annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherpstellen Alpha 99 icm Zeiss 16-35

cpbart
Ontdekker

Scherpstellen Alpha 99 icm Zeiss 16-35

Ik heb een Alpha 99 i.c.m. een Zeiss 16-35 groothoeklens. Ik krijg geen scherpstelling aan de randen van het beeld. Alleen het midden van de uiteindelijke beelden zijn scherp, opgeacht afstand, wel of niet inzoomen, sluitertijd en diafragmaformaat.

 

Heeft iemand ervaring met de focus functie in de camera?

 

Ik zie een reactie graag tegemoet.


mvg,

 

Casper

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Casper,

 

Welkom op het forum! Je uitleg is me niet geheel duidelijk, maar ik zal proberen de hele lading te dekken.

 

"Ik krijg geen scherpstelling aan de rand": Bedoel je dat je geen scherpstelpunten hebt aan de randen of dat het beeld niet scherp is aan de randen van de foto? Beide zijn eigenlijk ergens juist. De A99 heeft al zijn scherpstelpunten nogal geclusterd in het midden van de foto. Ja kan dus niet scherpstellen aan de randen via automatische scherpstelling. Anderzijds zijn de randen van elke lens ALTIJD minder scherp dan het midden van de foto. De bolling van de lens en de hoek dat het licht moet maken om de sensor te belichten zorgt ervoor dat lenzen zeer moeilijk scherp te slijpen zijn tot in de hoeken. Dit is vooral waar voor breedhoeklenzen en vooral als het zoomlenzen zijn. Anderzijds is deze Zeiss 16-35 een van de beste breedhoeklenzen, vooral op 16mm. 

 

Een lens wordt ook altijd scherper als je het diafragma wat toeknijpt (d.w.z. een hogere F-waarde) (maar ironisch genoeg gaat dat voor de meeste breedhoeklenzen niet op voor het centrum van het beeld, wel voor de hoeken...). 

 

Er is nog een effect dat speelt: er zijn nauwelijks lenzen die perfect ontworpen zijn om alles in het scherpstelvlak scherp af te beelden. Concreet wil ik daarmee zeggen dat als je bijvoorbeeld scherpstelt op een muur, de hoeken niet echt scherp zullen zijn als het centrum scherp is, en omgekeerd ook, als je in de hoeken (manueel) scherpstelt, is het centrum niet scherp. Dit heet field curvature. 

 

Dus er kunnen meerdere oorzaken zijn aan wat je ziet. Het kan natuurlijk ook zijn dat je toevallig een minder goed examplaar hebt, wat realistisch is, maar ik denk niet dat het daaraan zal liggen. Om dit te controleren moet je eens manueel scherpstellen in elke hoek: dus neem 4 foto's waarbij je manueel scherpstelt met scherpstelvergroting (en 2x duwen is maximaal inzoomd) in elke hoek. Vergelijk dan de hoeken. Als er een groot verschil is tussen links en rechts, dan heb je een "gedecentreerde lens" (= de lenselementen in de lens zijn niet allemaal perfect parallel).

 

Ik weet niet of je crops van de verschillende hoeken hier kan plaatsen zodat we het visueel kunnen zien?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
cpbart
Ontdekker

Goedemiddag,

 

Dank voor het antwoord, excuses dat het van mijn zijde een tijdje heeft geduurd. Ik heb 4 foto's gemaakt en eentje op autofocus. Het lijkt wel alsof de linkerzijde niet goed scherpstelt. Ik hoop dat je me hiermee verder kunt helpen.

 

Mvg

 

CasperZeisslens 16-35 test autofocus links lijkt minder scherp vanuit het midden gezien.JPGZeisslens 16-35 test linksboven scherp.JPGZeisslens 16-35 test linksonder scherp.JPGZeisslens 16-35 test rechtsboven scherp.JPGZeisslens 16-35 test rechtsonder scherp.JPG

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Goed dat je foto's post...dit heeft met AF niets te maken, dit is voor zover ik kan zien op deze foto's een zuiver geval van een "decentered" lens. Dit wil zeggen dat je lenselementen niet perfect parallel op elkaar staan wat leidt tot dergelijke beelden! Dit is iets wat bij alle lenzen kan voorkomen en bij alle merken. Dat is eigen aan de complexiteit van de (moderne) lens.

 

Het is wel al een van de extreemste vormen die ik gezien heb! Onbruikbaar...Deze lens is normaal gezien echt top, je zit duidelijk met een slecht exemplaar.

 

Hopelijk heb je garantie want dit is niets waar je zelf kan aan doen! Binnensturen!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
cpbart
Ontdekker

De lens is al 2 jaar oud en is een keer hersteld na een valschade. Dat zal dan waarschijnlijk de reden zijn dat het beeld niet goed is. Ik ga hiermee naar de winkel.

 

Dank!

 

Goed weekend toegewenst.

 

Mvg,

 

Casper

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat verklaart veel!

 

Veel succes!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training