annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lightroom 6 versus PlayMemories Home

OPGELOST
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Lightroom 6 versus PlayMemories Home

Wat te kiezen?

Waarom zou ik bij PlayMemories (PM) blijven? Lightroom heeft veel meer mogelijkheden dan PM.  Maar hebben wij die nodig?  

PM laat niet veel toe met RAW. Is RAW echt nodig?

Gaandeweg de discussie komen er wel andere vragen opborrelen.

 

 

 

 

Met amicale groet,

Marc
23 ANTWOORDEN 23
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik vind de link zelf niet, maar weet dat het wel bestaat, aangezien ik de standalone versie zelf heb gekocht...ik vond wel alle vorige versies: https://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=113&platform=Windows

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Hi,

Ik heb de download gedaan: n! https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-for-Sony.aspx?

Ook tutorials op Youtube bekeken ... (die natuurlijk een ruimere versie bespreken dan diegene die ik kon downloaden).

Deze "vereenvoudigde versie" zal nog veel tijd vragen om onder de knie te krijgen.

Alleen al het omzetten van RAW naar JPEG of het onderbrengen in mappen heb ik (na 2 u zwoegen) nog steeds niet door.:smileycry:  Toch bij deze een bewerkt misbaksel ...

EmptyName.jpg

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Capture One doet een heel mooie standaard omzetting voor Sony Raw flies, mooier dan Lightroom vind ik zelf

Zeker ook het terughalen van wat overbelichte partijen kan Capture One heel goed.

In mijn workflow zit Lightroom ook zo ingebakken dat ik eigenlijk niet zonder meer kan, want naast bewerken is het ook een heel goeie 'bibliotheek' en kun je met wat handigheid direct je foto's gaan uploaden naar je eigen website. Ook zijn  er koppelingen met allerlei sites als Flckr of Facebook die het publiceren van je foto's makkeijker maken. Slideshow maken (met of zonder muziek) een boekje ontwerpen, eigenlijk alles wat je zoal nodig heb kan binnen Lightroom.

 

Ik heb wel de pro versie aangeschaft, dan kun je namelijk direct foto's tijdens het fotograferen importeren. (In Lightroom heb je voor Sony camera's een plug-in nodig) aka tethered shooting. Vooral voor studioportret en bij productfotografie is dat heel handig.

 

Beide programma's hebben zo hun toepassing en ik merk dat ik ze steeds meer door elkaar gebruik, waarbij ik wel Lightroom als basis gebruik omdat ik daar alles het meest makkelijk weer in terug kan vinden. (en met tig-duizend foto's per jaar is dat wel erg handig... :smileywink:)

anserva93
Lid

Op site van Adobe is het moeilijk vinden, maar kom je uiteindelijk wel bij de US versie.

Maar bij bijvoorbeeld CN kun je Lr6 gewoon "kopen".

 

http://www.cameranu.nl/nl/p674625/adobe-photoshop-lightroom-6-nl-win-mac?utm_source=googleshopping&u...

profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

@anserva93,

 

Hartelijk dank voor je info.

Maar ik ga het advies van Portmixus en Amfion volgen.  Capture One lukt aardig (ook al moet ik nog veel zoeken).

Met Youtube tutorials tracht ik mij te behelpen.  Maar dat is niet zaligmakend gezien de versie die gepresenteerd wordt vaak de Pro is.

Ik stel mij de vraag of ik naar de Pro-versie al dan niet moet overschakelen om wat meer gemak te kopen.  En misschien kan iemand van jullie mij daarbij helpen.

MBG,

 

Marc

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ergens op deze pagina staat een link naar een pdf met een overzicht van de verschillen tussen pro en express.

https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-for-Sony/Upgrade-options-for-Sony.aspx

 

Ligt er maar aan welke features je belangrijk vindt of je wil overgaan op pro.

Ik vind het tethered shooting wel een punt, dat lukt in Lightroom alleen met een plugin en voor bijna datzelfde geld koop je de hele pro versie van Capture One.

Omdat ik daarmee aan de slag wilde heb ik toen de pro versie aangeschaft.

profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

@Amfion

 

Tx.  Ga meteen even kijken via de link.

En kan je uit het hoofd nog zeggen wat zulks kost?

 

Ik heb het gevoel (als amateur) best te blijven bij één merk.  Daarmee heb ik de handen vol.  Ik wil dan wel niet benepen zitten en over alle tools kunnen beschikken.  Dus, zoals ik je al eerder volgde, zal ik ook dat doen.  Tot op heden heb je mij nog geen slecht advies gegeven. Hart

 

Grtz,

 

Marc

Met amicale groet,

Marc
anserva93
Lid

De upgrade naar Pro kost 50 euro, Marc.

profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

@Amfion

 

Kost slechts 50€.

 

Capture One Express (voor Sony) omvat "op maat gemaakte camera profielen" die bekend staat voor het leveren van de ultieme beeldkwaliteit voor Sony camera's.  Aldus de presentatie.

Wat moet ik daaronder juist verstaan? Voorinstellingen eigen aan mijn 7R?

 

Ik lees ook dat in de Pro vesie voor de A7R weliswaar Tether support werkt maar geen Live View.  Quid.

 

MVG

 

Marc

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja is vergeleken met andere software voor zo'n uitgebreid pakket echt een schijntje! 

 

Klopt inderdaad dat je geen live-view hebt bij tethering met de A7r.

 

Omdat je nu al Capture One gebruikt zul je weinig verschil zien, maar er is wel degelijk verschil tussen hoe bijvoorbeeld Adobe je bestanden opent en Capture One. Dit is het profiel waar ze het over hebben. Soort recept voor je foto als het ware. Als je met RAW-bestanden werkt zal dit verschil tussen de verschillende programma's het grootst zijn. Je kunt kiezen voor een standaard of een specifiek (generic) profiel. Bij het icoontje met de drie 'ijscobolletjes' :wink: Onder het histogram zie je (in het Engels) base characteristics en daar staan de profielen.