annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

studioflitsers (multiblitz minilight 200w/s)met a58

OPGELOST
profile.country.BE.title
Rozenlaan8
Lid

studioflitsers (multiblitz minilight 200w/s)met a58

Enkele maanden geleden mijn eerste digt.toestel aangeschaft.(A58) het lukt mij niet met flitsers normaal beeld te krijgen,stand M gebruik instellingen van flitmeter maar steeds bijna zwart beeld!Ook probleem dat zoeker heel donker blijft,enkel als ik inbouwflits uitklap helder beeld,maar dat is niet de bedoeling! test gedaan met 100-200-400-800-iso+reeks diafr. flitsers bed.met trigger, ze flitsen wel maar geen resultaat dat bruikbaar is.

vr. gr.

 

 

 

 

 

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Rozenlaan8, 

 

Welkom op het forum!

 

Er is een instelling in het menu, specifiek ontworpen voor deze (studio)-situatie.

Het heet iets in het genre van "setting effect", zet dit uit.

 

Hiermee wordt de live-view "buiten spel" gezet, als je iets aanpast aan de belichting of dergelijke, heeft dat geen impact op je zoeker, wel op je eindresultaat. De EVF gedraagt zich dan als een optische zoeker (OVF).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

21 ANTWOORDEN 21
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Rozenlaan8, 

 

Welkom op het forum!

 

Er is een instelling in het menu, specifiek ontworpen voor deze (studio)-situatie.

Het heet iets in het genre van "setting effect", zet dit uit.

 

Hiermee wordt de live-view "buiten spel" gezet, als je iets aanpast aan de belichting of dergelijke, heeft dat geen impact op je zoeker, wel op je eindresultaat. De EVF gedraagt zich dan als een optische zoeker (OVF).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Zijn je resultaten erg donker? Want je hebt het nu over het beeld in de zoeker toch? 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Klopt helemaal wat @Portmixus zegt, je camera kan het flitslicht niet voorspellen dus zal met je instellingen helemaal goed voor een flitsfoto met studio flitser een te donker beeld laten zien.

 

Dit vond ik in de handleiding van je camera: 

 

U kunt het onderwerp door de lens bekijken zonder dat effecten worden weergegeven, zoals [Belicht.comp.], [Witbalans], [Creatieve stijl], [Fotoeffect], enz.

 

MENU-knop, dan naar tandwiel tabje 2 [LiveView-weergave]

-> [Instelling effect uit]

 

• Als [Instelling effect uit] is geselecteerd, wordt het LiveView-beeld in de functie M altijd weergegeven met de geschikte helderheid.

 

Opmerkingen • [Instelling effect uit] kan niet worden geselecteerd wanneer de belichtingsfunctie is ingesteld op [Slim automatisch], [Superieur automatisch], [Panorama d. beweg.], [Film] of [Scènekeuze].

 

Hierbij gaat je camera dus uit van het aanwezige licht om je door de camera te kunnen laten kijken en gaat niet meer uit van je instellingen.

Succes!

profile.country.BE.title
Rozenlaan8
Lid

alvast bedankt met reactie, het probleem met donkere zoeker is dank zij jullie raad opgelost.

2de probleem is dat de opname met studioflitser maar niet lukken,diaf.instellen volgens flitsmeting en dan proberen met ander diaf., verschillende sluitertijden , steeds heel donkere opname. Is waarschijnlijk probleem van syncronisatie, als er iemand raad weet ALVAST BEDANKT.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Kun je een voorbeeld geven van de settings die een te donkere foto geven?

 

Diafragma, sluiterijd, iso, instelling van je flitser? (1/1, 1/2 etc)

 

Hoe meet je het flitslicht? (Flitsmeter instellingen?)

 

Hoe stuur je de flitser aan? Trigger, kabeltje?


Hoe is de flitsinstelling op je camera? ADI, invulflits, slow-sync etc?

profile.country.BE.title
Rozenlaan8
Lid

-

-Hello, vb van instelling: flitsmeter vb 200iso -camera 200 iso -adi flits -invulflits

-flitser volle kracht meter geeft diafr.16

-sluitersnelheid 1/ 160s maar ook alles geprobeerd tot 1/15sec.

-diafr. al van 22 tot 3.5 met alle tussenstops geprobeerd

-ook al flitser op halve kracht getest

-trigger gebruikt en ook pop up flitser afgeschermd zodat hij enkel slave studioflitser activeerd

-heb nog geen kabel (durven) gebruikt ondanks ik hotshoe heb voor kabel aansluiting, weet niet zeker of dit veilig is voor camera

hopelijk kan je hier wat mee

 

VR GR

 

ps flitsmeter  is een gossen oud model met uitslaande naald

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi ! Toevallig heb ik hier exact dezelfde camera liggen en kon dus precies je instellingen even nadoen in mijn studio, in mijn geval met een 250 watt flitser, maar dat mag de pret niet drukken.

 

Je instellingen zijn op zich goed. Ik krijg een keurig belichte opname bij flitser op volle kracht (1/1) diafragma f16 en  sluitertijd 1/160. (ga je hoger dan 1/250 dan krijg je een zwarte rand in beeld, dat kan bij studiofotografie nooit) Iso stond bij mij op 100

 

Wat er denk ik mis gaat is dat je de flitser opgeklapt hebt. Deze moet voor studio fotografie dichtgeklapt zijn. 

Toen ik deze opklapte kreeg ik ook een veel te donkere opname. 

 

Als je de camera in M stand heb zal deze ook niet automatisch opklappen.

 

Welke trigger gebruik je op je camera?

 

Anders zou ik zeker de hotshoe erop schuiven en de kabel gaan gebruiken.

 

Hoop dat dit helpt! Succes!

profile.country.BE.title
Rozenlaan8
Lid

trigger die ik gebruik is Aputure Trigmaster2 voor Sony

lens staat op stand M ingesteld  bij poging tot flitsen met studiofl.

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hee wat een grappige trigger! Die kende ik nog niet.

Je lens hoeft niet op handmatig scherpstellen voor studiofotografie.

 

Even een lijstje:

- Camera op M (knop bovenop)

- Sluitertijd op 1/160

- Diafragma op 16

- Flitser 1/1

- Flitser instelling NIET op voorflits (maar dat had je al goed staan)

- Trigger op de camera

- Ontvanger verbonden aan de studioflitser

- Flitser van de camera ingeklapt

 

Ik zag dat de trigger meerdere standen heeft. Deze staat goed ingesteld voor het gebruik met de studioflitser? Ik ga er vanuit dat deze dan op 'flash' moet staan.

 

Hoor graag of het lukt met deze instellingen!