annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

scherpstelling A99 + 70-400 GII

profile.country.NL.title
Edfried
Ontdekker

scherpstelling A99 + 70-400 GII

Inmiddels heb ik denk ik alle instellingen wel uitgeprobeerd, ben ook geen beginnend fotograaf meer, voor de duidelijkheid. Maar toch zou ik heel graag ondersteuning hebben.

 

Probleem is dat ik met continuous focus een naar mij toe lopende hond (niet rennend) zelfs niet scherp kan krijgen in burst mode. Ik moet blij zijn als er 10% door de beugel kan, waarbij nog niet gezegd is dat deze scherp zijn. (stilliggende camera met sluitertijden tot wel 1/1600....)

 

Indien ik op single focus en geen burst mode werk dan is de hitrate vele malen hoger, echter kun je dan een beslissend moment missen.

 

Wat doe ik verkeerd? Ik zou graag horen met welke instellingen iemand anders positieve ervaringen heeft.

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi Edfried,

 

Heb je al eens geëxperimenteerd met tracking?

 

Of backbutton autofocus? Hier heb ik beschreven hoe dat werkt op een A99:

https://community.sony.nl/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/back-button-autofocus/m-p/1967236#M208

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het ligt ook gewoon voor een heel groot stuk aan de A99...maar anderzijds is een beweging recht naar de camera toe ook niet eenvoudig.

 

Object tracking zoals Amfion voorstelde kan helpen als het probleem is dat de camera het onderwerp niet goed kan herkennen, maar ik vind object tracking ook niet fantastisch (om niet te zeggen...weinig bruikbaar). 

 

Ik mist het detail in je post: gebruik je AF-C of AF-D? AF-D is wel een heel stuk beter dan AF-C en je lens ondersteunt dat ook volledig!

 

Met een 70-200 2.8 op F4 heb ik wel succesvol (dwz toch redelijk wat "keepers") met paarden die schuin naar mij toe lopen (of wat jullie in NL "rennen" noemen :wink: ) gefotografeerd, met AF-D weliswaar!

 

Klein trucje is ook om de camera bewust in te stellen op frontfocus als je steeds dezelfde soort foto moet nemen. Dat "lagt" de camera niet steeds net achter het onderwerp. Niet vergeten terug te stellen na het gebeuren :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Edfried
Ontdekker

Af-d vertraagd de boel alleen maar meer is mijn indruk. Met AF-C ging "ietsje" beter.

 

 

edit:

Qua front/backfocus instellen had ik ook al aan gedacht. Helaas is de front/backfocus niet constitent.

Of ervoor of erachter. Ook gececkt of er uberhaupt een fornt backfocus zou zijn, maar dat is volgens mij niet aanwezig. Stilstaande objecten zijn gewoon haarscherp zoals ik het wil.

 

Ik snap dus niet waarom het met een enkele foto maken met scherpstelling (AF-C of AF-D0 op moment van afdrukken eigenlijk redelijk goed gaat, maar in burst mode het niet wil lukken.

profile.country.NL.title
Edfried
Ontdekker

tracking geprobeerd maar heb er in de beschreven situatie geen voordeel (of meer hits) aan ondervonden.

 

Mbt backbutton: hoe werkt dit als je in burst mode gaat fotograferen?

Backbutton ingedrukt houden en afdrukknop ingedrukt houden, lijkt mij hetzelfde resultaat te geven als dat je direct in een gewone burst mode fotografeert. 

 

Ik snap het voordeel in enkele shots wel, maar daar heb ik zoals gezegd het probleem niet zo.


Vind het wel een goeie tip die ik zeker zal gaan gebruiken!

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Het idee is om de 'backbutton' ingedrukt te houden bij bewegende onderwerpen zodat het scherpstellen ook bezig is als je niet de ontspanknop indrukt. Zodra je 'burst' begint zou het in mijn idee niet heel veel verschil moeten maken, alleen dat als je eerste foto minder tijd kost qua scherpstellen je andere foto's wat meer kans van slagen hebben. 

 

Misschien zou ik er zelfs voor kiezen om bij backbutton autofocus niet de burst te gebruiken bij bewegende onderwerpen. Omdat je geen tijd verliest door het beginnen van het scherpstellen zodra je de ontspanknop indrukt kun je waarschijnlijk genoeg foto's maken door telkens de ontspanknop in te drukken. Die zorgt alleen voor een opname, het scherpstellen loopt door zolang je de knop op de achterkant ingedrukt houdt. 

profile.country.NL.title
Edfried
Ontdekker

Dank je wel voor je uitleg ik ga dat zeker uitproberen. Moet wel wat beter weer worden omdat ik meestal op de grond lig. 

 

Mijn vraag aagt waarom in burst mode ik de meeste niet scherp krijg blijft echter wel bestaan. 😉

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Resultaten kunnen verschillen, zo blijkt. Ik vind AF-D wel meerwaarde, hoewel ik bijvoorbeeld een A6000 of A7RII zoveel beter vind dan een A99 wat tracking betreft. Bovendien gebruik is bij tracking uitsluitend breedvelds.

 

Daar ik betere resultaten haal met de A99 en 70-200 (zelfs "maar" versie 1), denk ik dat de combo met de 70-400 ook een groot deel van de "traagheid" verklaart gezien het niet bepaald ene lichtsterke lens is.

 

Met die lens hangt ook meer af van de lichtomstandigheden, heb je hetzelfde gevoel dat AF-C beter werkt dan AF-D met een andere lens?

 

Je hoeft trouwens niet te bursten: probeer maar eens een object te volgen door gewoon half te drukken zonder af te drukken. (bv op breedveld scherpstelling met AF-D) Je zal merken dat de camera dat ook niet zo fantastisch doet.

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Edfried
Ontdekker

Dat ben ik helemaal met je eens. Combo is trager dan met een lichtgevoeliger lens. AF-D is ietsje trager dan AF-C en als je er object volgen bij gebruikt wordt het volgens mij nog langzamer. Conclusie de rekenprocessor is teveel bezig. Dit heb ik ook op andere fora vernomen. Dat is voor mij dan ook de reden dat ik mijn honden probeer vast te leggen op de meest snelle manier, dus zonder teveel poespas daar dat alleen maar vertragend kan werken.

AF-C, en rest zoveel mogelijk al manual ingesteld.

 

blijkbaar kost continous focus ook teveel rekenkracht wat camera niet kan bijhouden. Ondanks dat reviews heel ander beeld laten zie .

ik ga een kennis toch maar een vragen om zijn 70-200 lens om te zien of daar betere resultaten mee bereikt kunnen worden.

profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Kan lens calibratie geen oplossing bieden?  Dat is toch vaak de probleemoplosser igv AF-fijnafstemming.

 

 

Met amicale groet,

Marc