annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Beste groothoek voor een A7RII?

OPGELOST
profile.country.NL.title
ChantalSloep
Lid

Beste groothoek voor een A7RII?

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een mooie Sony A7RII en ben vooral gek van het fotograferen van landschappen en natuur.

 

Als eerste objectief heb ik een SEL2470GM aangeschaft. Dit is in mijn ogen de meest gangbare lens en van erg goede kwaliteit. Nu wil ik mijn objectievenverzameling gaan uitbreiden met een groothoek.

 

Als ik in de Sony FE collectie ga zoeken, vind ik eigenlijk alleen de SEL1635Z.

Wel heb ik een tip gekregen over de Sigma 12-24, die sluit natuurlijk perfect aan op de 24-70 die ik nu al heb... maar deze is er (nog) niet voor Sony FE, zou dus met een converter moeten. Dit roept toch wat weerstand bij mij op. Terecht/onterecht?

Na wat googlen kwam ik wel een gerucht tegen dat er een Sigma 12-24 Art in de maak zou zijn voor Sony FE. Iemand enig idee of dat klopt? En zo ja, op welke termijn zou dat dan zijn?

 

Ook duiken er hier en daar geruchten op dat Sony zelf met een 16-35 G/GM komt, die dan ergens in mei of juni aangekondigd zou worden. Dit wacht ik soweiso nog even af.

 

Andere opties zijn primelenzen zoals de Batis 18mm. Ik twijfel echter sterk of ik aan een prime wil beginnen, aangezien het zoomen toch wel erg makkelijk is.

 

Mijn vraag: Wat is de ultieme groothoek voor een A7RII?

 

Ben erg benieuwd naar de suggesties :slight_smile:

Tags (2)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

De 16-35 f/2.8 GM wordt binnenkort aangekondigd. Ik zou hier zelf op wachten. Zelf maak ik 90% van mijn foto's met mijn 16-35 f/4. De batis 18mm is trouwens een geweldige lens, maar wat je zelf an aan geeft: een zoom is wat makkelijker. Verder is 18mm in veel gevallen ook net niet wijd genoeg voor me. Ik gebruik mijn 16-35 f/4 en als aanvullende lens de 14mm f/2.8 Samyang (vooral voor het nachtwerk). 

 

De 12-24 Sigma heb ik zelf niet getest, maar deze is volgens mij vrij goed. Hij is echter wel groot en er moet nog een adapter bij. Ook kan je hier niet makkelijk filters op zetten. Al met al wat te omslachtig voor mij op het moment, vooral omdat ik veel reis en 100mm filters gebruik.

 

Mijn advies is dan ook om gewoon even te wachten op de 16-35 GM :slight_smile: 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Hoi.

Zelf heb ik ook voor deze keuzes gestaan, en met precies de zelfde objectieven.

 

Die sigma vond ik te zwaar, ook al sluit deze heel goed aan op de sony 24-70mm met z'n bereik,die ik ook in mijn collectie heb.

De batis, die schijnt erg goed te zijn, maar het is een prime.

 

Uiteindelijk ben ik voor de Sony sel10-18mm f4.0 gegaan, deze is welliswaar bedoeld voor de cropcamera, maar vanaf 12mm is deze bruikbaar op de fullframe.

Het is een lekker compact lensje.

 

Ik zal zeggen, ga de objectieven n's een keertje uitproberen bij een fotozaak, dat heb ik ook gedaan 🙂

profile.country.NL.title
ChantalSloep
Lid

Formaat/gewicht vind ik persoonlijk minder belangrijk. Ik sleep het wel mee, als de resultaten maar top zijn 🙂

De 24-70GM is immers ook geen kleintje 😉

 

Het uitproberen in een fotozaak vind ik wat lastig, omdat dat zowel qua omgeving als belichting in niets lijkt op een landschap, wat ik er uiteindelijk mee wil vastleggen.

Ook ben ik nog niet de meest ervaren persoon en weet dus bij het uitproberen niet zo goed waar ik op moeten letten.

 

Ik hoop dus stiekum op ervaringsdeskundigen die mij de voor- en nadelen van de verschillende lenzen kunnen uitleggen/laten zien 🙂

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Misschien kan @albertdros hier een lichtje op laten schijnen? 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

De 16-35 f/2.8 GM wordt binnenkort aangekondigd. Ik zou hier zelf op wachten. Zelf maak ik 90% van mijn foto's met mijn 16-35 f/4. De batis 18mm is trouwens een geweldige lens, maar wat je zelf an aan geeft: een zoom is wat makkelijker. Verder is 18mm in veel gevallen ook net niet wijd genoeg voor me. Ik gebruik mijn 16-35 f/4 en als aanvullende lens de 14mm f/2.8 Samyang (vooral voor het nachtwerk). 

 

De 12-24 Sigma heb ik zelf niet getest, maar deze is volgens mij vrij goed. Hij is echter wel groot en er moet nog een adapter bij. Ook kan je hier niet makkelijk filters op zetten. Al met al wat te omslachtig voor mij op het moment, vooral omdat ik veel reis en 100mm filters gebruik.

 

Mijn advies is dan ook om gewoon even te wachten op de 16-35 GM :slight_smile: 

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Ik gebruik de 4/10-18. Geweldig ding voor zijn geld.

profile.country.NL.title
ChantalSloep
Lid

Dank je voor je analyse Albert, hier heb ik wat aan!

Vooral het stukje over de Sigma is interessant. Hoewel ik heb gelezen dat er wrs een versie voor de Sony fullframe onderweg is (en er dan dus geen adapter meer nodig zou zijn) had ik dus geen idee dat het lastig werkt met filters. Juist met de groothoek verwacht ik die wel veel te gaan gebruiken 🙂

 

Het lijkt dus inderdaad heel interessant om de GM even af te wachten. Heb je toevallig ook al een idee wanneer we de aankondiging ongeveer kunnen verwachten? 

 

Wat heb je trouwens een waanzinnig portfolio, heel gaaf.

profile.country.NL.title
ChantalSloep
Lid

Dank je voor de tip lookdeeper!
Ik heb echter toch liever een lens die echt voor een fullframe is gemaakt.

Ik wacht dus nog even de 16-35GM af.