annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Image Data Converter

profile.country.NL.title
briljantje
Lid

Image Data Converter

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een RX100M3. Fotograferen doe ik veelal in RAW-formaat. Met de Image Data Converter is voor mij goed te werken, ware het niet dat bij het importeren in Photoshop (Elements) een TIFF-bestand wordt gemaakt. Graag zou ik dit echter in JPEG willen hebben en "opslaan als" lukt binnen Elements niet in dit JPEG-formaat.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Briljantje,

 

Welkom op het forum, geweldige camera dat je hebt! Staat bovenaan mijn verlanglijstje 🙂

Ik begrijp eerlijk gezegd je uitleg niet heel goed, maar onderstaande kan misschien een oplossing zijn (als ik het min of meer begrepen heb).

 

Probeer je een raw foto te ontwikkelen tot jpeg, of na het ontwikkelen de foto proberen bewerken en vandaar photoshop elements? Met Sony image data converter kan je van raw ontwikkelen tot jpeg. Het probleem met tiff is dat je enkel kan opslaan als jpeg als je hoeveel bits per kanaal dezelfde is voor tiff als voor jpeg. 

 

Concreet: Je moet je instellingen voor tiff omzetten naar 8bits/kanaal ipv standaard 16bits per kanaal. Dit kan je doen via: "Image>Mode>8 bits/channel" (afhankelijk van de versie van photoshop elements die je hebt) Nu zou je normaal gezien zonder problemen in jpeg moeten kunnen opslaan.

 

Hopelijk werkt het voor jou :slight_smile:

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
briljantje
Lid

Hoi,

In het verleden importeerde ik foto?s vanuit mijn Pentax K5 II (hetgeen ik overigens nog steeds doe). Met het programma ?Bridge? beheer ik mijn foto?s die in ?DNG?-formaat zijn binnengehaald. Van hieruit kan ik simpel en automatisch de RAW-converter opstarten waarna (na eventuele aanpassingen) de foto in JPEG-formaat wordt binnengehaald in Elements.

Nu heb ik bij de installatie van Image Data Converter (IDC) aangegeven dat ik de converter als plug-in bij Elements wilde gebruiken. Dat werkt op zich, met dien verstande dat wanneer ik - vanuit de modus ?bewerken? - de foto naar Elements verstuur, deze als TIFF-bestand daar binnenkomt en ik van daaruit de foto niet kon opslaan in JPEG-formaat.

Inmiddels heb ik in IDC de optie ?Uitvoer? ontdekt, waarmee je de mogelijkheid hebt om de RAW-versie rechtstreeks op te slaan in JPEG-formaat.

Je reactie heeft me dus aan het denken gezet en uiteindelijk voor een oplossing gezorgd. Niet zo simpel en eenvoudig als de DNG-bestanden, maar het werkt. Het is overigens de vraag of ik in de toekomst met deze RX100M3 in RAW blijf fotograferen. Tot op dit moment is er weinig of niets te verbeteren aan de JPEG-opnamen van dit toestel.

Groet,
Jan Braun
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt voor de feedback!

 

Veel plezier met je toestel alleszins :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training