annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuwe lenzen voor Sony A7-reeks: Zeiss Batis

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Nieuwe lenzen voor Sony A7-reeks: Zeiss Batis

Ik denk dat het voor iedereen vandaag wel even slikken was: wat een knallers stelt Zeiss ons vandaag voor! En dat uit het niets! Ik had even een WOW moment vandaag. :nauseated_face:

 

Even voor de duidelijkheid: Zeiss stelde vandaag 2 nieuwe lenzen voor, geheel in eigen huis ontworpen en gebouwd, geen samenwerking met Sony-Zeiss.

 

Waarom is dat zo groot nieuws? De voorgestelde lenzen zijn de 25mm F2 en 85mm F1.8 voor de Sony A7-reeks.

Beide lenzen zijn weersbestendig, maar de 85mm F1.8 is bovendien ook optisch gestabiliseerd (een unicum voor Zeiss)! Met een A7II camera is dat niet echt nodig, maar Zeiss had deze lens wellicht ver voor de komst van de sensor-gestabiliseerde A7II ontworpen. Vooral A7/A7R/A7S gebruikers maken handig gebruik van de beeldstabilisatie.

Uniek en nieuw is ook de digitale afstandsmeter (een OLED-schermpje op de lens) waarmee fotografen "terug" deze info ter beschikking hebben.

 

Deze Zeiss Batis lenzen zijn de Full-Frame tegenhangers van de Zeiss Touit lenzen, dewelke enkel geschikt zijn voor APS-C sensors (zoals de A6000). De Zeiss Batis lenzen kunnen zowel op de A7-reeks als op camera's met kleinere APS-C sensoren gebruikt worden.

 

Met zoveel reeksen verlies je haast het overzicht bij Zeiss:

Zeiss heeft op dit moment 3+1 reeks van lenzen voor Sony.

 

Zeiss ZA: deze lenzen zijn in samenwerking met Sony; ze hebben autofocus en kunnen beeldstabilisatie hebben. Bestaat voor Sony A-mount als voor E-mount. (meerdere lenzen waaronder enkele toppers als de 35mm F1.4, 35mm F2.8 en 55mm F1.8)

Zeiss Touit: Zeiss hun eigen lijn van APS-C lenzen voor Sony E-mount. Voorlopig zonder beeldstabilisatie maar met autofocus (32mm F1.8 en 12mm F2.8)

Zeiss Loxia: Zeiss hun eigen lijn van Full-Frame lenzen voor Sony FE: hebben GEEN autofocus en hebben een eerder "klassiek" Zeiss design. (35mm F2 en 50mm F2)

Zeiss Batis: Zeiss hun eigen lijn van Full-Frame lenzen voor Sony FE: hebben WEL aufofocus en kunnen beeldstabilisatie hebben. (25mm F2 en 85mm F1.8) Hebben een design erg in lijn met de Touit lenzen.

 

De 25mm F2 gaat het moeilijk krijgen, vooral door de hoge prijs maar ook door de zeer recent voorgestelde Sony 28mm F2 lens die uitstekend is en (veel) minder dan de helft kost...

Een echte schot in de roos is de 85mm F1.8: deze lens is (voor een Zeiss) redelijk geprijsd (ongeveer 1000 à 1200 euro?) en vangt een gat in de Sony E-mount lenzenreeks op. Dit wordt zowel voor Sony als voor Zeiss zeer interessant!

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
10 ANTWOORDEN 10
--K2--
Lid

We denken (alweer) grotendeels in dezelfde richting :smileyhappy:.

 

Bij mij is alle A-mount van enige waarde de deur uit.

Ik heb er echter wel heel graag mee gewerkt, en ik ben nog steeds een liefhebber van lichtsterke primes.

Minolta 28/2, 35/2, 100/2, 35/1.4G, 50/1.4, 50/1.4 RS, 85/1.4, 85/1.4G, 85/1.4GD, CZ24/2, CZ85/1.4, CZ135/1.8, Sigma 50/1.4, Minolta 300/4, 400/4.5, ... zijn allemaal wel ergens gedurende de voorbije jaren in gebruik geweest.

 

Maar via eerst een Nex-5, dan Nex-5n en Nex-6en heb ik de smaak van e-mount zodanig te pakken dat ik de keuze gemaakt heb om niet verder te gaan met a-mount voor FF en e-mount voor aps-c enkel.

 

De a900 is verkocht en wordt niet vervangen door een a99 of, wie weet, a99-II.

Ook de CZ16-35, CZ24-70, 70-200G, 70-400G en nog wat eenvoudigere lenzen zijn verkocht.

 

Uit nostalgie heb ik enkel nog de originele Minolta 85/1.4 en 50/1.7 met een a700 en een a100.  Beide camera's maken nog steeds knappe foto's, kosten nog slechts een appel en ei, en de spiegelklap heeft wel iets. :wink:  Ik heb deze dus weer aangeschaft toen de a900 de deur uit ging.

 

Als primes heb ik nu FE28, FE90 (en Minolta 50/1.7 en 85/1.4 evt.) bij de A7-II.

De 35/1.8 zit dikwijls op de A6000.  Die combinatie is lekker compact en ideaal om bv. een avondje de stad mee in te trekken.

Als zooms zijn er nu de FE16-35, 28-70, 70-200, en voor aps-c een 10-18, 16-70 en 18-200 (originele versie).

Die laatste wordt het meeste gebruikt op de Nex-5N om te filmen.

 

Soit, ik denk dus dat ik liever mijn 85/1.4 met adapter blijf gebruiken dan er een veel duurdere 85/1.8 voor in de plaats te nemen...  

Maar in de praktijk levert dat niet al te veel verschil op qua kleuren of bokeh in vergelijking met de FE90 vind ik.  Op FF is de DOF toch al zo beperkt dat f/1.4-1.8 niet zo dikwijls meer het ideale is, bv. voor close-ups.

 

Maar ik verander af en toe wel eens van gedacht. Misschien komt er toch ooit nog wel eens een 85/1.8 of 85GM, wie weet...