annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

NIEUWS de FE 24-105 F4 van Sony

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

NIEUWS de FE 24-105 F4 van Sony

Ben hier weer eens te vinden en wat me opvalt is nog geen bericht over de nieuwe FE 24-105 F4?

 

Zelf vindt ik het wel een interessant bereik. Kan best eens zijn dat de 24-70 hiervoor de deur gewezen wordt :wink:

Voor mijn gebruik is de F4 ook voldoende voor dit reis objectief.

http://www.digifotopro.nl/content/nog-meer-sony-nieuws-fe-24–105-mm-f4-g-oss

 

Andere meningen?

 

groet, Sigi

mijn foto's op; 500px en
47 ANTWOORDEN 47
profile.country.NL.title
jaap93
Lid

Ik zit vook een beetje in een spagaat, ik heb de 24-240 maar die blijft veel in de kast omdat ik die te groot en te zwaar vindt. De kwaliteit van de beelden is behoorlijk goed maar bij weinig licht moet je naar een hoge ISO en dat is voor de kwaliteit niet effectief. Zou ik beter met de 24-70 F4 aan de gang kunnen gaan? Is die veel beter dan de 28-70? Blijft moeilijk om een keuze, vooral voor op reis, te maken. Ik heb ook een Olympus PEN F en de kwaliteit van die beelden is best goed een beperkt formaat. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@jaap93

 

Ik heb ook sterk aan de 24-240 gedacht in begin (2016), maar het gewicht en formaat was toen de reden voor me om er vanaf te zien.

Vandaar mijn keus voor de "alternatieve 24-105", de 16-70 F4 APS-C. ( zie vorige posts)

 

De reden dat ik al vrij lang de Leica D-lux 6 heb is ook i.v.m. reizen. Ik was toen het gesjouw met de D7000 en bijhorend glas zat, vooral bij steden bezoek.

En ondanks een klein formaat sensor 1/1.7" behoorlijk goede beelden! (en een 1.4 lensje van 24-90 mm omgerekend naar FF)

Indien de Leica stuk gaat denk ik nog wel eens aan een panasonic TZ100 met 1 inch grote sensor, Leica lens...en betaalbaar voor dat doel. De DSC-RX100 is ook een goede kandidaat!

De RX1 van Sony is natuurlijk een geweldenaar op compact camera gebied, maar dat is me even te gortig voor dat doel en je hebt alleen 35mm lens tot je beschikking. 

 

groet, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Wens je het objectief op een crop of Full Frame gebruiken? 

 

Bij Crop dan zou ik kijken naar de 16-70 en bij Full Frame is de 28-70 een optie, maar dan is de vraag ga je die extra 4mm niet missen op de groothoek kant. Dit is best veel op groothoek. Persoonlijk kom ik dan al snel uit op de 24-70 f/4 of de 24-105 waarvan de laatste mijn voorkeur heeft. 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Instaphoto

 

Voor FF...zie mijn camera gegevens in onderschrift. Voor mijn beredenering van deze keus zie post op pag. 2 van dit topic. Bewust dus..:wink:

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
jaap93
Lid

De RX 1 is een geweldige camera op reis. Ik heb er een paar jaar mee gewerkt maar hem kort geleden ingeruild omdat ik 4 camera's te veel vond. Iedere reis is het al weken van te voren denken aan wat zal ik mee nemen.

Bij ons op de fotoclub zijn er een aantal leden met een RX100 en die zijn zeer te vreden over de kwaliteit van de beelden. Met de A7 RII heb ik nog nooit iets gedaan met APS-C, wellicht goed om het eens te proberen. Dank voor je reactie. Groet Jaap

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@jaap93

 

Met de A7Rii houd je volgens mij zelfs iets van 18MP over.

En als je de optie in het menu niet verandert hebt dan schakelt ie zelf over naar APS-C (en heb je geen extra vignettering, scheelt weer in nabewerken)

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Wat zo links en rechts, al terecht is opgemerkt, dat je "lenzencollectie", van groot belang is,

of je "ja of nee", een nieuwe lens koopt.

 

Heb vroeger toen ik met Nikon werkte (in den beginne een FE - de laatste een D810).

Heel veel prime 's gehad. En dan bedoel ik echt lang geleden. Denk zo ongeveer de jaren 70.

Had toen een 3.5 cm en een 5 cm en een prachtige 8,5 cm. En een micro-Nikkor, 5,5 cm. Allen zeer lichtsterk.

*

Maar toen de zooms kwalitatief veel beter werden, maar ook fors duurder, ben ik uiteindelijk overgestapt.

Op m 'n laatste Nikon D810, een 24-70 mm f.2.8, die ik verreweg het meest gebruikte + een 70-200 mm f.2.8.

Die voortreffelijk werkte, maar veel minder uit de tas kwam.

Had ook nog een zoom 80-400mm, prima glas, zeer trage scherpstelling, dus alleen handmatig te gebruiken.

**

Intussen over van Nikon naar Sony. Eerst een A7R mk2. Eerste aanschaf lenzen 24-70 mm f.4 + 70-200mm f.4.

Ook hier bleek de 24-70 mm weer verreweg 't meeste gebruikt. Vond die lens wel lekker licht, maar niet ideaal.

 

Nadien als backupcamera een A6500 gekocht, waarmee ik met name veel videowerk doe. Tevens met de A9.

Lens op de A6500 is de 16-35 mm f.4. Die vind ik beduidend plezieriger werken dan de 24-70 mm f. 4.

Op de A6500 heeft deze lens 50% "toeslag (AP-C), 16 mm wordt immers 24 mm en 35 wordt rond de 50 mm.

 

Intussen de 7R mk2 ingeruild voor een A9, omdat ik van mening ben, de grote hoeveelheid pixels niet nodig

te hebben. En je daardoor een enorme extra mogelijheid krijgt, v.w.b. de sluitertijden. 

Kan nu vrijwel uit de hand (stabilisatie aan) met 1-60e fotograferen, met een middelange lens. Tot 50 mm.

En dat wilde met de 7R mk2, beslist niet. Had je vrijwel altijd bewegingsonscherpte.

 

De 24-70 mm f.4, is ingeruild voor een 24-70 GM. Jammer genoeg veel zwaarder. Maar kwaliteitief veel beter.

De 70-200 mm f.4, is ingeruild voor een 100-400 mm, die voortreffelijk werk doet. Vooral snel is. De A9 bijhoudt!

En ondanks z 'n f.4,5 - f.6, heb ik zeer goede resultaten. Komt mede omdat ik tot ISO 6400 - soms 12500 ga.

Wil ik de lens op de A9 als 600 mm gebruiken, gaat de zaak op "crop".

 

Voor de bijtjes en de vlinders heb ik een 90 mm f. 4. Macro. Een super fijna lens. Voor specifiek gebruik.

 

Standaard zit de 16-35mm f.4, op de A6500. Alleen als ik landschappen ed fotografeer, gaat ie op de A9.

 

Derhalve komt voor mij de 24-105 "nicht im Frage". Alhoewel het volgens de "geleerden, een uitstekende lens is.

Niet extreem zwaar. En een bereik, waarmee je geweldig goed uit de voeten kunt.

Kenn Rockwell is zeer enthousiast.

 

In Duitsland zeggen ze: "Wer die Wahl hat, hat die Qual".

Die keuze is vooral, erg persoonlijk.

Zeker als je met de nieuwe camera 's in de A serie, die beduidend lichter zijn, lenzen wilt hebben,

die qua hoeveelheid glas, de zaak niet weer verpesten.

 

Wijsheid!

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@jaap93 en anderen;

 

zoals beloofd zou ik wat foto's plaatsen na ontvangst van de "alternatieve 24-105", dus de 16-70 F4 APS-C.

 

De foto's zijn rechtstreeks uit de camera, alleen omgezet in jpg. En de compositie kwam op de laatste plaats deze keer, het is maar een voorbeeld van wat kan

 

op 16 (=24) mm en F4;

DSC01146.jpg

 

 

en op 70 (=105) mm F4DSC01147.jpg

 

 

zelfde standpunt en andere instellingen.

 

Volgens mij weinig mis mee, behalve dan dat ik wat beter had kunnen scherpstellen....

ga de lens verder komende week proberen tijdens weekje Curacao :cool:

 

grt, Sigi

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Veel plezier op Curacao! 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Thx! :thumbsup:

 

mijn foto's op; 500px en