annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7RII aangekondigd!

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Sony A7RII aangekondigd!

keypoints:
 
A7rII:
• 42MP Full-Frame Exmor R BSI CMOS Sensor
• BIONZ X Image Processor
• 5-Axis SteadyShot INSIDE Stabilization
• 399 Phase-Detect AF Points & 5 fps Burst
• Internal 4K XAVC S Video & S-Log2 Gamma
• Weather-Resistant Magnesium Alloy Body
• Built-In Wi-Fi Connectivity with NFC
• ISO 102,400
• no shutter blade motion
• 3,5x faster than the A7r
• A7rII focus is almost 40% faster than the one of the A7r
• Shipping in August
 
Dus ook intern 4k, 42mp sensor en image stabilization! Ik wil :grin:

 

dpreview: http://www.dpreview.com/articles/8917769536/sony-alpha-a7r-ii-has-42-4mp-on-full-frame-bsi-cmos-sens...

 

official : http://www.sony.net/Products/di/en-us/products/dkw5/index.html?contentsTop=1

42 ANTWOORDEN 42
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

@albertdros

 

Heb ook de A7II...welk probleem heb je?

 

Los van het feit wat de A99II ons brengt, niet alleen de toekomst van E-mount ziet er rooskleurig uit, ook de toekomst van A-mount lijkt verzekerd!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@Portmixus

 

Ja dat is wel een mooi filosofeerpunt....

Heb ook aardig wat A-mount (veel meer dan E-mount) lenzen.

 

Bijkomend punt voor mij is dat ik best gauw last heb van nek en schouders en dat het gebruik van de A7r voor mij nu al echt een uitkomst is! Laat staan met betere AF!!

 

Vind wel een aantal lenzen in A-mount fijner dan in E-mount (70-200 2,8 bijvoorbeeld) dus ik denk dat ik daarvoor toch graag een A-mount camera naast de E-mount zou willen blijven gebruiken.

 

Ik voorzie dat ik voor de meeste 'klussen' in de toekomst A7r (II wishful thinking..) ga gebruiken met native E-mount prime lenzen. Voor een aantal zaken als trouwreportages of waarbij snelle AF een grote factor is zal ik daarnaast een A-mount camera achter de hand houden. Maar als de AF met de adapter echt veel verbeterd is in combinatie met de andere ergonomie van de A7rII zou het ook zomaar kunnen zijn dat de A-mount dan helemaal uit mijn tas gaat verdwijnen...

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Heb eens vlug 1/3e compositielijnen toegevoegd om de spreiding van de AF punten te beoordelen...

Ziet er goed uit!

 

A7RII AF punten spreiding.jpg

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

En dan alleen die ene in het midden gebruiken natuurlijk.....:smileylaugh:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De website's spruiten als paddestoelen uit de grond, sony.net is altijd een goeie en zo ook deze keer:

 

http://www.sony.net/Products/di/en-us/products/dkw5/index.html?contentsTop=1

 

Mooie site!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Volgens wat ik op internet lees, zou de A7RII EINDELIJK zelf instelbare minimum sluitertijd hebben in combinatie met ISO AUTO! Dat heb ik altijd zoooooooooo gemist... (en in M-schieten is geen oplossing :wink: Dat is maar een halve oplossing, naar mijn bescheiden mening :slight_smile: )

 

Hopelijk hebben ze het uitgebreid genoeg geïmplementeerd (o.a. rekening houden met de brandpuntsafstand...), maar het is alvast positief nieuws!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Met ISO auto geef je wel heel veel uit handen vind ik zelf.

Bij filmen of in situaties dat je van donker naar licht (of vv) gaat is het een uitkomst maar verder gebruik ik het eigenlijk nooit. Maar wie weet word ik verrast door de toepassingen die het met deze nieuwe feature biedt.:smileywink:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

ISO auto is eigenlijk een interessante discussie. :wink:

 

Ik fotografeer het liefst zo voor de meeste situaties:

In de A-stand kies ik het diafragma zelf, dat bepaalt grotendeels voor de meeste situaties waarin ik het visuele aspect van de foto (nl. de scherptediepte). De sluitertijd wil ik houden op een bepaald minimum (nu is dat volgens brandpuntsafstand, maar vaak net iets te laag...zoals 1/60ste op 55mm is voor een normaal poserend persoon OK, maar vanaf dat er iets of wat beweging in zit...)

 

ISO is in deze gevallen bijkomstig in die zin dat het er moet voor zorgen dat de sluitertijd behouden blijft voor de door mij gekozen diafragma. ISO is voor mij een technische beperking, geen creatief doel (in tegenstelling tot diafragma of sluitertijd). Ik stel mijn camera in vele gevallen in op ISO auto tussen 100-800 omdat ik dat visueel als "prettig" ervaar. Als camera's perfect zouden zijn en je zou geen verschil zien tussen iso 100 of iso 12800, dan zouden dat mijn onder en bovengrenzen zijn. :slight_smile:

 

De M-stand gebruik ik voor statiefsituaties of wanneer ik (opnieuw met ISO auto) een bepaalde minimumsluiter wil halen, zoals voor paardensport of dergelijke (bv F4 en 1/1000ste met een ISO tussen grenzen die ik voor de camera bepaal). Mijn belichting wil ik immers constand houden en regelen via de belichtingscompensatieknop (die in dit geval mijn ISO zal sturen).

 

Maar dat is natuurlijk mijn manier van fotograferen :slight_smile:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Klopt! ISO is inderdaad geen 'creatief' argument, alleen voor wat je zelf acceptabel vind aan ruis..

Bij deze workshop legde Paul (ik zag m gister toevallig nog even door het beeld wandelen bij de tv uitzending van Pinkpop :wink: ) uit dat hij in elk geval nooit ISO auto gebruikt omdat het dan in wezen weer een semi-automatische opname wordt. 

Ik fotografeer eigenlijk altijd in M omdat ik vaak kies voor een wat lichtere belichting dan de camera zou doen en dat lukt niet als ik de ISO op auto zet. Ik vind het makkelijker om dan zelf de knopjes te regelen dan om bijvoorbeeld de belichtingsknop op +1 te zetten of zoiets, hangt teveel van de situatie af en dan vind ik zelf diafragma en sluitertijd (en iso) regelen makkelijker dan in de gaten moeten houden of ik niet toevallig +0,5 of +1,5 aan heb staan van een vorige opname.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Tuurlijk heeft iedereen een verschillende manier van fotograferen, ik vind semi-automaat schieten heerlijk...zouden moeten we dan ook live-view en andere hulpmiddeltjes zoals autofocus moeten afzweren en terugkeren naar de pure fotografie? :wink:

 

Sony camera's fotograferen standaard wat te donker vind ik, mijn camera staat standaard op +0.7EV en vandaaruit draai ik aan de belichtingscompensatie voor een "goede belichting". Welke ISO hij daarvoor kiest, maakt mij niet zoveel uit, binnen de grenzen van wat ik kies. 

 

Maar in de praktijk hebben we wellicht dezelfde foto, op een verschillende manier dezelfde instellingen bekomen.(Uiteindelijk als je bijvoorbeeld voor een gelijke F-waarde en sluitertijd de ISO 1 stop zou verhogen, zou je in je zoeker op het balkje ook 1 stop hoger moeten zien worden. Ik stel die 1 stop dan in via de belichtingscompensatie. Of de vorige foto op +0.5 of +1.5 stond, heeft geen invloed op de volgende foto, want daar beoordeel ik opnieuw visueel en pas belichtingscompensatie aan indien nodig. :slight_smile: )

 

Iedereen gebruikt natuurlijk wat die het prettigst werken vindt! :wink: 

Voor mij fotografeert het lekkerder om maar 1 parameter te veranderen dat een creatief effect heeft op de foto (oftewel sluitertijd oftewel diafragma) dan wel (theoretisch) 3 parameters voor elke foto. Dan ontvang ik ISO auto met zelf instelbare sluitertijden met heel open armen! :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training