Deel jouw ervaring!
Er staat vandaag in Sony Rumors, een filmpje van iemand die zo 'n lens gebruikt.
De 35 en 50 mm zijn er, met die waanzinnig grote lensopening.
Meende ook nog 80 mm. Maar volgens mij met een hoger diafragma.
Had er nog nooit van gehoord.
Scherpstelling alleen handmatig. Net als de Samyang.
Die overigens, intussen ook automaten heeft.
Dus onscherp, bij volle opening, vrijwel direct voor en achter het scherpstelpunt.
n' Bokeh van heb ik jou daar.
Zag in 't filmpje dat het model moest stilstaan, anders ging 't fout met de scherpte.
Dat zei de fotograaf ook. Scherpstellen op de ogen, maar de oren zijn dan al duidelijk onscherp.
Ook schijnt er veel flair op te treden.
Maar de resultaten van 't filmpje, dwz de foto 's die ze lieten zien, vielen me niet eens tegen.
Zag dat Meijer Optik uit Duitsland (stond ook op Sony Rumors) ook met zo 'n ding komt.
(iets rond de € 3500)
Maar de Chinese bouwer van deze lens biedt hem aan voor nog geen € 500.--
Schijnt kwalitatief, met name bouwtechnisch, goed te zijn. Over 't glas wordt niet gerept.
Camera Nu, levert 'm hier in Nederland. Maar daar is 't wel een op = op gebeuren.
Dus het lijkt me, dat het geen succes geworden is, in commerciele zin. Maar toch wel interessant.
*
Ik weet uit ervaring dat het werken met een Samyang, met een lichtsterkte van f. 1.5 al erg lastig is. Had die op m 'n Nikon D810, als speciale filmlens.
Ook enorm kritisch qua scherpstellen. Ook alleen handmatig scherp te stellen.
Maar daar was uiteindelijk met "follow focus", in video, best mee te werken.
Maar een verschil van f.1.5 en f. 0.98 is aanzienlijk.
Het filmpje, waarin de foto 's werden getoond, werd gemaakt bij donker weer.
Geen sprankje zon! Foto 's hadden daardoor alle een sluitertijd van 1/1250 sec.
Dat houdt in, dat video volstrekt onmogelijk is met zo 'n lens. Roetzwarte ND filters gebruiken.
Of je moet diafragmeren naar veel hogere waarden. En daar heb je zo 'n lens niet voor.
Zie ook, dat heel veel winkels hem niet hebben. Dus veel handel zit er vast niet in.
Ben ook helemaal niet van plan zo 'n ding te kopen.
Maar was gewoon nieuwsgierig.
Wie weet er meer van.
De auteur van dit bericht: http://www.dyxum.com/dforum/mitakon-50mm-f095-close-focus-and-wide-open_topic118631.html heb ik in het eccht ontmoet en ook met hem gesproken over deze lens. Hij is er erg over te spreken! Het is technisch geen hoogvlieger als je aan pixelpeeping doet, maar voor video moet het een bijzonder fijne lens zijn lijkt me. F0.95 spreekt toch echt wel tot de verbeelding!
Ik heb een maand of 2 geleden overwogen om de 35mm versie te kopen, echt gewoon voor het plezier, maar het is wel geld (hoewel: weinig voor wat het is). Wimarys heeft deze lens ook al getest, moet je maar eens zoeken.
Dank voor je snelle, en uitgebreide antwoord.
Terwijl ik in m 'n verhaaltje schrijf, dat ik me nauwelijks kan voorstellen, dat deze lens goed bruikbaar is voor video,
kom jij precies met het tegenovergestelde. Dat snap ik niet.
Gelet op de enorme bokeh, ga je toch nat, als je niet enorm veel scherpte bijregelt?
Dus met follow focus.
En gelet op de enorme lichtsterkte, een sluitertijd krijgt, die je in films niet wilt hebben.
dwz Als je je aan de stelregel: "frames per sec. " bepaalt de sluitertijd. = 't dubbele. dus 25 frames = 1/50 sec.
Dan moet er toch een ND filter op, zo zwart als de nacht?
Anderzijds was 't ook met de Samyang, verbluffend, hoe goed de lens was.
Alleen het zelf moeten scherp stellen, was als "alleen werkend filmer" een ramp.
Je komt handen te kort. Om "en" camera + focus pulling te doen.
Werk intussen met de 16-35 + de 24-70 vrijwel uitsluitend op AFS-C met breed (scherpstelvlak)
Maar snap uiteraard, dat als je een aparte vent hebt, die focus pullt, dat voor hele mooie effecten kan zorgen.
Maar die Mitakon is dan nog veel extremer dan de Samyang.
Duik zeker de door jou aangegeven bronnen in.
Ah, ik begrijp je redenering!
Ik had een ander doel voor ogen: heerlijke bokeh in wat mindere lichtomstandigheden. Ik moet bij deze lens altijd denken aan de Zeiss 50mm F0.7! Een lens die gebruikt werd om te filmen bij kaarslicht...
Het volgen van objecten vergt dan inderdaad heel wat oefening, maar tegenwoordig worden er ook in tv-producties veel lenzen gebruikt met weinig scherptediepte waar de focus heen en weer wiebelt...het went en voegt soms een artistiek kantje aan de film toe.
Voor overdag in volle zon is het een heel ander verhaal
Leuke link: https://www.cinema5d.com/stanley-kubricks-legendary-f0-7-zeiss-lens-explored/