annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Tegenhanger van de 7R mk2 gelanceerd / Canon 5D mk4.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Tegenhanger van de 7R mk2 gelanceerd / Canon 5D mk4.

Intussen op DP review, wat ik een van de "betere testers" vind, de 1e indrukken gelezen.

Intussen staat op YouTube, een video van Tony Northrup, die ook e.e.a. verteld.

 

Ziet er goed uit. Maar bij dslr 's hebben ze nog steeds geen mogelijkheid

"scherpte of onscherpte" te laten zien in de form van peaking. Ook geen zebra.

Dat vind ik een enorm groot gemis.

 

Verder schijnt de "Dual pixel" extra te zijn verbeterd. Of hij de Sony overtreft, is nog niet bekend.

Een van de problemen van de dslr 's was, dat in de fotostand, de AF-C perfect was.

Maar in de video of live view, ver achter bleef.

Dat schijnt nu door Canon goed te zijn aangepakt.

De Nikon D810 heeft ook een uiterst trage AF-C in live view en videostand. Fotostand, perfect.

 

*

Intussen heeft de camera ook 4K. Zei het met ernstige crop. 1.7. Dus geen full frame in 4K.

Full frame alleen in Full HD en lager. Anders crop. Daar ben ik niet echt kapot van.

Bij de 7R mk2, kun je full frame blijven filmen.

Of kiezen voor 35 mm. Dan bedraagt de crop 1,5.

 

*

Maar eindelijk, heeft hij een touchscreen. Echter niet draaibaar.

Vooral bij filmen vanaf statief, is dat erg lastig. Zit je bijna altijd met een verkeerde kijkhoek.

Moet je eigenlijk altijd een extra monitor.

Bij een Sony kun je nog uitwijken naar je zoeker. Maar dat kan bij een dslr niet tijdens video.

 

Verwacht in ieder geval, dat Sony er een goed antwoord op weet te vinden, door eindelijk ook

met een touchscreen te komen. Minimaal beweegbaar zoals nu. Liever nog volledig draaibaar.

 

De camera schijnt vanaf 7 september in de winkels te liggen.

Vindt het interessant om er over te lezen. Maar blijf lekker bij Sony.

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je zit hier goed Tjardi :wink:

 

A7RIII, dat wordt jouw ideale toestel denk ik zo :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Denk inderdaad, dat de volgende camera een Sony 7R mk 3, of anders mk4, of mk5 wordt. etc.

Alhoewel ik, ook wel eens met een scheef oog, naar de camcorders kijk. Dat heeft ook zo z 'n voordelen.

Bijv. PXW - FS5. Denk daarbij vooral aan de ingebouwde ND filters etc.

Maar die heeft een kleinere zoeker dan de 7R mk2. En een even groot beeldscherm. Dat snap ik dan weer niet.

En in een vergelijkende test, tussen boven genoemde camera een een 7S mk2, kwam die veel beter uit de bus.

Vooral in Low Light. Wil je dan nog beter zit je aan de PXW -FS7 fast. Kost weer beduidend meer. Is fors groter.

"Wer die Wahl hat, hat die Qual", zeggen ze in Duitsland.

 

*

Als er vrijwel niets veranderd, ga ik niet mee. Echt wezenlijke zaken, zoals touchscreen zou ik graag hebben.

Maar iedere update kost maar zo € 2000, of meer. Voor kleinigheden heb ik dat beslist niet over.

 

Los van 't feit, dat ik intussen al m 'n lenzen heb vervangen door Sony, waardoor je dus aan een merk gebonden bent,

ben ik echt niet enorm onder de indruk, van de 1e gegevens van de Canon.

Vooral de videokant, spreekt me (op papier) voor geen meter aan.

 

En als je gewend bent geraakt aan 't gemak van peaking bij 't scherpstellen.

De EyeFocus, en de Zebra, verander je niet zo gauw meer.

Vind ik een systeemcamera eigenlijk meer bij de tijd, dan een dslr.

 

Het grootste voordeel dat je een super heldere zoeker had, is intussen door de briljante kwaliteit, volledig achterhaald.

 

Had echt meer verwacht van de nieuwe Canon. Fotografisch klopt het allemaal wel. Maar de videokant ......

Meen ook te lezen, dat een aantal prominenten, niet echt staan te juichen.

Maar dat kan natuurlijk ook komen door de binding met een merk. Met welke fabrikant ze "in bed liggen".

 

Luide het spreekwoord niet: Wiens brood men eet, diens taal men spreekt?

 

*

Bovendien is 't ding stevig aan de prijs. Dat heeft ook met de wisselkoers van de Yen te maken.

Dus ook Sony en Nikon, zullen hun prijzen bij gaan stellen.

En dat is een afglijdende fotomarkt niet erg prettig.

 

Maar als je sommige filmpjes of foto 's ziet, die gemaakt zijn met "telefoon-achtigen",

zitten daar best hele goeie bij.

En ook de goedkopere toestellen, doen 't verduveld goed.

Als ik naar de opnamen van de A-6300 kijk, die pakembeet, bijna 1/3 van de 7Rmk2 kost,

moet je zeer goed kijken om de verschillen te zien. Zeker met goeie lenzen

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ja, heb ook mijn videomateriaal via usb stick eens bekeken op een 4K tv (Sony 2014 model, 55")...dat beeld is niet normaal! Had op dpreview gelezen dat de A6300 beelden tot de meest gedetailleerde behoren maar...wow!

 

En dat voor de prijs...terwijl iedereen die net wat "duur" vindt.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Tony is inderdaad een van de weinige testers die altijd zeer objectief is en alle kanten belicht.

De mk4 lijkt me een prachtige camera voor foto's. Voor video lijkt het me een waardeloos apparaat.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Denk dat ik het grotendeels met je eens ben.

 

Lijkt me een prima fotocamera, zei het met beperkingen als Peak - voor scherpstellen, wat erg prettig is.

Eye Function.  Een zegen bij portret foto 's.

Maar vraagtekens aan de videokant.

 

Wel goede AF-C. Bij video + live view. Men geeft aan, nog beter als Sony, die al erg goed is.

Gebruikt ook nog eens enorm veel data, als ik 't goed begrijp.

Zonder betere kwaliteit af te leveren, ongeveer 4x grotere datastroom.

En die is bij de Sony in 4K, al niet kinderachtig.

 

Of ik heb 't verkeerd begrepen.

 

Ben benieuwd, wat er nog meer uit de kokers van de verschillende testers komt rollen.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

De mk4 heeft een crop van 1,64 en de files zijn ongeveer 7x groter. Dat is echt zoveel groter dat het een probleem kan gaan worden.

De realiteit is denk ik dat Canon zijn C lijn videocamera's wil beschermen en daarom geen fatsoenlijk video inbouwt.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Dat verhaal van de "C lijn" beschermen, zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn.

 

Anderzijds, Canon is zo ongeveer de uitvinder van een "filmende fotocamera".

Nikon maakt er ook nog steeds niets iets fraais van, met de D810. En z 'n matige AF-C voor film.

Door z 'n spiegel die naar beneden moet, is een dslr voor mij, een veel minder goede keuze voor video,

dan een systeemcamera.

Het uitsluitend kunnen werken, door op je beeldscherm te kijken, zet je op achterstand t.o.v. van systeemcamera 's.

 

En daar profiteert Sony naar mijn smaak behoorlijk van.

 

*

Vind de nieuwe camcorder lijn van Sony, de PXW-FS 5 en 7 erg fraai. Licht en handig. (Vooral de 5)

Maar beiden kunnen geen full frame aan. Alleen 35 mm. Die uiteraard wel erg goed is.

Heb je wel altijd te maken met crop. Zit je eigenlijk altijd aan andere lenzen vast.

Vooral aan goede, daardoor vaak prijzige, groothoeklenzen.

 

Als je video 's wilt maken, is zeker qua vormgeving een camcorder prettiger. Ingebouwde ND filters.

Geluid veel beter op orde. etc.

Maar heeft de 5 een minder goede zoeker dan de 7S of R mk2. Dat begrijp ik dan weer niet.

Terwijl hij fors duurder is.  En 't beeldschermpje is even groot. Kwalitatief vergelijkbaar.

 

Maar als je dan weer een test ziet, van de 7S mk2, die de PXW-FS5 volledig in z 'n zak steekt bij lowlight ... 

dan is de keuze weer niet zo moeilijk.

 

Ik ben filmisch gezien, zeer enthousiast over de A-6300.

En gebruik voor 't serieuzere werk de 7R mk2 met de g master 24-70. En gebruik dan tijdens dat de 7R mk2

opnamen maakt vanaf statief, de A-6300 tussendoor voor shots uit de hand.

 

Eerlijk is eerlijk. Als je de zaak gemonteerd hebt, is 't verschil in kwaliteit erg moeilijk te zien.

 

*

Heb ik bijv. voor 't vogelgedoe enzo, de 70-400 er aan hangen, is 't heerlijk te kunnen kiezen voor crop,

om wat meer tele te hebben. Of juist te kiezen voor full frame, omdat je dan minder roling shutter hebt.

En bij "pannen" op afstand, is dat gauw aan de orde.

De A-6300 met de 70-400, wind ik echt geen combinatie meer. Alhoewel 't prima wil.

 

Kortom, ik ben zeer tevreden met m 'n spulletjes.

 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

@Tjardi

 

Heb je Philip Bloom's artikel gelezen? Zo niet: lijkt me erg interessant voor jou :slight_smile:

 

http://philipbloom.net/blog/canon5div/

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Heb dat intussen gedaan.

Bedankt voor de tip.

 

Het enige wat ik zo ongeveer lees, wat de Canon D5 mk4 heeft in zijn videobeleving:

"de uitstekende Dual Pixel".

Voor de rest kan ik niet veel positiefs ontdekken.

 

't Blijft dus een uitstekende fotocamera, waarmee je ook films kunt maken.

 

Tussen de regels door meen ik te lezen, dat hij de Sony 's prefereert..

Om 't vervolgens iets af te zwakken, door te roepen, dat die ook veel eigenaardigheden hebben.

 

*

Wat echter nog steeds zo is, dat videocamera 's ergonomisch volstrekt anders in elkaar steken,

dan fotocamera 's.

 

Wat dat betreft, zijn met name de schoudercamera 's, wat mij betreft nog steeds ideaal.

Zeker als ze interne stabilisatie hebben.

Dan kun je redelijk van je plek, zonder dat alles "wiebelt" of onrustig wordt.

En bij stabiel gebruik, poot je ze op statief.

 

Vandaar dat ik stiekum wel eens gekeken heb, naar een Sony PXW FS7.

De 5 is veel handzamer, en kost wat minder. Maar mist de schouderfunctie.

Of je moet weer met allerlei hulpstukken gaan werken.

Ook zit bij schoudergebruik de oogschelp bij de 5, volgens mij niet helemaal goed.

Maar kan dat niet helemaal beoordelen, omdat ik beiden nog niet in de handen heb gehad.