annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sensor Cleanen A7 RII

profile.country.BE.title
Hannesvdb
Lid

Sensor Cleanen A7 RII

Weet niet meteen of dit al een topic is maar kent iemand de voorwaarden die horen bij het cleanen van een A7RII?
Na enkele maanden gebruik van mijn A7RII zit mijn sensor aardig vol donkere vlekjes die zich vooral laten zien op mijn foto's. Moet aangepakt worden dus.
Wat ik vooral online lees, is het gebruik van een blazer. Die heb ik intussen gekocht en geprobeerd. Resultaat is beter maar nog niet vlekkeloos.
Ik voel me comfortabel bij het gebruik van een blazer maar andere zaken (bv wet clean) zie ik toch minder zitten. Ik vermoed dat, indien er iets misloopt, je de garantie ook misloopt en dat is niet de bedoeling.
Intussen heb ik gezien dat op verschillende fotodagen her en der er gratis sensorreinigen gebeuren maar dan vooral voor Nikon en Canon.. Bv binnenkort bij Calumet: link hier

Helaas nergens Sony gezien..
Morgen bij de Art & Craft Demo Day is Sony wel aanwezig maar van sensorcleaning is geen sprake..

Kort en krachtig:
- wat als de blazer alleen niet genoeg is?
- wat zijn de voorwaarden qua garantie bij Sony hieromtrent?
- waar kan ik eventueel de sensor laten kuisen zonder het toestel lang kwijt te zijn?

Benieuwd naar jullie antwoorden.

Groeten,
Hannes

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.BE.title
Hannesvdb
Lid

Deze manier wordt bij verschillende pro's geprezen.
Iemand ervaring mee?
Doen, niet doen?

Schijnt bij de Sony A7RII iets gevaarlijker te zijn door de fragiele sensor met zijn beeldstabilisatie. Sensor die meebeweegt..

 

https://photographylife.com/product/sensor-gel-stick-for-sony

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Hannes :wink:

 

Vroeger deed ik het wel eens met "nat": sensor swab met ecplise reinigingsvloeistof (= methanol). Maar ik vond dat duur en overbodig...met een goede blaasbalg gaat het ook.

 

Als je er echt zoveel last van hebt, kan je in een winkel vragen om het professioneel te laten reinigen...in principe zouden ze dat moeten kunnen.

 

Sony organiseert jaarlijks een Sony experience day, dat is echt een toffe dag met workshops en een heel populaire lensuitleen! Op die dag doen ze ook gratis sensorreiniging.

 

Deze link heb je wellicht al gezien, maar toch misschien wel de nuttigste...

http://briansmith.com/5-simple-steps-camera-sensor-cleaning/

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

In de jaren dat ik bij een fotowinkel heb gewerkt ook aardig wat camera's nat gereinigd.

Toch had ook bij ons de blazer de voorkeur, eenmaal nat gereinigd ljikt het wel of de sensor meer stof/vuil vasthoudt, maar dat kan ook de belevng van de klant geweest zijn :wink:

Lukt het niet in een keer met de blazer zou ik het een aantal keren herhalen, best kans dat je alsnog dat laatste vuil weg gaat krijgen. En anders inderdaad wegbrengen naar een betere fotowinkel die de spullen in huis hebben voor een goede reniging. Hierbij wordt niet alleen de sensor, maar als ze het netjes doen ook nog wat eromheen schoongemaakt zodat er niet meteen weer vuil dat nog in de body zit op de sensor valt.