondertussen vele jaren geleden. Maar soms is het vervelend dat het beeld zo groot is en dat je je "scherp te stellen onderwerp" nog moet zoeken (ipv eerst te zoeken, dan te vergroten). 

 

De extra handeling van op C4 te drukken neem ik er graag bij.

 

En zoals je zelf zegt, dat vergroten doe ik in de zoeker, zeker bij zonnig weer. Dat is net het mooie aan een EVF!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Alles nog eens goed nagekeken, en uiteraard uitgeprobeerd, is je suggestie om hem onder een gepersonalisserde knop te zetten niet zo gek.

 

Ga dat een aantal dagen naast elkaar gebruiken, en dan komt de beste oplossing geheid bovendrijven.

 

Bedankt.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Portmixus, zag dat jij ook actief bent op de Duitse Sony Site.

 

Heb me geprobeert me daar aan te melden, maar wordt er uit gekieperd, vanwege het feit dat ik reeds in Nederland geregistreerd sta.

 

Heb vroeger 1 jaar in Duitsland gewoond, dus taalkundig geen enkel probleem.

Ik heb daarentegen problemen met "technisch" Engels.

 

Kan daar nu dus aleen onderwerpen bekijken, bij antwoorden gooit hij me er uit.

 

Hoe heb jij dat gedaan?

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het enige wat je moet doen is bij het inloggen "doorgaan op de nederlandse site", dan word je toch naar de duitse geleid. Dat is het enige trucje :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Als ik inlog op de Duitse Site en doe dan wat jij aangeeft, word ik braaf door gelinkt naar de Nederlandse Site.

 

Also, wass muss ich machen?