annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Iemand ervaring met 4K en 1080p mengen?

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Iemand ervaring met 4K en 1080p mengen?

Een familielid heeft een 4K tv en wil een A6300 aanschaffen. Hij wil het vooral gebruiken om te filmen in 4K maar wilt ook graag wat slowmotion filmen. Slow motion kan met de huidige technologie van de A6300 enkel in 1080p.

 

Hoe ziet het eruit als je 1080p slow-mo materiaal mengt met 4K materiaal en afspeelt op een 4K tv? 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Heb voor mijn test wel wat 4k gefilmd (heb ook 4k afspeelmogelijkheid :smileywink:)met a6300 maar geen slow-motion... Je ziet sowieso wel verschil in 4k content of 1080, logischerwijs zie je dus wel verschil. Omdat je het altijd na elkaar ziet denk ik niet dat het heel storend zal zijn. Ligt ook een beetje aan de kwaliteit van filmen denk ik zo...

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb twee links voor je:

 

Eentje in geschoten in 1080p 100 frames met delen in slo-mo. 1080p 100 met delen in slomo

De andere is volledig in 4k. 4k natuur

 

En dan een derde: in het donker geschoten.Nachtopnames

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt allen!

 

Ik denk dat ik het maar eens ga uitproberen om 4k en 1080p te mengen, zien wat het geeft als je ze aan elkaar plakt... :wink:

 

Als de doorsnee leek het niet echt door heeft als je ze er niet op wijst, dan is het missie geslaagd. Anderzijds...als dat verschil je niet onmiddellijk opvalt...dan is ofwel de tv te klein, of 4K niet helemaal dat.

 

Ik heb ooit de test wel eens gedaan op 55" op 3m afstand, een foto (geen video) 4K en een foto 1080p. Echt bijna niet te zien op die afstand en die grootte van tv.

 

Mijn ooit komende 4K tv wordt daarom minstens 65" :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Een vuistregel is, dat wil je 4K goed kunnen zien, je minder dan 4x de hoogte van de TV moet zitten.

Dat is bij onze TV = 50 inch, die 70 cm hoog is, dus 2.80 m.

 

We zitten op rond de 3 meter afstand.

Dat is ook de reden dat we geen 4K hebben gekocht.

De extra centjes, die dat toen kostte, hebben we besteed aan oled.

Het extreme zwart wat oled geeft, is nog beter als de "oude plasma" van Panasonic.

Wat toen de referentie was.

Het kwaliteitsverschil van oled met resp. plasma en/of led, levert meer op dan 't verschil in 4K.

Althans, dat is onze mening.

 

Nu 't verschil tussen 4k en Full HD, centenmatig steeds kleiner wordt, zou ik waarschijnlijk wel voor

Ultra kiezen.

Maar 't prijsverschil Full HD 50 inch Oled (2 jaar geleden) t.o.v. 4K was € 3000.--

Ergo 2x de prijs van de TV. Dat is intussen wel anders geworden.

 

*

Ook in 't sportdagfilmpje van Pieter is vrijwel geen enkel onderscheid te zien tussen 1080

(in slowmotion) en 4K. En wat Amfion ook al zegt, je ziet de beelden na elkaar.

 

Ik durf met enige zekerheid te stellen, dat je het vrijwel niet ziet. Zelfs niet, als je er specifiek op let.

En veel belangrijker nog, de mix, zeker niet als storend zult ervaren.

En bij slowmotion, let je vaak nog weer op andere dingen.

 

Overigens film ik zelf vrijwel alles in 4K. Vooral bij bewerken heb je dan vrijwel geen verlies.

En om het af te kunnen spelen op onze niet 4K, downsizen we de opnamen naar 1080.

Resultaat perfecte beeldkwaliteit.

 

Kijk maar eens op YouTube, Tjardi Tjardi. Alle laatste filmpjes, zijn op die manier gemaakt.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt Tjardi, handige vuistregel :wink:

 

Over ongeveer een 2-tal maanden verwacht ik het met mijn eigen ogen te kunnen zien :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
GreggyFrost
Nieuw

Of het resultaat storend is is uiteraard vooral te danken aan de montage. Ga je 'springers' creëren dan gaat het zeker storend uitzien. Maar combineer je mooi in de actie close ups in 4k met 1080p slowmotion totaalshots dan ziet het er fantastisch en totaal niet storend uit. Mooi zelfs