annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

`domme`vraag; Zonnekap

OPGELOST
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

`domme`vraag; Zonnekap

Hallo, 

 

 

 

soms vind ik het gek om te vragen haha, maar heb een nieuwe lens ( jeeej ) 

en ik krijg mn zonnekap er niet af, ik zie wel welke kant het op moet (volgens mij ) maar zit zo strak.

zijn er tips voor om hem ergens het best vast te pakken ? 

ik heb namelijk bij een andere lens van mij een poos terug ook iets gehad waarna ik problemen kreeg met zoomen, denk toch dat ie een tik heeft gehad dat ik te hardhandig was......

 

tips heel graag welkom ! 

 

thnx, groetjes

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ah, goede vraag :thumbsup:

 

De gouden regel (als er zoiets bestaat) is om je hoge tonen (de felle belichting) eerst goed te krijgen. M.a.w. de hele foto moest donkerder. B.v. -1EV (je kan je duimwieltje bovenaan instellen om de belichting aan te passen, anders druk je op de +/- knop en maak je de foto ter plekke donkerder).

 

De hele foto zal nu donkerder zijn, maar dat is geen probleem: je kan (achteraf) gemakkelijker donkere delen oplichten (met extra ruis tot gevolg, wat je niet kan vermijden als je geen HDR doet), dan dat je lichte delen donkerder kan maken. 

Als je jpeg fotografeert, dan kan je dit doen met de "DRO" functie. Probeer maar eens DRO uit en DRO level 5 toe te passen. Eerst ervoor zorgen dat de lichte delen "correct" belicht zijn. De rest mag te donker uitvallen, want die kan je gemakkelijker compenseren achteraf.

 

Verder zou ik de onderkant van de kerk erop houden (desnoods verder gaan staan) + de witbalans mag wat mij betreft veel koeler (lagere waarden).

 

Als je graag een recht kerk wilt, dan moet je best veel verder gaan staan, ja camera proberen boven je hoofd te houden met gekanteld scherm en achteraf in LR het gebouw rechttrekken.

 

Een extra tip kan ook zijn om vroeger op de avond te komen fotograferen als de hemel nog wat blauw is (maar de zon wel al onder), bij voorkeur met statief. Als je maximale kwaliteit wil halen (ongeacht of je wil nabewerken of niet), zet dan je beeldstabilisatie op statief uit, iso 100, F8-F11 en in Raw.

 

Succes :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat is wel een lastige!

 

Normaal/meestal staan er 2 bolletjes/streepjes op de zonnekap...ook op deze?

Ik zou denk/verwachten dat het in dezelfde richting is als je huidige Sony lenzen...maar als het echt niet lukt, wil ik iemand vragen even te controleren (die ook de tokina 11-16 heeft...gaat toch over deze lens niet? :laughing: )

 

Wat vind je ervan??!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Klopt, 

gaat idd over de tokina, en het stomme is dat ik hem er nu wel af heb gekregen...pfff :devil:

 

gisteravond wat in de avond wezen schieten in Elburg...

ik ben heel tevreden over de lens en hij is zeker lichtsterk, heel mooi voor savonds wow! 

1 nadeel heb ik ook al gevonden en dat is ( had ik natuurlijk wel gelezen ) ik heb nogal wat last van flares...

 

Ik heb in de avond gisteren GEEN zonnekap gebruikt ( dat is goed toch? ) of kan ik flares verminderen met zonnekap? nee toch ? 

 

bedankt ! 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Op het creatieve aspect na, is het gebruik van een zonnekap ALTIJD aangewezen!

 

De misvatting bestaat in het woord "zon"nekap. Een zonnekap heeft ALTIJD nut als er een lichtbron aanwezig is in de buut van je camera, zoals de zon, maar even goed een lampt, straatverlichting, etc.

 

Probeer maar eens met je smartphone schuin onder een lamp te gaan zitten. Op het scherm verlies je contrast. Hou je hand nu boven de lens (maar niet in beeld). Het contrast is helemaal terug.

 

Een zonnekap gaat schuin-invallend licht tegen, wat het contrast van je beeld ten goede komt. Dat geldt ook voor lensflare, alleen is het probleem met breedhoeklenzen dat de zonnekap niet erg diep is (anders komt die in beeld) met als gevolg dat de zonnekap ook niet super effectief is. Vandaar dat naast de zonnekap, het gebruik van filters uit den boze is (zorgt gemakkelijk voor flare) én een goede lenscoating (belang van een moderne lens)...

 

Hopelijk heb je er wat aan!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Oow, 

 

das zeker een misvatting ! 

 

hier heb ik zeer zeker wat aan, heel duidelijk ! 

ben weer goed geholpen haha, zeer dank ! 

 

Gisteren heb ik aardig wat fotos gemaakt, maar idd zonder kap..maargoed ook weer van geleerd.

 

groetjes, Onno

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

image-2017-01-05.jpg

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Krijg er leuke effecten mee :thumbsup:

 

 

dit is puur een voorbeeld, afgezien of het wel of geen hele mooie foto is haha.

gisteren veel geoefend met de witbalans, lichtcompensatie enz.

 

wat mij stoort is het grote ( overbelichte ) stuk in het midden op de kerk.

krijg ik dit `live op locatie `weg? of kan ik dat soort dingen alleen wegwerken met nabewerking?

ik heb ondertussen lightroom 6.7 ( jeej ) maar ben nog niet ervaren met het penseel en locaal gebruik.

 

thnx, gr

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ah, goede vraag :thumbsup:

 

De gouden regel (als er zoiets bestaat) is om je hoge tonen (de felle belichting) eerst goed te krijgen. M.a.w. de hele foto moest donkerder. B.v. -1EV (je kan je duimwieltje bovenaan instellen om de belichting aan te passen, anders druk je op de +/- knop en maak je de foto ter plekke donkerder).

 

De hele foto zal nu donkerder zijn, maar dat is geen probleem: je kan (achteraf) gemakkelijker donkere delen oplichten (met extra ruis tot gevolg, wat je niet kan vermijden als je geen HDR doet), dan dat je lichte delen donkerder kan maken. 

Als je jpeg fotografeert, dan kan je dit doen met de "DRO" functie. Probeer maar eens DRO uit en DRO level 5 toe te passen. Eerst ervoor zorgen dat de lichte delen "correct" belicht zijn. De rest mag te donker uitvallen, want die kan je gemakkelijker compenseren achteraf.

 

Verder zou ik de onderkant van de kerk erop houden (desnoods verder gaan staan) + de witbalans mag wat mij betreft veel koeler (lagere waarden).

 

Als je graag een recht kerk wilt, dan moet je best veel verder gaan staan, ja camera proberen boven je hoofd te houden met gekanteld scherm en achteraf in LR het gebouw rechttrekken.

 

Een extra tip kan ook zijn om vroeger op de avond te komen fotograferen als de hemel nog wat blauw is (maar de zon wel al onder), bij voorkeur met statief. Als je maximale kwaliteit wil halen (ongeacht of je wil nabewerken of niet), zet dan je beeldstabilisatie op statief uit, iso 100, F8-F11 en in Raw.

 

Succes :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Dag Portmixus, 

 

hartelijk dank voor je tips ! :thumbsup:

 

met DRO ben ik wel bekend, ik zit savonds veel theorie te lezen omdat ik niet elke dag de tijd heb om te kunnen fotograferen haha :grin: 

jij zegt met level 5 (bv), dan worden alle donkere delen op alle vlakken toch lichter ? 

of kan je die ook -minnen?

en in HDR krijg je minder ruis-dat wist ik nog niet.

Kan je DRO ook in combi doen met  +/- belichtingaanpassen?

de iso op 100, is dat beter dan 50?, beeldstabilisatie heb ik altijd uit op statief, ben ik mee bekend:smileywink: 

 

Is het verstandig zoals jij zegt over de camera boven je hoofd te houden, dat te doen met alle gebouwen, of alleen grote gebouwen?

 

dankjewel!

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

-Je kan alleen schaduwen oplichten, niet donkerder maken.

-Je kan ook de belichting nog gebruiken als je DRO gebruikt, dat is zelfs aan te raden!

-ISO 100 is een "echte" ISO, ISO 50 is een gebooste ISO. In de praktijk werkt ISO 50 beter met DRO dan ISO 100.

-Probeer maar eens je kamer te fotograferen in de hoek: laag bij de grond en eentje "op middenhoogte" (tov de kamerhoogte).

 

:wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training