annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony SEL 16mm F/2.8 NEX goed??

profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Sony SEL 16mm F/2.8 NEX goed??

Ben ik weer met een vraag.

 

Ik kan van iemand deze lens evt overnemen voor een leuk bedrag.

Zelf zou ik anders door sparen voor een model van samyang aangezien mijn nieuwe samyang 100 mm echt super goed bevalt.

Wij gaan echter over ruim een week met vakantie. 

 

Waar twijfel ik over?

Of ik uberhoubt wel een groothoek lens wil. Ik heb nu de kitlens echter ben ik daar niet super tevreden mee maar voor nu wel goed, mogelijk wil ik een lens van 18/105 mm gaan aanschaffen maar dit weet ik nog niet 

 

De kitlens is de sel 18 50 en kan vanaf f3.5.  De groothoek is wel heel licht. Maar ik vraagme af of die ook echt veel betere prestaties levert. Anders kan ik net zo goed de kitlens gebruiken voor landschappen. En later een andere lens gaan aanschaffen. Ik ben sowieso heel erg benieuwd of er nog mooie samyang lenzen gaaan komen met een wat groter bereik voor e mount.

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb mijn gedachten over deze lens hier neergeschreven:

https://community.sony.be/t5/lens-database/e-16-mm-f2-8-sel16f28/ba-p/2145380

 

De 18-105 kan ik je warm aanbevelen! Heeft ook zo zijn minpuntjes, maar niets groots naar mijn mening.

Deze laatste lens zal ik binnenkort toevoegen aan de lensdatabase.

 

https://community.sony.be/t5/lens-database/bg-p/NL_Lens_database

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Dank je.

 

Ik denk dat ik de 16mm laat schieten.

Ook al is die niet duur.

Ik denk dat hij voor mij geen toegevoegde waarde heeft behalve de compactheid.

 

Over de 18 105 had ik al een tip gehad van iemand toen ik nog voor de macro ging. 

Alleen wilde eerst persee macro. Ook wil ik gaan sparen voor een nieuwe body de nex 5 tweedehand overgenomen. Ben er wel uit wat het wordt en vind dat wel echt leuk om voor te sparen de a6300

 

Ik hou de lens database in de gaten. 

 

Ik hou ook samyang in de gaten want sluit niet uit dat het toch een samyang gaat zijn het volgende objectief. 

 

--K2--
Lid

Persoonlijk vind ik het wel leuk om bij een aps-c camera een compacte lens te hebben.  Bij een A7 wordt het al wat minder handig omdat die toch al nauwelijks in een jaszak past (en al zeker niet als er een extra grip op zit).

 

Maar op mijn Nex-5N of A6000 vind ik zelf zo'n pancake bijzonder handig.  De 16mm is OK vind ik.  Ik heb ze vooral voor landschap gebruikt, en dan is dat toch niet volopen maar eerder op f/8 of zo.  De prestaties zijn dan gewoon goed.  

Ondertussen is deze lens wel verkocht aangezien bij de A6000 een 16-50 pancake zat 😉

 

Als je ze tegen een goede prijs kan kopen, dan zou ik dat zeker overwegen.

 

profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Dank je.

 

Ik vind het echt onwijs lastig.

Mede ook omdat die lens echt maar 16 mm is en weinig scheelt met de kit kwa bereik,

 

 

Maar idd prijs technisch gezien en nieuw de persoon doet hem weg omdat die persoon hem niet gebruikt maar de camera houd hij zelf. Voor de vakantie is het misschien handig. Als ik hem daarna niet gebruik kan hij wat mij betreft altijd verkassen.

 

Voor 75 euro kan ik hem over nemen ik vind dat geen geld.

 

Heb jij voorbeeldfoto's toevallig. 

 

 

Ik heb vandaag deze gemaakt met de kitlens 

 

1.jpg

 

 

 

Ik heb ook zitten kijken naar de samyang 12mm inmiddels maar die heeft een aantal zelfde nadelen. Ik vind een groothoek meestal nadelen hebben. Maar natuurlijk wel fijn voor een breed beeld en ik kleine ruimtes, de kleine ruimtes daar heb ik het zelf niet zo op. Maar ik hou wel van mooie landschappen. En het idee van e en platte lens is ook wel heel fijn.

 

Wat ik een voordeel vind aan de 16mm dat hij 48mm is ook en mijn filters daarvoor kan gebruiken. Maar ik vraag me af of ik hem echt ga gebruiken. Dan is het  zonde om er in te investeren en bewaar ik het geld liever voor een teleobjectief van samyang die ik wel  absoluut wil maar dat is voor later.

profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Hallo @Jodelientje 

 

Welke nadelen ondervind je juist bij breedhoeklenzen?

Zelf heb ik de 16mm F2.8 pancake een lange tijd gebruikt voor zogenaamde 'driving shots' voor een autowebsite.

Ik was (en ben) er nog altijd zeer tevreden over. Alleen al voor de compactheid is deze lens aan te raden. Kleiner zal je ze niet vinden :slight_smile: En op een kleine NEX-5 body misstaat deze zeker niet.

 

Ter illustratie onderstaande foto's.

Maserati Granturismo sport

Porsche 356 speedster356

 

De 12mm van Samyang is trouwens ook een topper, ik vind er geen nadelen aan :wink:

In verleden heb ik een reisverslagje geschreven over deze lens, kan je hier bekijken.

 

Mvg

 

Bert Dellafaille

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

75 euro is echt geen geld :wink:

Als je zo twijfelt: koop die gewoon en verkoop die eventueel opnieuw als hij je niet bevalt. Voor zo weinig geld kan je dat zeker doen!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Dank jullie wel.

 

Het geld is het probleem dus niet want het is geen geld.

 

Ik vind sommige groothoek lenzen in de hoeken niet scherp soms krijgen ze zelf bolvoring. 

 

Wij zijn een paar dagen in Belgié en daarna zal ik gaan kijken of ik hem nog kan overnemen.

--K2--
Lid

Qua scherpte, hou het gewoon bij f/8 of zo zou ik zeggen.

Ik weet niet welke camera je gebruikt, maar bol-/tonvorming wordt normaal gezien voor de jpeg's automatisch gecorrigeerd door de camerasoftware.

 

Fijn weekend !

profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Ik maak geen foto's in jpeg maar in raw.

Ik heb niets meer van die persoon vernomen.

Wel heb ik inmiddels een ander gevonden en heb besloten die toch te kopen. 

Is het niks dan verkoop ik hem gewoon weer na de vakantie. 

 

Ik denk dat ik uiteindelijk over wil op alleen maar samyang lenzen. 

En een a6000 maar voor de vakantie kan het net even leuk zijn. 

 

Bedankt voor jullie uitgebreide informatie etc. 

 

Ik heb ook filters besteld. zowel een gijs verloop als blauw verloop als polarisatie voor 49mm dus met een beetje geluk kom ik een end op weg. 

 

 

O ja ik gebruik nu de nex 5 maar wil dus uiteindelijk overstappen op de a6000 of mogelijk de a7II Ik ben er nog niet over uit.