Zanim rozpocznie się praca nad nowym modelem telewizora Sony, nasi projektanci i inżynierowie spotykają się, aby zorganizować coś, co po japońsku nazywa się „shingy”.
„Najpierw rozmawiamy, rozmawiamy, rozmawiamy” — powiedział Hirotaka Tako, kierownik pracowni projektowej firmy Sony, w wywiadzie dla portalu Ars Technica. „Później zaczynamy rysować, pisać, konstruować modele, a następnie wracamy do rozmowy. Nasze własne studio projektowe ma naprawdę wyjątkowy system pracy. Nawet kiedy chodzi o najdrobniejsze szczegóły — takie, jak promień narożnika podstawy telewizora X90C — spotykamy się wszyscy w jednym pomieszczeniu, pokazujemy sobie to, co stanowi problem, i mówimy: »…tu lepiej będzie dodać 1 mm«. Dyskutujemy o wszystkim, to dla nas bardzo ważne”.
To dzięki „shingy” — nieustannemu, wspólnemu analizowaniu i dyskutowaniu każdego pomysłu — nasze telewizory są tak wyjątkowe. Ale „shingy” to tylko jedna z tradycyjnych japońskich idei, które pomagają nam tworzyć i wprowadzać innowacje.
Od ponad 2000 lat japońskiej kulturze bliska jest filozofia redukcjonizmu, zakładająca maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Widać ją również w naszym wzornictwie i technologii. W 1968 r. na rynku pojawił się nasz pierwszy telewizor Trinitron: KV-1310. Dzięki unikatowej technologii Sony wyświetlał on dwukrotnie jaśniejszy obraz niż telewizory z klasycznymi kineskopami. Trinitron okazał się takim sukcesem, że w 1973 r. otrzymał nagrodę Emmy, a firmę Sony uczynił jednym ze światowych gigantów technologicznych.
Kolejny przełom nastąpił w 1996 r., kiedy na rynku pojawił się model KV-28SF5 — pierwszy telewizor z zupełnie płaskim ekranem. Kineskop Super Flat Trinitron pozwolił na znaczną poprawę jakości obrazu przy jednoczesnym zmniejszeniu telewizora. Później stworzyliśmy także między innymi model Qualia 005 (pierwszy na świecie telewizor z ekranem podświetlanym diodami LED), technologię Triluminos i pierwszy ekran OLED — bo przecież technologia nigdy nie przestaje się rozwijać.
Japońskie wzornictwo zawsze inspirowało się prostymi, minimalistycznymi liniami, które do dziś widoczne są w kształcie tradycyjnych mat tatami czy klasycznych, przesuwanych drzwi. Elegancka prostota takiego wzornictwa miała wpływ także na nasze telewizory, w tym zaprezentowaną niedawno linię „Pure Geometry”, której proste, geometryczne formy wtapiają się w każde wnętrze.
Połączmy wszystkie te idee, a otrzymamy nasz flagowy model BRAVIA X90C. Obraz o niewiarygodnej jakości 4K i nową platformę Android TV zmieściliśmy w obudowie, która w najcieńszym miejscu ma zaledwie 4,9 mm grubości! Ten telewizor to prawdziwe ucieleśnienie idei redukcjonizmu, a jego prosta, minimalistyczna rama i elegancka, trójkątna podstawa spełniają założenia wzornictwa „Pure Geometry”.
„Projektując model BRAVIA X90C, dążyliśmy do prostoty [stylu Pure Geometry] — mówi Hirotaka Tako w materiale wideo nagranym dla Sony. „Po włączeniu tego telewizora można odnieść wrażenie, że patrzy się na wiszący na ścianie obraz albo na widok za oknem. Ten model wtapia się w otaczającą go przestrzeń i architekturę. Jest wyjątkowy, wybitny, a jednocześnie jakby znika nam z oczu”.
Powiadają, że człowiek jest produktem środowiska, z którego wyrósł. Jesteśmy przekonani, że to prawda. Korzenie naszej firmy tkwią głęboko w japońskiej kulturze. Japońskie podejście do pracy, japońska twórczość, nawet japońska kuchnia — wszystko to wpływa na to, jak wyglądają nasze telewizory, jakie robią wrażenie na użytkowniku, jak się je obsługuje. I to właśnie decyduje o ich wyjątkowości.