Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Kan geen ARW bestanden importeren in Lightroom

profile.country.NL.title
UCHELEN
Ontdekker

Kan geen ARW bestanden importeren in Lightroom

Ik heb onlangs overgestapt van Canon naar Sony en heb de Sony Cybershot DSC-RX100 VII compact camera gekocht. Ik kan de ARW foto's niet in Lightroom importeren (ik heb een abonnement en de laatste versie van Lightroom). Omzetten met de DNG convertor van Lightroom lukt ook niet! De ARW foto's kan ik echter wel gewoon op mijn Windows computer bekijken in de verkenner. Ik wil ***** met Lightroom blijven werken en niet overstappen naar een ander programma. Wie kan me helpen? 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo,

en als je je bestanden eerst via de Adobe-dng-converter omzet? Kun je ze dan wel lezen en ontwikkelen in Lightroom?

Ik weet niet hoe nieuw/recent je camera is, maar vaak duurt het wel een tijdje (weken?) voor alle programma's hun update hebben waarin jouw RAW-versie verwerkt is.

Ik zou zeggen: probeer het eerst zo, en over een tijdje is het vaak wel bijgewerkt.

Meer kan ik er niet van maken.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
UCHELEN
Ontdekker

Ik heb mijn camera een paar weken terug gekocht. de Adobe DNG converter doet het ook niet; de ingevoerde ARW bestanden kan ik niet omzetten, heel vreemd. Ik overweeg nu zelfs weer terug te keren naar canon, vertrouw het niet meer.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hi,

Adobe meldt het een en ander over de minimum vereiste versie van Lightroom voor je camera.

https://helpx.adobe.com/fr/camera-raw/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html#Sony

Ik kan me voorstellen dat jouw versie wellicht niet geüpdate zou kunnen zijn. Staat LR op automatisch updaten?

Weet je zeker dat alles goed is ingesteld en dat je zelf alles goed doet?

Zo maar wat dingen die een rol kunnen spelen...

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
UCHELEN
Ontdekker

Hallo Harm, 

Dank voor je reactie! De camera geeft bij instellingen alleen RAW als optie, er zijn (behalve JPEG) geen andere formaten. Ik heb de laatste versie van LR, met updates die automatisch worden opgehaald. 

Ik ben er (vrij) zeker van dat ik alles goed uitvoer. Nu dus redelijk wanhopig, ga mogelijk terug naar CameraNU. Zie het niet zitten om zonder LR te gaan werken en zeker niet in JPEG. 

Als jij of iemand anders me nog kan helpen. Graag! Beetje vreemd dan van Sony zelf geen oplossing komt....

Groet, Edo 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Edo,

Ook Canon zal niet reageren op het probleem van enkeling.
Wellicht dat CameraNu je op weg kan helpen.
Succes.

Harm van Beek
Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
UCHELEN
Ontdekker

Dat vrees ik ook, leg het probleem neer bij CameraNu