annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

knuppeltje..canon 16-35 F2.8 of Sony 16-35 F4?

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

knuppeltje..canon 16-35 F2.8 of Sony 16-35 F4?

Even een nadenkertje...op de late avond.

 

Ik ben fan van de 16-35 range (mede dankzij @Portmixus en @albertdros)

Maar zoals het een goed "Hollander" (wat ik niet ben, wel nederlander :smileycool:) betaamt kijkt ie ook nog wel eens naar alternatieven anders dan wat Sony op FE gebied te bieden heeft.

 

Ook werd ik getriggerd door wat er te zien was op de TV serie "langs de oevers van de Yangtze"

De fotograaf gebruikte meestentijds een Sony A7xx camera (merk afgeplakt) met Canon lenzen en een Metabone oplossing (altijd oog voor detail hebben heb ik als (ex) zeeman geleerd..:smileycool:)

 

Nu wil het geval dat vanwege mijn rondkijken ik de Canon 16-35 F2.8L ii tegenkwam..geen verkeerde lens! Denk dat de Sony 16-35 F4 er niet tegen opgewassen is..

Maar prijs is vergelijkbaar! En dan nog de internet optie dat je lenzen op allerlei manieren kan vinden..nieuw of gegarandeerde 2e hands (bij de canon dus)

Dat in combinatie met bijv. een metabones 2 geeft ook keus! (in tegenstelling tot wat hier ergens anders eerder door mij geschreven heb..iets over native lenzen en afstappen van converters...maar mag onder het mom van "iemand die niet van mening verandert denkt ook niet genoeg na"...)

 

@Vinc_e

Wat Sony zich overigens zou moeten realiseren is dat de objectieven zoektocht van mensen (kan me niet voorstellen dat ik de enige ben..) mede getriggered wordt doordat de Sony native's (zelfs voor FE lenzen) nogal "straf" geprijsd zijn...voor een paar honderd euri verschil kun je veel ander leuke accessoires aanschaffen toch?

*edit* daarbij gaat het me nog niet eens zozeer om de prijs ansich..wel wat ik ervoor krijg :thinking:

 

*edit2*; vergelijkbaar Canon 17-40F4L is ongeveer 40% van de prijs van een Sony 16-35 F4FE, dus dan kan een converter er nog wel bij..houd je 50% van de prijs over (eerlijk is eerlijk..heb de IQ check nog niet gedaan)

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

De Canon 16-35 2.8 is een hele oude lens en is zeker NIET opgewassen tegen de 16-35 f4 van Sony. Vooral in de corners is deze lens minder scherp. Ook is deze lens volgens mij niet echt gemaakt voor de hogere resolutie sensoren, maar dit kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Waar ik je wel naar kan verwijzen is een exact topic van een klein jaartje terug op Dpreview, waar je zeker meer info vindt:

 

http://www.dpreview.com/forums/thread/3862721#forum-post-56013679

 

Mede omdat deze lens zo oud is is het 'eerlijker' om de nieuwere Canon 16-35 f4 te vergelijken. Deze is ook scherper dan de oude 2.8.

 

Overigens ben ik het wel met je eens dat Sony full frame E-mount lenzen aan de prijs zijn. De kwaliteit is echter wel hoog.

 

edit: canon 17-40 is ook niet de scherpste lens. Zeker niet opgewassen tegen de 16-35 f4 van Sony.

 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@albertdros Ik had het over de 17-35 ii..en ook de 17-40L f4. Die komen er in meedere reviews (ook tov de 16-35F4) er zeker niet verkeerd af en er is meer aanbod voor de klant..)

Het gaat me niet om bashen van Sony of hun producten, ze zijn gewoon best wel goed onderweg...(maar ik weet ook iets van marketing..)

Vooral in de fotografie business is het toch een consumer markt. (en ik vindt het verschil tussen Sony US/EUR sowieso al groot...is ook een grotere markt maar toch...en spieken bij de buren (oost) levert ook nogal forse verschillen!)

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Daar heb ik het ook precies over @Sigiphoto . En die 2 lenzen halen bij lange na niet de scherpte van de Sony 16-35, zeker niet op de A7RII. De Canon 16-35 f4 IS USM lens is echter WEL heel goed.

 

En nogmaals, ben het compleet met je eens over hoe prijzig de Sony lenzen zijn tov concurrentie hoor! De kwaliteit is meestal wel super, maar dan nog moet je je af vragen of mensen daar ook zoveel voor willen betalen als ze zien dat dezelfde lens voor Canon/Nikon een stuk goedkoper is. Ik snap dus compleet je punt :slight_smile: Maar ik denk dat we er weinig aan kunnen doen.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@albertdros

ben nog steeds zoekende naar een echte groothoek, twijfel nog tussen zoom en prime (en dan zou het het zeiss batis moeten worden..of de loxia 21 mm.)

Ondertussen nog eens goed gekeken naar de genoemde lenzen (inculsief de MC11 adapter dan..) en ben met je eens dat ik dan beter naar de Sony 16-35 kan gaan, zeker als je internet prijzen NIEUW gaat (moet) vergelijken.

2e hands is een ander verhaal omdat er van de Canon meer aanbod is.

 

Maar met mijn huidge lens opbouw zie ik eigenlijk meer in een prime groothoek.

 

grt

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en