annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Handmatige witbalans in Sony A7RII met grijskaart

AnnPFW
Ontdekker

Handmatige witbalans in Sony A7RII met grijskaart

Hoe stel ik een handmatige witbalans in (met grijskaart) op mijn Sony A7RII.
Al vanalles geprobeerd maar noppes.
Overgestapt van Canon en wat zoekende dus

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Welkom op het forum! Je hebt een topcamera en het loont zeker die uit te pluizen, want de opties zijn oneindig :laughing:

 

Ik heb geen camera bij de hand, maar dit is gemakkelijk te doen:

-Je gaat naar witbalans (stel die voor je eigen gemak in op een eigen C-knop)

-Ik geloof het onderste item is custom witbalans

 

Dan is het kwestie van instructies volgen.

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
AnnPFW
Ontdekker

Gelukt, ook met mijn kleurenfilters.

Ik zocht het te ver, is eigenlijk gewoon redelijk simpel

 

Dank u.

AnnPFW
Ontdekker

Dat is dus deels gelukt.

Gisteren in studio lukte het niet. De flits gaat niet mee af bij het instellen waardoor ik dus geen witbalans voor elkaar kreeg.


Ook hier tips?
Sonry 7RII - cactus trigger op toestel en op studioflitser

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Klopt, dat is lastig, want het licht van je instellicht is anders dan het flitslicht.

 

Vaak is op je flitser (of in de informatie van de fabrikant) te vinden welke kleurtemperatuur deze heeft.

Naast het gebruik van de handmatige witbalans kun je ook kiezen voor een bepaald aantal Kelvin.

Als je dit matcht met de kleurtemperatuur van je flitser zou het wel moeten kloppen.

 

Je kunt dit instellen bij -> witbalans -> Kelvin 

(een stapje hoger dan de custom witbalans die je gebruikt heb met je grijskaart)

Robeltje
Ontdekker

Werkelijk wat ontzettend dom van sony !!

Alle andere merken kennen dit wel.

Gewoon een expodisk er voor of een grijskaart en klaar. 

Idd of de foto met expodisk selecteren of grijskaart en klaar !!

of gewoon de WB knop ingedrukt houden. proefoto maken en klaar !!!

 

En sony ??!! 

 

ook ik heb en A77 mark II gekocht en ondervind presies de zelfde problemen.

ik ben voor sony gegaan omdat ik persoonlijk de huidstinten er mooi vind. maar ook vooral omdat ik dan

met Zeiss kan werken. Ik doe alleen maar studiofotografie op veel verschillende locatie's soms bv met een gele vloer of een rode vloer !!!! dan moet ik toch mijn witbalans 100% correct hebben !!!! mijn lampen geven 5500K. maar daar is een handmattige witbalans toch niet voor uitgevonden !!!! Als ik in een lichte ruimte zit waar heel veel dachtlicht binnen komt. dan haal ik het volgens mij niet om al het strooilicht weg te flitsen !!! ??

 

ben bang dat ik mijn mooi sony met hele mooie 50mm F1.4 plannar maar terug moet brengen !!

jammer sony !!!

 

dit moet toch op te lossen zijn door een foto te kunnen selecteren die je hebt gemaakt !!??

dan zijn de flitser wel goed mee gegaan en noem maar op.

 

 

Toch nog steeds 

My First Sony

 

P.S dit was het antwoord van Sony

 

Het lijkt erop dat de ExpoDisc helaas niet compatibel is met de manier waarop de ILCA-77M2 werkt. Doordat bij een manueel ingesteld witbalans de mogelijkheid ontbreekt om de sluitertijd in te stellen, functioneert de ExpoDisc niet zoals u gewend bent.

 

Helaas hebben geen oplossing daarvoor in het vooruitzicht, het beste alternatief lijkt een gray card te zijn.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Duuussssss werkt een grijs kaart ook niet !!!

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hallo Robeltje en welkom bij de Community!

 

Zelf werk ik graag met het Colorchecker Passport, ik denk dat dit nog nauwkeurige resultaten geeft dan het instellen van een custom witbalans. 

Bij de eerste opname mee fotograferen, de software kan dan een profiel voor je maken. Als je met Lightroom werkt en je profielen aanmaakt kun je voor dezelfde omstandigheden hetzelfde profiel gebruiken, maar je kan ook met je pipetje de grijstijnt aanklikken en daarna alles in een keer synchroniseren. Dan synchroniseert alleen de witbalans, terwijl bij het maken van een profiel ook duidelijke verbeteringen zichtbaar zijn in bijvoorbeeld de blauw- en roodtinten. (wat Adobe niet altijd even mooi doet voor de Sony camera's) Zeker voor mooie huidtinten kan dit best een verschil zijn.

 

Jammer inderdaad dat Sony deze mogelijkheid niet standaard biedt, maar om daar nou je prachtige 50 mm lens (een van mijn twee favoriete lenzen) voor terug te brengen...

Robeltje
Ontdekker

Alweer even geleden dat ik hier was.

maar zeker dank voor het antwoord !!!

 

Ik ben het helemaal eens met je dat een Colorchecker het mooiste werkt.

Maar dit werkt toch alleen in RAW ??

 

ik moet wel in Jpeg werken. schiet soms 2500 foto's op een dag. die allemaal bewerkt moeten worden.

Dit worden wel hele grote bestanden elke dag weer. (schoolfotografie)

 

ik heb wel geprobeerd de witbalns te corigeren met het pipet op de Passport. maar wat lightroom er dan van maakt slaat echt alles .

 

Het lijkt idd wel of adobe niet lekker samen wil werken met sony.

heeft sony niet een bewerkings prog wat beter aansluit op hun camera's

of is dit ook de rede waarom sony samen werkt met Capture one ??

 

blijf maar aanmodderen en dat is toch best zonder van de tijd.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Als je in JPG opslaat gooi je op het moment van opslaan een heleboel informatie weg die in RAW wel opgeslagen wordt, vandaar ook de veel grotere bestanden. Als je kleine correcties doet zal dit geen probleem zijn maar met grote correcties moet je beeldbewerkingsprogramma er dingen bij gaan verzinnen en daar gaat het dan mis en loop je tegen de beperkingen van je JPG bestand aan.  Vooraal ook de witbalans is veel makkelijker te corrigeren in een RAW bestand, gewoon omdat er meer informatie voorhanden is die gebruikt kan worden.

 

Een van de dingen die je ook helemaal vastlegt als je in JPG opslaat is het kleurprofiel, en dat is nou net wat je met je colorchecker zou kunnen aanpakken als je RAW fotografeert...

 

Capture One is inderdaad mooier dan Lightroom in de RAW-conversie, maar ik zou je niet kunnen zeggen hoe dat met JPG's is, dat zou minder verschil moeten maken. Het is alleen qua workflow best even wennen als je Lightroom gewend bent.:smileywink:

 

Voor schoolfotografie kan ik me helemaal voorstellen dat je dat niet in RAW wil gaan doen! Ik denk dat dan toch de beste optie is om te zorgen dat je zo min mogelijk met gemengd licht fotografeert en dat je zoekt naar een instelling op je camera die de beste resultaten geeft met je flitsers. Als die 5500 k zijn zou ik daar mijn camera op instellen en deze instelling vast zetten op een van de memory standen zodat je daar telkens naar terug kan. Als ik zo min mogelijk nabewerking wil doen ga ik meestal ook nog wel een beetje aan de slag met de contrast en dergelijke instellingen, dan hoeft dat ook niet meer achteraf. 

 

Wat Capture One wel heel mooi kan is tethered shooting, dat lijkt me voor schoolfotografie ook nog wel wat! En de betaalde Sony versie is iets van 50 euro meen ik. 

 

Ik ben wel benieuwd wat er precies misgaat met de witbalans... Welke kleuren kloppen er niet? Is het met bepaalde achtergronden? Hoe heb je nu je camera ingesteld bij de schoolfotografie?