annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

DSC RX100 VII kleuren niet mooi

profile.country.NL.title
Hans44
Nieuw

DSC RX100 VII kleuren niet mooi

Onlangs deze dure camera aangeschaft. Fotografie middels de auto-stand is het meest voor de hand liggend. Echter de kleuren zijn niet warm + het beeld is te donker. Zelfde foto's genomen via telefoon zijn prachtig. 

Volgens de handleiding is dit in de auto-stand niet aan te passen; wel in de P stand. 

Doe ik wat fout? Ben benieuwd naar ervaring van anderen.

Begin spijt te krijgen van deze dure aankoop.

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Dat kan ik me wel voorstellen.

Als ik de foto's van mijn Xperia 1 naast die van de RX10 IV leg dan zijn die van de RX10 ook wat vlak van kleur.

Dat komt omdat de omzetting naar JPG in de mobiel bij vrijwel alle merken en modellen aangezet wordt tot een overdreven levendig beeld. Je ziet hetzelfde bij je televisietoestel.

Daarbij vergeleken is het beeld van de camera wat 'flets'.

De verborgen kracht van je R100 VII zit  'em in de mogelijkheid om RAW op te slaan.

Ga je die beelden verwerken dan krijg je toegang tot de volle rijkdom van het opgeslagen beeld.

Probeer het maar eens, kijk eerst een cursus op youtube om niet gelijk teleurgesteld te zijn, want je moet het eerst even aanleren.

Het risico bestaat dat je er een prachtige nieuwe hobby aan overhoudt.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Hans44 en welkom bij de community,

 

Als je het beeld naar je eigen smaak wil gaan aanpassen zou ik je inderdaad adviseren naar de P stand te gaan. Er gebeurd dan niets anders dan de auto maar je kunt meer aanpassen. 

 

Met de telefoon worden foto's vaak al meteen aangepast, meer kleur, meer contrast etc. De Rx100 VII is een camera die vaak door mensen gebruikt wordt die al (wat) ervaring hebben met fotografie en die dit juist niet willen. Maar daar heb je niet zoveel aan, je kunt uiteraard foto's uit de camera krijgen die meer lijken op wat je met je telefoon doet, maar daarvoor zul je je wel een beetje in de camera moeten verdiepen. 

 

Als je in de P stand op het wieltje naar beneden drukt kom je in de belichtingscompensatie (+/- icoon). Dit is de makkelijkste manier om je foto's lichter of donkerder te maken. 

 

De kleur van je foto's kun je op twee manieren aanpassen:

Je kunt een andere creatieve stijl kiezen (

  1. MENU  
     

    (Camera- instellingen1)  [Creatieve stijl].

In jouw geval zou ik dan bijvoorbeeld eens de Vivid/Levendig of Light/Licht proberen. 

 

Je kunt ook de witbalans aanpassen. Als je op de FN knop drukt zit deze daar meestal standaard in, anders via het menu, cameraatje 1, Witbalans. Als je hier door de mogelijkheden heen loopt zie je er misschien een die beter past bij wat je mooi vindt. 

 

Succes!

Antonette

profile.country.NL.title
Hans44
Nieuw

Dank voor deze reactie. Hier kan ik verder mee.

Eén vraag nog: werkt de creatieve stijl ook op de SCN stand? Ik haal dit niet uit de handleiding.

En verder nog: de kleur van de foto's op 2 manieren aanpassen: ik lees maar één manier; of kan dit ook via de witbalans? Begrijp ik niet goed.

Alvast dank. Vriendelijke groet, Freek.

profile.country.NL.title
Hans44
Nieuw

Dank voor deze reactie. Dit brengt mij verder. 

Is er ook een goed fotoprogram beschikbaar waarbij je RAW kunt omzetten naar jpeg?

Ik lees elders iets over Lightroom classic, maar dat kost nogal wat.

Wellicht is er iets goeds/gratis??

Dank alvast; Freek.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi @Hans44 

 

Bij mijn weten werkt het ook in de SCN stand, maar ik heb de camera. niet bij de hand om het te checken.

 

Welke witbalans je kiest heeft invloed op de kleuren, maar het is vaker meer van toepassing als je ergens bent waar je met de automatische witbalans je kleur niet mooi krijgt. Maar het leek me een simpele manier om te kijken of je iets anders mooier vindt. 

 

De creatieve stijl heeft meer invloed op contrast etc maar dat kan wel een mooi startpunt om het zo te krijgen als je zou willen.

 

Een gratis fotobewerkingsprogramma for RAW is Sony Imaging Edge Mobile van Sony zelf. Beetje Spartaans, maar daar kun je wel mee aan de slag.

 

Groet,

Antonette

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Dan is er nog RawTherapee en vast nog meer.
Let er op dat het OpenSource is. Er zijn veel aanbieders met achterdeurtjes in de software of dat ze je overladen met reclame.