annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuwe lenzen voor Sony A7-reeks: Zeiss Batis

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Nieuwe lenzen voor Sony A7-reeks: Zeiss Batis

Ik denk dat het voor iedereen vandaag wel even slikken was: wat een knallers stelt Zeiss ons vandaag voor! En dat uit het niets! Ik had even een WOW moment vandaag. :nauseated_face:

 

Even voor de duidelijkheid: Zeiss stelde vandaag 2 nieuwe lenzen voor, geheel in eigen huis ontworpen en gebouwd, geen samenwerking met Sony-Zeiss.

 

Waarom is dat zo groot nieuws? De voorgestelde lenzen zijn de 25mm F2 en 85mm F1.8 voor de Sony A7-reeks.

Beide lenzen zijn weersbestendig, maar de 85mm F1.8 is bovendien ook optisch gestabiliseerd (een unicum voor Zeiss)! Met een A7II camera is dat niet echt nodig, maar Zeiss had deze lens wellicht ver voor de komst van de sensor-gestabiliseerde A7II ontworpen. Vooral A7/A7R/A7S gebruikers maken handig gebruik van de beeldstabilisatie.

Uniek en nieuw is ook de digitale afstandsmeter (een OLED-schermpje op de lens) waarmee fotografen "terug" deze info ter beschikking hebben.

 

Deze Zeiss Batis lenzen zijn de Full-Frame tegenhangers van de Zeiss Touit lenzen, dewelke enkel geschikt zijn voor APS-C sensors (zoals de A6000). De Zeiss Batis lenzen kunnen zowel op de A7-reeks als op camera's met kleinere APS-C sensoren gebruikt worden.

 

Met zoveel reeksen verlies je haast het overzicht bij Zeiss:

Zeiss heeft op dit moment 3+1 reeks van lenzen voor Sony.

 

Zeiss ZA: deze lenzen zijn in samenwerking met Sony; ze hebben autofocus en kunnen beeldstabilisatie hebben. Bestaat voor Sony A-mount als voor E-mount. (meerdere lenzen waaronder enkele toppers als de 35mm F1.4, 35mm F2.8 en 55mm F1.8)

Zeiss Touit: Zeiss hun eigen lijn van APS-C lenzen voor Sony E-mount. Voorlopig zonder beeldstabilisatie maar met autofocus (32mm F1.8 en 12mm F2.8)

Zeiss Loxia: Zeiss hun eigen lijn van Full-Frame lenzen voor Sony FE: hebben GEEN autofocus en hebben een eerder "klassiek" Zeiss design. (35mm F2 en 50mm F2)

Zeiss Batis: Zeiss hun eigen lijn van Full-Frame lenzen voor Sony FE: hebben WEL aufofocus en kunnen beeldstabilisatie hebben. (25mm F2 en 85mm F1.8) Hebben een design erg in lijn met de Touit lenzen.

 

De 25mm F2 gaat het moeilijk krijgen, vooral door de hoge prijs maar ook door de zeer recent voorgestelde Sony 28mm F2 lens die uitstekend is en (veel) minder dan de helft kost...

Een echte schot in de roos is de 85mm F1.8: deze lens is (voor een Zeiss) redelijk geprijsd (ongeveer 1000 à 1200 euro?) en vangt een gat in de Sony E-mount lenzenreeks op. Dit wordt zowel voor Sony als voor Zeiss zeer interessant!

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
10 ANTWOORDEN 10
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Batis 25mm F2.jpg

 

Batis 85mm F1.8.jpg

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

schijnen prachtige lenzen te zijn. Op dit moment (nog) geen budget voor, zou ze graag eens willen proberen :slight_smile:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik wil die ook doodgraag eens uitproberen!

 

85mm is zowat mijn favoriete focal lenght, dacht echt dat Sony met een 85mm zou komen de geruchten volgende :laughing:

Dat het Zeiss was die er zelf mee kwam (en dan vreemd genoeg met beeldstabilisatie) was echt een verrassing!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja die 85 mm is wel heel erg interessant!  55 mm is nu mijn langste brandpuntsafstand voor de A7r maar voor portretten zou k graag wat meer mm hebben. De 90 mm macro is ook een optie,  maar de lichtsterkte van deze Zeiss spreekt mij ook erg aan. Kan op het moment geen keuze maken..... En allebei is ookzowat :laughing:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik vermoed dat de zeiss wel beter zal scherpstellen als het donkerder is (en ook in gewoon licht), dat leek mij niet echt het sterk punt van de 90 macro. En 1.8 en 2.8 is mss ook een verschil dat groot genoeg is om echt voor de zeiss te gaan 😉 Voor mij zouden dat 2 doorslaggevende factoren zijn 🙂

Ze zijn ongeveer even duur 😄



_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja wat dat betreft zijn macro lenzen natuurlijk over het algemeen geen heel snelle scherpstellers. 
Voor portret gebruik ik met enige regelmaat toch echt de f 2,0. Ik voel toch ook langzaam een zekere voorkeur voor de Zeiss ontstaan. Niet dat ik de 90 mm macro niet eens graag aan de tand zou voelen natuurlijk... :slight_smile:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Deze lenzen zijn nu na zeeeeeeeeeeeeeeeeer lange tijd vlot leverbaar!

De komst van de 85mm F1.4 GM zal er waarschijnlijk ook wel iets mee te maken hebben :wink:

 

Heeft iemand de 85mm 1.8?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
--K2--
Lid

Nee, die heb ik niet...  Zal er ook niet komen denk ik.  

Op zich best een interessante lens natuurlijk, maar voor wie ook in macro geïnteresseerd is en al een FE 90 heeft, wordt dat toch geen evidente aankoop vermoed ik.  

 

Persoonlijk ga ik in elk geval eerder mijn Minolta 85/1.4 houden dan er een 85/1.8 bij te kopen.  OSS zit al in de A7-II, en hoeveel kan ik qua beeldkwaliteit nog meer verwachten dan met de Minolta.  Op zich is die voor mij al ruim goed genoeg.  Het enige nadeeltje daarvan is de schroef-AF, maar daar kan ik wel mee leven :smileywink:.

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je leest het inderdaad maar al te vaak: kan een 90mm 2.8 een 85 1.8 vervangen? Het dilemma gaat maar al te vaak tussen deze 2.

 

Zelf ben ik een echt 85mm fan: een 90 2.8 doet het mij niet daarvoor, puur omdat ik hou van de blur die een lichtsterke lens me geeft.

 

 

Ik heb in totaal 3 85mm 1.4's gehad en allemaal van de hand gedaan om een 85 GM te bekomen. Het gaat zelfs verder...ik heb sinds 2 weken besloten om misschien toch het meeste van min A-mount materiaal te koop te zetten...een A99II body wil ik sowieso niet meer, hoe goed ook. Sommige oude technologie (met name schroef-AF) maakt me gewoon niet meer zo blij als je E-mount lenzen gewend bent. de souplesse, en vooral nauwkeurigheid van E-mount lenzen zijn echt wel goud voor mij. Dat heeft een bepaalde standaard opgelegd voor mezelf, ik hoef veeeeeeeeeeeeeeeeeel minder vaak foto's te hernemen omwille van het onnauwkeurig zijn van de focus. En dat heeft niets te maken met focus-adjustment, maar louter met de marge en speling die op het schroef-AF systeem zit. (toegegeven, de Zeiss 85mm 1.4 heeft het dubbele effect van weinig DOF en een extra onnauwkeurige AF :laughing: en desondanks toch mijn favo lens geweest smileywink: )

 

De enige reden waarom ik de A99 nog zou willen houden is de 135mm F1.8...die lens hou ik sowieso, tenzij ook daar een even lichtsterke E-mount versie van komt die minstens even goed is! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training