annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Kan niet 50 / 60 fps filmen met alpha 5000

OPGELOST
FramerateFreak
Ontdekker

Kan niet 50 / 60 fps filmen met alpha 5000

Hallo,

 

Na een tijdje sparen heb ik voor het eerst een betere camera kunnen kopen dan mijn telefoon. De Sony a5000. De foto's en video's die ik tot nu toe heb gemaakt zien er prachtig uit. 

Bij het kopen van de a5000 werd vermeld dat hij 1080p 60i kan filmen. Ik ben een grote fan van hoge framerates dus dat leek me helemaal geweldig. Tijdens het filmen staat bovenin beeld ''50i'' waardoor ik aannam dat hij 50fps (interlaced) aan het filmen was, maar na het overzetten van de bestanden naar mijn computer (windows 10) bleken de bestanden 25fps te zijn of geworden. Ik had de gebruiksaanwijzing al grotendeels gelezen maar ik besloot hem eens helemaal te lezen. De oplossing van het probleem heb ik er niet in kunnen vinden. Ik kwam erachter dat je PAL naar NTSC kan zetten om 60i te kunnen filmen inplaats van 50i wat al een verbetering is. Maar na wat testopnames gemaakt te hebben met de instellingen op 60i bleken ze later op mijn computer ook 25fps te zijn of geworden. Ik wil dolgraag mijn opnames in 60fps of als het niet anders kan in 50fps op mijn computer kunnen krijgen. Kan iemand me hiermee helpen?

 

De volgende dingen heb ik allemaal geprobeerd:

- met de instellingen AVCHD 60i 24M(FX) in NTSC opgenomen (wat me een ''cannot record disc at 24M(FX)'' melding geeft)

- met de instellingen AVCHD 60i 17m(FH) in NTSC opgenomen

- met de instellingen AVCHD 50i 24M(FX) in PAL opgenomen (weer met de ''cannot record disc at 24M(FX)'' melding)

- met de instellingen AVCHD 50i 17M(FH) in PAL opgenomen

- met de instellingen MP4 1440x1080 12M opgenomen

- in de movie mode ''Manual Exposure'' opgenomen

- in de movie mode ''Aperture Priority'' opgenomen

- in de movie mode ''Program Auto'' opgenomen

- Auto Slow Shutter op OFF gezet

 

Ik heb compleet geen ervaring met camera's omdat dit mijn eerste echte camera ooit is en omdat ik niemand met hetzelfde probleem kon vinden op het internet zal ik wel iets simpels over het hoofd zien.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

 

Groeten Mart.

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Je kunt niet op 50 of 60 frames schieten. 

 

Het is simpel uit te leggen. Je schiet nu op 50i, want interlaced is. Dus je moet het door de helft doen, wat 25 fps is. 

Als je op 50P zou schieten, dan krijg je wel de volle 50 frames. Alleen ondersteund dit toestel niet 50P...

 

Mocht je nog in afkoelperiode zitten. Retourneer de camera voor het iets grotere broertje, de A5100. Die kan dit wel en heeft veel snellere autofocus :slight_smile:

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo FramerateFreak :wink:

 

Welkom!

 

Voor PAL (onze regio) is dat inderdaad 50i. Ben je wel zeker dat je programma de data wel juist interpreteert? (en data dat interlaced is, gewoon als de helft "leest"?)

Je schiet weldegelijk op 50i hoor volgens mij.

 

Je kan de files het best importeren met playmemories home, dat voorkomt ook problemen als de bestanden te groot worden (ze worden gefragmenteerd, playmemories importeert ze echter wel correct).

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
FramerateFreak
Ontdekker

Hallo Portmixus,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb playmemories home geïnstalleerd en een test video geïmporteerd in 50i.

Het eerste wat ik deed was kijken naar de locatie van het bestand op mijn computer waar playmemories home het heeft neergezet en het valt me op dat via playmemories home het bestand een .mt2s extentie heeft terwijl het zonder playmemories home een .MTS extentie heeft. Waarschijnlijk maakt het weinig verschil maar ik wilde het toch even melden. Bij de eigenschappen in windows verkenner van het testbestand zag ik het volgende:

nXm0AjSs.png

25 frames per seconde staat hier.

Toen had ik gekeken bij de eigenschappen van het bestand in playmemories home waar ik het volgende zag:

bZ4YIDx5.png

Hier staat wel 50i.

Dus heb ik even frame voor frame bekeken in het edit programma dat ik gebruik (Sony Vegas) hoe vloeiend het is en bij het bekijken in 50fps zie ik dat hij per 2 frames verder beweegt wat dus betekend dat het bestand in sony vegas 25fps is.

Omdat ik het bestand alleen vanuit windows in sony vegas kan doen en het bestand in windows bij eigenschappen 25fps is is het niet raar dat ik het bestand 25fps in sony vegas heb. Dus converteerde ik via playmemories home het bestand naar een 50fps MP4 bestand in de hoop dat die wel 50fps te gebruiken zou zijn. Bij windows eigenschappen bij het nieuwe MP4 bestand staat wel 50fps, alleen ook bij dit bestand in sony vegas zie ik dat hij per 2 frames beweegt en dus niet 50fps is 😞

 

Ik vind dit heel raar vooral omdat er wel 50i staat in playmemories home en ik kan bij de video player van playmemories home niet verifiëren of het echt 50fps is omdat je niet frame voor frame kan kijken in die player.

Ik wil echt heel graag in 50 of 60fps kunnen filmen.

 

 

Groeten Mart.

 

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Je kunt niet op 50 of 60 frames schieten. 

 

Het is simpel uit te leggen. Je schiet nu op 50i, want interlaced is. Dus je moet het door de helft doen, wat 25 fps is. 

Als je op 50P zou schieten, dan krijg je wel de volle 50 frames. Alleen ondersteund dit toestel niet 50P...

 

Mocht je nog in afkoelperiode zitten. Retourneer de camera voor het iets grotere broertje, de A5100. Die kan dit wel en heeft veel snellere autofocus :slight_smile: