Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Dla kogo jest 8K?

profile.country.GB.title
_J.G.M_
Community Team
Community Team
748 wyświetleń

8k_Main image.jpg

Firma Sony wprowadziła na rynek swój pierwszy telewizor 8K: ZG9. Został on ogłoszony na targach CES 2019 i stanowi prawdziwy przełom technologiczny, ponieważ obraz 8K zawiera około 16 razy więcej pikseli niż tradycyjny obraz telewizyjny 2K i cztery razy więcej niż obraz 4K.

 

Ale prawdziwa wartość standardu 8K to coś znacznie więcej niż imponujące liczby. Model ZG9 należy do rodziny Sony BRAVIA® MASTER Series, projektowanej przez najlepszych inżynierów tak, by wiernie oddać zamysły twórców.

 

Dla kogo jest więc 8K? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie.

 

Czy potrzebujemy 8K?

 

Telewizory 8K mają nieliczni; niewiele jest nawet osób, które widziały taki telewizor. A ponieważ Sony oferuje szereg świetnych telewizorów 4K, narzuca się pytanie „Czy w ogóle potrzebujemy 8K?”.

 

Takie pytania pojawiają się zawsze, gdy postęp techniczny pozwala zwiększyć rozdzielczość. Niektórzy kwestionowali więc sens przejścia z Full HD na 4K, a dziś chcą wiedzieć, jaka jest ewentualna wartość 8K.

 

8K_Main image2.jpgZdaniem Toshiyukiego Ogury, głównego inżyniera Sony, 8K ma wartość zarówno dla klientów, jak i twórców treści. Wartość tę można zawrzeć w jednym słowie: „realizm”.

 

Mózg ludzki jest bardzo czuły na płynność przejść tonalnych. Jeśli wychwyci w nich choćby drobną nieciągłość, uznaje oglądany obraz za nierzeczywisty. Jak wyjaśnia Ogura, „wyrafinowany obraz 8K tylko w bardzo niewielkim stopniu odbiega od rzeczywistości i dlatego pozwala zapewnić niezwykle realistyczne wrażenia wizualne”.

Aby obraz 8K wyglądał maksymalnie realistycznie, trzeba go oglądać z „odpowiedniej odległości”. Według Ogury jest to od 1,2x do 1,5x wysokości ekranu.

 

Czy 8K przyczyni się do zwiększenia jakości materiałów?

 

„Pusty ekran telewizora nie zrobi na nikim wrażenia”, odpowiada Ogura. „Wrażenie robi treść na ekranie”.

Pojawienie się telewizorów 8K to dla twórców treści szansa na rozpoczęcie produkcji i dystrybucji materiałów 8K. Zdaniem Ogury możliwość dalszego wzmocnienia ekspresji może tylko polepszyć produkowane materiały i zwiększyć atrakcyjność rynku rozrywkowego dla konsumentów.

 

Obraz wyświetlany na telewizorze 8K składa się z ponad 33 milionów pikseli; w przypadku telewizora 4K jest ich ponad osiem milionów. Oznacza to znacznie większą koncentrację pikseli, która w ocenie Ogury ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia widzom obrazu zgodnego z zamysłem twórcy. Ogura zwraca też uwagę na monitory studyjne używane przez specjalistów z branży, w szczególności model BVM-X300 z 30-calowym organicznym wyświetlaczem EL o rozdzielczości 4K. Obraz na tym monitorze oddaje „zamysł twórcy” — coś, do czego Sony od dawna dąży przy opracowywaniu swoich telewizorów.

 

„Nadejście 4K, a wraz z nim HDR, pozwoliło z dużą dokładnością oddać kolorystykę i jasność obrazu wyświetlanego na monitorze BVM-X300”, mówi Ogura. „Mimo to wciąż istniała jakaś różnica. Bardzo staraliśmy się ją uchwycić, a teraz, dzięki 8K, wiemy już, że chodziło o koncentrację pikseli. 8K pozwala zreprodukować koncentrację elementów obrazu na monitorze BVM-X300; nie da się tego zrobić na telewizorze 4K z dużym ekranem”.

 

Dzięki powstaniu telewizorów 8K twórcy mogą dostarczać bardzo realistyczne obrazy wprost do domowych salonów. Pokazuje to, jak duża wartość kryje się w 8K — zarówno dla twórców, jak i konsumentów.

 

Było już 4K, teraz jest 8K… czy należy się spodziewać 16K, 32K albo i więcej?

 

Tak, mówi Ogura, „bo rzeczywisty świat ma nieskończoną rozdzielczość”. Podkreśla zarazem, że technologia musi nieść w sobie rzeczywistą wartość dla konsumentów, bo bez tego nie odniesie sukcesu rynkowego. Jego zdaniem rozwój wartości nie może ograniczać się do jakości obrazu — liczy się całokształt wrażeń.

 

Warunkiem postępu w tej dziedzinie jest ciągły cykl ulepszeń na wszystkich poziomach. Tworzymy środowisko, które pozwala zapewnić lepsze wrażenia odbiorcom treści, dostarczamy je twórcom, a oni tworzą treści, które silniej oddziałują na zmysły, i dostarczają je odbiorcom. Sony, będąc producentem innowacyjnych urządzeń do produkcji i reprodukcji treści, ma pełne możliwości podtrzymywania tego cyklu.

 

Zdaniem Ogury znaleźliśmy się w punkcie, w którym „technologia cyfrowa nareszcie zaczęła mówić o jakości”. Wspomina on początki przechodzenia od nagrań analogowych do cyfrowych. Użytkownicy szybko stwierdzali, jak wygodne i efektywne są multimedia cyfrowe, ale poziom jakości nieosiągalny w formacie analogowym zagwarantował dopiero dźwięk o wysokiej rozdzielczości. Ogura uważa, że to samo dzieje się teraz z obrazem — wynika to z bezspornej jakości 4K, HDR, a obecnie 8K.

 

Więcej informacji o pierwszym telewizorze 8K Sony znajdziesz tutaj »

 

Tekst opracowano na podstawie wywiadu z Toshiyukim Ogurą. Cały wywiad można przeczytać tutaj.