annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Idee omtrent aanduiding DOF.

OPGELOST
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Idee omtrent aanduiding DOF.

Vroeger, stond er op vrijwel alle lenzen, een aanduiding (van die grote haken) die aangaven

per gebruikt diafragma, van waar tot waar, je scherpte lag.

Ik denk dat diegenen, die nog niet zo lang fotograferen, nauwelijks nog weten waarvoor ze

dienden. Ze zelfs waarschijnlijk niet eens meer kennen.

 

Tegenwoordig worden die "haken", bij zeer veel lenzen weggelaten.

Bij Sony komen die haken/aanduidingen, pas weer terug bij lenzen langer dan 70-400 mm.

Zei het niet als haken. Maar ze geven ieder geval de afstand aan, waarop je hebt scherp gesteld.

Echter niet erg nauwkeurig.

 

Alle lenzen met kortere brandpunten, missen die aanduiding.

Ook de nieuwe GM 's hebben ze niet meer. Voor profs had ik ze wel weer terug verwacht.

 

*

Ik las een zeer interessant artikel in de focus van mei. Over diverse soorten apps.

Zeer de moeite van 't lezen waard. Daar stond terloops ook iets in over dieptescherpte.

Dat verhaal vindt u hier onder.

 

Artikel Focus.JPG

 

Zeker, zoals in 't artikel terecht wordt gesteld, met de intussen veel gebruikte (extreme)

groothoek lenzen, heb je weinig last. Wordt bijna alles bij f. 11 en hoger, scherp.

Zeker de tip, om liever wat verderweg scherp te stellen, is een goede/klassieke.

Vroeger was altijd al de stelregel, dat DOF aan de ver weg kant, 2x meer speling gaf, dan aan dichtbij.

 

Wil je bewust onscherpte creeren, moet je veel lagere diafragmastanden gebruiken.

Maar dat weet iedere ervaren fotograaf.

 

Instellen op een bepaalde afstand, waarmee je zeker weet, dat alles wordt, zoals jij als fotograaf

wilt, (via je DOF tabel) kan dus niet meer.

Omdat die info, niet meer zichtbaar is op de lens.

 

Verder denk ik ook, dat intussen vrijwel iedereen, niet meer handmatig scherp stelt.

Maar er zijn gevallen denkbaar, waarop dat beslist beter is.

Je komt dan, met je kleurtjes rond de scherpstelling,(relief) een heel eind.

Maar zou ook graag de afstand weten.

Een hele lichte onscherpte, is in de zoeker, of op 't beeldscherm, nauwelijks te beoordelen/zichtbaar.

 

*

Zeker als je met langere lenzen gaat fotograferen, luistert het toch wel nauw.

Kijk maar eens op de beide DOF tabellen, die ik als app. op m 'n iPhone heb staan.

 

35 mm lens / f. 11 - Scherp van 2.10 m tot oneindig. (Mits afstand ingesteld op 5 m.)

DOF 01.JPG

 

200 mm lens f. 11 - Scherp van bijna 60 meter tot oneindig / dat is al heel andere koffie.

(Mits afstand ingesteld op 117 m.)

Om maar niet te praten hoe dat er uit gaat zien bij 400 mm en langer.

DOF 02.JPG

En hoe vind je die 117 m op een lens zonder aanduidingen. Die vind je dus niet.

 

*

Ik heb eens zitten denken, wat Sony daar aan zou kunnen doen.

Als die info niet meer op de lens voorhanden is, kan die vast wel op een infoscherm.

Er is ruimte genoeg op 't display met de waterpas. Alle andere zijn al redelijk vol.

Denk zelf, dat die info al in 't toestel voor handen is. Alleen nergens verschijnt.

In elk geval niet op de exif info, die je naderhand per foto kunt opvragen.

Daar geeft ie wel de ingestelde zoomlengte aan = brandpunt.

Focus, sluiterijd en Iso. En verder allerhande info, betreffende hoeveelheid pixels etc.

 

Denk, dat daar, ook de afstand waarop is scherpgesteld, af te lezen zou moeten zijn.

Als dat de enige info is, is dat al een winst. Want die kun je dan gebruiken om je meters

in te stellen, samen met je DOF.

Veel mooier is natuurlijk, als de camera dat zelf omrekent, naar "scherp van tot".

 

DOF op beeldscherm Sony.JPG

 

Die 00, daar bedoel ik mee, de nullen aan elkaar en dan op z 'n kant = oneindigteken.

En dat uiteraard gerelateerd aan de ingestelde scherpte, op dat moment.

 

Vooral voor bijv. vogelaars, is de snelheid van veel telelenzen net niet genoeg, om vogels

in de vlucht, volstrekt scherp te krijgen.

Als je van tevoren hebt kunnen instellen, dat bij een bepaald diafragma alles scherp wordt tussen bijv. 100 m en oneindig, ben je enigszins uit de brand. Moet je de afstand inschatten.

 

Als je als landschapsfotograaf kunt zien, dat je foto met een 16 mm bijv., op f. 11 scherp

wordt vanaf 1.16 m. tot oneindig, en je hebt wat slecht licht, kun je kijken wat 't verhaal wordt,

met 't diafragma een paar stops lager.

 

Kortom. Als 't zou kunnen, denk ik dat iedereen blij is. Ik in elk geval wel.

Sony doe je best. Experts geef dit a.u.b. door.

 

Samyang Lens met de DOF haken.JPG

Een Samyang lens - niet automatisch - heeft de "haken" ter info zeker nodig.

Bij lage diafragma 's kun je er op kleine afstand, bijna tot op de 10 cm mee scherp stellen.

 

 

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ra ra, wat zag ik vanmiddag.

 

Het gene wat ik vroeg zit al op de camera. Maar je moet het wel weten te vinden.

 

Als je handmatig wilt scherpstellen, moet je je camera op AF-M zetten.

Of als de lens een instelling heeft om te kiezen, daar de zaak op handmatig instellen.

 

Draai aan je scherpstelring. Maar dan moet de camera dusdanig zijn ingesteld, dat hij

het scherpstelpunt vergroot. (Dat kun je uit zetten, en dan zie je het dus niet)

 

Dan zie je onder het scherpstelpunt 2 figuurtjes met een lijntje ertussen.

Dichtbij is 't "portrait". Verweg een "bergje".

Daaronder zie je het schuifje heen en weer gaan en verschijnt er

"het aantal meters, of het oneindigteken".

 

Als je heel voorzichtig draait, krijg je de meters die je wilt hebben. (Vanuit je DOF berekening)

In ons voorbeeld 117 m. Dat is de afstand waarop is scherppgesteld.

Diafragma instellen die de DOF aangeeft voor de gewenste diepte. En de zaak is rond.

 

De aanduiding is vrij snel weer van 't beeld verdwenen, en zover ik heb kunnen vinden,

niet qua tijd instelbaar.

Dit gaat samen met het verdwijnen van 't vergrootte scherpstelpunt. (naar totaalbeeld)

 

Ik zou 't overigens erg handig vinden, als de afstand waarop je hebt scherp gesteld in beeld kwam onder de waterpas. Dat stoort daar niet. Die vergroting wil niet iedereen, heb ik begrepen.

Bovendien is de toijdsduur dat die meters in beeld zijn erg kort.

 

In dit voorbeeld scherp vanaf 58.76m, tot oneindig als je scherpstelt op 117m. met f. 11

DOF 02.JPG

 

 

Afstand tot scherpgestelde object wordt aangegeven in meters bij uitvergroten - resized.jpg

Beelscherm van de 7R mk2, van heel dichtbij, dus deels onscherp.

Maar de meterbalk is duidelijk zichtbaar.

 

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Ingewikkeld verhaal voor iemand die niet fotografeert. 

Denk dat ik het begrijp. Bij manuele focus wil je beter kunnen zien wat de afstandsschaal voor scherpstellen is. 
Dit is nu niet zichtbaar op de lens zelf en ook niet in het menu. 

Ik weet niet of het softwarematig in te bouwen is. Weer op de lenzen zetten, helpt ook niet iedereen. 

 

Als ik @Portmixus mag vragen om het te escaleren intern. Die verwoord die veel beter dan ik :wink:

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Vinc_E.

 

Heb geprobeerd het zo simpel mogelijk neer te zetten.

Iemand die NIET fotografeert, snapt er inderdaad, ongetwijfeld geen barst van.

Maar die heeft op deze Site ook niets te zoeken.

 

Volgens mij heb jij het exact begrepen.

 

*

Als ik met m 'n DOF app heb gezien, dat m 'n foto scherp wordt, precies in 't gebied wat ik graag wil,

moet ik het focuspunt instellen op bijv. 115 m. Of op 4.20 m. (zie beide foto 's van iPhone met DOF tabel)

 

Dat is nu niet meer zichtbaar. Nog op de lens, nog in enig menu.

Terugzetten op de lens is niet wat ik voorsta. Alhoewel Nikon en Canon ' t op vrijwel alle lenzen hebben.

Het is veel preciezer, om 't juist in een menu te hebben. Ben je in 't voordeel t.o.v. de concurrentie.

Op je zoeker is 't vrijwel niet te zien of je achtergrond, net niet 100% scherp is. Volledig onscherp uiteraard wel.

 

*

't Enige wat ik graag wil, is dat er onder de "waterpas" een regel komt waar in staat:

"van waar tot waar" de foto scherp wordt.

Wil je die info niet, is 1 druk op de knop voldoende om hem weg te krijgen. (samen met de waterpas)

 

Zoals gezegd, veronderstel ik, dat die info reeds voorhanden is, maar niet getoond wordt.

En dan heb je alle info, zoals vroeger weer aanwezig. Maar nog veel precieser.

Ik ben er van overtuigd, dat dat een extra reden is, om juist een camera te kopen die dat kan.

Zeker in de professionele sfeer.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Nog even een update van info uit Duitsland. Waar ik de post ook geplaatst had.

 

@Peter_S. Gaf aan, dat hetgeen ik wilde, eigenlijk in de moderne tijd, niet meer nodig was.

Sinds je met Focuspeaking, exact ziet, waar de scherpte ligt.

Ik ben het daarmee volstrekt NIET mee eens.

 

Wil voorop stellen, dat ik focuspeaking fantastisch vind.

In meer dan 80 % van alle gevallen gaat het goed.

 

Je kunt verrekte goed kunt zien, waar je scherpte ligt.

Maar als je een foto maakt met een achtergrond op 1000 meter, en je scherpte op focuspeaking,

is gekozen op 500 m, dan weet je niet wat die scherpte op 1000 m doet.

Soms wil je die juist scherp. Soms juist niet. Omdat dat afleidt.

Daarom wil ik daar graag invloed op kunnen uitoefenen.

 

*

Stuurde een aantal weken geleden een aantal foto 's omtrent de aanbouw van een huis.

Gefotografeerd met de 70-400. Niets zeggende foto 's, maar alleen om aan te geven,

dat dieptescherpte niet ophoud, na een zeer groot aantal meters.

 

@Promixes gaf toen ook al aan, dat scherpstellen, doorgaat tot het oneindige.

Dat het inderdaad voorkomt dat een foto scherp is van, pak em beet 200 - 250 m,

maar daarachter niet meer.

 

En juist daarom zou ik graag willen weten, hoe ik de camera zou moeten instellen.

Bijv. volgens de DOF op 118 m. met f. 11. En dan ligt de scherpte van ---- / oneindig.

Alleen kun je met de moderne lenzen niet meer zien, waar 't focuspunt van 118 m zich bevindt..

 

*

Overigens denk ik, waarschijnlijk met jullie, dat het merendeel der mensheid, dit "worst" zal wezen.

Die schieten alles op AF- S of C. Wat overigens vaak niet eens slechte resultaten oplevert.

 

Maar ben er anderzijds van overtuigd, dat het zeker bij macrofotografie, enorme voordelen heeft.

Als je in dat kleine gepriegel kunt zien, dat je bij een insect of zoiets dergelijks,

anderhalve cm hebt. En wat een paar stops meer of minder, veroorzaken.

Dat gaat overigens nog redelijk op focuspeaking.

 

Het gaat om dit type foto's.

Wil je daar de achtergrond nu juist scherp van hebben. Of niet.

In 't ene geval lijdt het af van de voorgrond. In 't andere geval, draagt het juist bij tot het geheel.

Geloof me. Dat lukt niet, via Focus Peaking. Hoe goed dat ook is.

 

Alleen daarvoor, heeft mijn verhaaltje zin.

Maar ook dit verhaaltje zal de "voorpagina" niet halen.

Maar ben het eens, met de schrijver van Focus. Die een zelfde probleem heeft.

Vakideoten?. Zou best eens kunnen.

 

DSC00332 - scherpstelpunt = net voor liggende L - volgens rode omkadering - resized.jpg

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Zag dit op "Sony Rumors" (SAR)

 

Heeft dit er iets mee te maken?

Geen idee hoe 't werkt.

 

DOF App van Sony - geen idee hoe 't werkt.jpg

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ra ra, wat zag ik vanmiddag.

 

Het gene wat ik vroeg zit al op de camera. Maar je moet het wel weten te vinden.

 

Als je handmatig wilt scherpstellen, moet je je camera op AF-M zetten.

Of als de lens een instelling heeft om te kiezen, daar de zaak op handmatig instellen.

 

Draai aan je scherpstelring. Maar dan moet de camera dusdanig zijn ingesteld, dat hij

het scherpstelpunt vergroot. (Dat kun je uit zetten, en dan zie je het dus niet)

 

Dan zie je onder het scherpstelpunt 2 figuurtjes met een lijntje ertussen.

Dichtbij is 't "portrait". Verweg een "bergje".

Daaronder zie je het schuifje heen en weer gaan en verschijnt er

"het aantal meters, of het oneindigteken".

 

Als je heel voorzichtig draait, krijg je de meters die je wilt hebben. (Vanuit je DOF berekening)

In ons voorbeeld 117 m. Dat is de afstand waarop is scherppgesteld.

Diafragma instellen die de DOF aangeeft voor de gewenste diepte. En de zaak is rond.

 

De aanduiding is vrij snel weer van 't beeld verdwenen, en zover ik heb kunnen vinden,

niet qua tijd instelbaar.

Dit gaat samen met het verdwijnen van 't vergrootte scherpstelpunt. (naar totaalbeeld)

 

Ik zou 't overigens erg handig vinden, als de afstand waarop je hebt scherp gesteld in beeld kwam onder de waterpas. Dat stoort daar niet. Die vergroting wil niet iedereen, heb ik begrepen.

Bovendien is de toijdsduur dat die meters in beeld zijn erg kort.

 

In dit voorbeeld scherp vanaf 58.76m, tot oneindig als je scherpstelt op 117m. met f. 11

DOF 02.JPG

 

 

Afstand tot scherpgestelde object wordt aangegeven in meters bij uitvergroten - resized.jpg

Beelscherm van de 7R mk2, van heel dichtbij, dus deels onscherp.

Maar de meterbalk is duidelijk zichtbaar.

 

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Fijn om te horen dat het er wel in zit. Goed verstopt helaas. 

Zo is het wel inzichtelijk mocht iemand hier interesse in hebben. Bedankt voor je opheldering :slight_smile: