annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Waar kan ik (face to face) terecht met vragen over mijn Sony camera?

profile.country.BE.title
Hannesvdb
Lid

Waar kan ik (face to face) terecht met vragen over mijn Sony camera?

Eerst en vooral nog eens meegeven dat ik na enkele jaren Canon en heel wat twijfelen zeer tevreden ben over de aankoop van mijn nieuwe Sony A7 R II camera.
Na wat online zoekwerk leek deze Sony een heftig baasje te zijn die heel wat aan kan. De meeste info vond ik online aangezien mijn (professionele en amateur) fotovrienden en kennissen geen Sony camera bezitten maar wel Canon, Nikon, Leica of zelf Phase one en dus over mijn eventuele aankoop geen ervaringen of dergelijke konden meegeven. Uiteindelijk toch de Sony gekocht en voorlopig nog zeer tevreden.

Alleen moet mij wel van het hart dat Sony, als ze zich echt verder om de cameramarkt willen focussen, ze dringend iets aan hun informatie kanalen mogen doen. Nergens maar dan ook nergens behalve hier (dank u daarvoor Sony Community) en andere internationale sites en internetfora.

De reden waarom ik mijn toestel in een gewone winkel en geen webshop heb gekocht was vooral omdat ik kon binnenstappen met vragen over mijn nieuw toestel. En daar wringt het schoentje bij Sony. Nergens kunnen die een antwoord geven op soms vrij simpele vragen. Frustrerend als je een aardige som betaald voor een (in mijn ogen een professioneel) product. Als ze zich dan ook verder professioneel op de markt willen positioneren mag hieraan wel dringend iets veranderen.
Dit bericht moest ik even kwijt na ik voor de zoveelste keer een winkel (waar Sony verkocht wordt) binnenstap met een vraag en zonder antwoord buiten stap. Zelfs enkele weken geleden op de Art en Craft Photday waar een Sony stand stond, was ik snel terug buiten zonder antwoorden maar enkel met een grote vraag bij: Waar in godsnaam vind ik (liefst face to face) antwoord op mijn Sony vragen?

 

Swat, mijn frustratie is eruit getypt, ik ga wat verder zoeken om het beste uit mijn Sony A7RII te halen.

 

En nogmaals bedankt aan dit forum, die volgens mij, draait op vrijwilligers. Hiermee mag Sony zich in de handen wrijven.

 

Cheers!

63 ANTWOORDEN 63
Redgy1
Lid

Tof @Portmixusdat dit reeds bestaat voor de A7 serie, zou je per toeval ook zoiets hebben over de A77/2? zou mij wel kunnen helpen. 

Redgy1
Redgy1
Lid

@Portmixus hoop dat je ook eens de mogelijkheden van de nieuwe RX10/3 onder je test mogelijkheden krijgt, en dan vooral uit het oogpunt van vogelfotografie :slight_smile: een 600mm lijkt me echt tof en als je de eerste filmpjes moet geloven een super toestel

Redgy1
Redgy1
Lid

@Vinc_E bedankt voor je aanbod, zelf werk ik dus met de A77/2 en ben nog niet :wink: in het bezit van een A7, echt leren werken met alle mogelijke instellingen van het toestel is iets wat ik graag zou leren en dan vooral de "wat en wanneer"kennis, ook in combinatie met verschillende lenzen, voorbeeld het verschil tussen de verschillende versies van de 70-400G 1&2, of de macrolenzen. het zou reeds een grote hulp zijn om gewoon verschillende toestellen uit te testen en vergelijken alvorens enkele duizende € te investeren en teleurgesteld moet zijn dat het toch niet was wat ik verwachte. Nu heb ik zoiets van "toch nog maar even wachten" en intussen komt er weer een nieuw of vernieuwd toestel op de markt. Dus laat maar weten of er iets in die richting aan bod komt en ik ben zeker van de partij 

Redgy1
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hi Redgy1!

 

Ik heb een A77II gehad, maar dat is al even geleden en weet niet meer hoe ik die camera had ingesteld...heb wel nog 3 vrienden met deze camera dus kan dat op termijn wel doen.

 

Het verschil tussen de 70-400 G1 en G2 is bijna uitsluitend de SSM-scherpstelmotor en uiteraard de kleur :wink: Een vriend van mij heeft de G2 en de G1 versie heb ik al vaak genoeg gebruikt om daar een goed idee van te hebben. Als je op een beurs beide lenzen naast elkaar gebruikt, dan merk je redelijk weinig verschil, maar de G2 is wel merkbaar vlotter. Is het vooral als je een van beide lenzen goed kent, en je neemt de andere lens vast, dat je onmiddellijk de subtiele verschillen weet te appreciëren. Als het met de G1 versie altijd "net niet" zou zijn, dan heb je met de G2 "net wel" wat snelheid betreft. De optiek is identiek. De zilverkleurige versie (G1) viel helemaal niet in de smaak vanaf dag 1, je raakt er deels aan gewend, maar Sony nam (gelukkig) de beslissing om toch naar wit te gaan. De eerste prototypes van de 500mm F4 waren ook nog zilver!! Ik denk dat ze zich wilden onderscheiden van Canon (als mensen een witte lens zien, vragen ze meestal onmiddellijk "is dat een Canon?" :laughing: )

 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Het is altijd leren hoe je om moet gaan met een nieuwe camera. En soms denken mensen dat als ze een nieuwe dure camera kopen, ze onmiddellijk briljante foto's gaan nemen. En dat is niet altijd het geval. Het belangrijkste is de persoon die erachter staat.

 

Ik heb een a77 en later een a6000 erbij gekocht. Ik was al gewend aan Sony maar ook toen moest ik even flink zoeken hoe alles werkte. Nu heb ik een a6300 gekocht en ben nu ook aan het zoeken naar hoe allerlei extra instellingen werken. Ik kan dat nuttig gebruiken maar eerst moet ik doorhebben hoe dat werkt uiteraard.

 

Op Youtube zijn er enorm veel filmpjes over de A7 serie camera en hoe die werken. Kwestie van even zoeken.

Ik zal hier een paar kanalen geven:

Tutorial a7r2

AF system a7r2

A7

 

Ik denk overigens dat als je nooit gewend bent te werken met Sony camera's, of het nou de SLT of de ILCE modellen zijn, je een groot aantal dingen zal moeten gaan leren. De insteek is compleet anders namelijk.

Als je een mirroless wilt blijven gebruiken zoals je een d-slr gebruikte, dan mis je een groot aantal voordelen.

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Pieterlj zei:

 

"Als je een mirroless wilt blijven gebruiken zoals je een d-slr gebruikte, dan mis je een groot aantal voordelen."

 

Dat roep ik ook al jaaaaaaaaren...dat is wat me ook enorm stoort. Veel reviewers (maar dat is aan het veranderen) zijn/waren DSLR's gewoon, even mirrorless vastnemen en dan zeggen "ik verkies DSLR"...

 

Ik heb zelf ook de A99 en die gebruik ik al anderhalf jaar bijna niet meer. Maar ik kan wel van mezelf zeggen dat ik mirrorless camera's echt "benut" voor wat ze zijn. Als je op statief fotografeert 90% van de tijd, dan maakt het natuurlijk allemaal zoveel minder uit. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

 @pieterlj

 

jij ook dank voor je linkjes! Zal vanavond eens even kijken daarop, het is nu mooi weer dus op de fiets en camera mee :wink:

 

Wat me wel intrigeert is je laatste opmerking (en onderschreven door portmixus)

"Als je een mirroless wilt blijven gebruiken zoals je een d-slr gebruikte, dan mis je een groot aantal voordelen."

 

Kun je dat verder uitleggen wat je daar mee bedoelt? (ter lering voor mij en anderen..)

Uiteindelijk is ook de A7 serie een camera met verwisselbare lenzen..toch?

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Het is mirrorless dus je kijkt naar een electronisch beeld.

Dat heeft een paar voordelen (mits je Live View Display aangezet hebt).

 

  • Je ziet meteen alle belichtings en wb balans veranderingen.
  • Je ziet ook veel beter wat je diafragma doet. Je kunt dus meteen beoordelen wat scherp is en wat out of focus is.
  • Je ziet dus eigenlijk al ongeveer hoe de foto wordt, voordat je hen neemt.
  • En indien aangezet, zie je meteen hoe de foto eruit zag nadat je hem genomen hebt in je evf. (overigens niet handig als je heel veel foto's achter elkaar ziet)
  • Schiet je portretten en heb je  Face detection aangezet, dan zoekt de camera meteen gezichten, stelt daarop scherp en past de belichting daarop aan.
  • Heb je ook nog eye-af in je camera en ingesteld onder een knop, dan stelt de camera meteen scherp op het oog.

Mijn punt is, als je het maximale uit je mirrorless wilt halen, dan moet je op onderzoek gaan naar hoe deze camera werkt en wat je eruit kunt halen en wat de specifieke voordelen zijn en hoe je die kunt benutten.

Dat betekent dat je soms af zult moeten stappen van ingeslepen gewoontes. 

 

Ik noem een voorbeeld bij het schieten van portretten.

Bij een d-slr zal je je belichting moeten aanpassen aan het gezicht en moeten scherp stellen op het gezicht.

Focus en recompose. Dat is vaak een ingeslepen patroon bij d-slr gebruikers hetgeen niet nodig is bij een Sony.

Dat doet je Sony camera automatisch en dat gaat doorgaans probleemloos. 

Scherp stellen op het oog gaat ook vanzelf bij een aantal camera's.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3

Ik ben ook geïnteresseerd in een workshop.

Ik gebruik momenteel de A77ii en heb interesse om mijn toestel beter te leren kennen, meer bepaald om het Af menu onder de knie te krijgen. :wink:

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Zoals ik verwachte (en geheel terecht) heeft menig persoon behoefte aan voorlichting. Deze behoeftes liggen niet altijd dicht bij elkaar. 

 

Als we het eens kunnen worden over een algemene setting, dan ga ik er werk van maken om binnenkort in Badhoevedorp iets op te zetten. In Zaventem kan ook, maar gezien de gevoelige situatie daar weet ik niet hoe goed deze keuze wordt bevonden intern.