annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Polarisatiefilter

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Polarisatiefilter

Hallo,

 

 

Vanmiddag van een goede vriend een polarisatiefilter gekregen welke hij niet meer gebruikt.

natuurlijk kom ik met googlen ook ver, maar misschien als ik de vraag stel in de community zijn er meer persoonlijke ervaringen dan ik op een papiertje lees.

Ik weet niet exact wat ik er mee kan, ik weet wel dat je schittering kan wegnemen en op het water ( strand ed) een mooier geheel van het water kan krijgen (?) natuurlijk heb ik er even mee gespeeld vandaag. Kan ik er veel meer mee, of zie ik het anders dan ik dacht? ( merk Kenko )

 

alvast bedankt,

 

gr, Onno 

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Kenko-polafilters zijn heel goeie!

 

Het leuke an polafilters is dat je reflectie wegneemt: als je naar water kijkt, dan zie je eigenlijk de wolken en de lucht erin reflecteren, met een polafilter (je moet eraan draaien) kan je die reflectiewegnemen zodat je door of in het water kan kijken. De hoek van het licht tegenover de polafilter heeft belang en je dient zelf te draaien aan de polafilter om dat effect te beoordelen. Probeer maar eens te draaien aan de polafilter terwijl je naar je laptopscherm kijkt :wink:

Het werkt voor allerlei soorten reflecties trouwens ook, ramen, auto's, etc...je krijgt de "ware' kleuren van het onderwerp te zien (veel fellere kleuren dus).

 

Wel "oppassen": met een polafilter verlies je ongeveer 1 dikke stop licht: dwz dat je de helft van het licht verliest! In sommige situaties moet je dus beetje oppassen dat je ISO niet te hoog wordt...

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

hai Portmixus, 

 

 

bedankt voor je antwoord !  ik heb idd wat voorbeelden bekeken en heb veel aan je tip wat betreft de iso...

klopt het dat je UV filter er ook nog voor kan? dus je UV filter en dan je pola filter ervoor?

En wat is dat het voor/nadeel evt ? 

 

groetjes,

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je kan filters stapelen zoveel je wil, maar dat is iets wat ik nooit zou doen.

Eerst en vooral: een digitale sensor heeft geen UV-filter nodig: er zit een UV filter op de sensor.

UV-filters worden gebruikt als bescherming van het glas, waar ik niets op tegen heb, maar je bent goedkoper af met een "clear filter", gewoon glas als bescherming dus.

 

Hoe meer je filters op elkaar plaatst, hoe meer de beeldkwaliteit erop achteruit gaat. Als je door 1 venster kijkt, valt het nog mee, maar stel je voor dat je door meerdere lagen glas moet heen kijken...telkens gaat er een percentje verloren en dat ga je beginnen zien.

 

Ook belangrijk om geen filters te stapelen is dat je vignettering zal krijgen. Polafilters gebruik je meestal op breedhoek, en die zijn al vrij krap ontworpen qua vignettering zonder filter. Plaats je nog iets voor de lens, dan zullen de hoeken zichtbaar donkerder worden. Met meerdere filters wordt het mogelijks een ramp.

 

Lenzen worden heel goed gecoat tegen flare, maar het is nooit 100% uitgesloten. Een filter is (meestal) ook gecoat, maar verhoogt het risico op flare nog een beetje, meer filters...je snapt het wel!

 

Trouwens: ik zou het logischer vinden om UV-filter op de lens te zetten, en de polafilter daar bovenop. Maar zoals gezegd, 2 filters is van het goede teveel!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

nou, helemaal duidelijk!

 

ik heb inderdaad een stuk gelezen over het gebruik ervan, en het mooist ( logisch ) te gebruiken met goede zonnige weersomstandigheden.

 

bedankt voor je uitleg wederom!

 

ps, een clear filter is dus wel een goede optie zonder teveel in te moeten leveren?