annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Achter de foto: Murat Pulat

profile.country.GB.title
_J.G.M_
Community Team
Community Team
351  Weergaven

Murat Pulat is een documentairefotograaf in Istanbul die al sinds zijn tienerjaren fotografeert. Het meest aantrekkelijke aspect van fotografie is voor hem het vastleggen van menselijke interacties en het leven zelf. Met zijn empathie, oog voor detail en specifieke kijk op het leven, heeft hij vele bekroonde foto's gemaakt.

 

De foto die we deze maand hebben gekozen voor 'Achter de foto' heeft zulke rijke kleuren, bewegingen en emoties dat het net een schilderij is. Murat vertelt ons het verhaal achter zijn foto.

 

Murat PulatMurat Pulat

 

"Ik heb voor het eerst kennis gemaakt met spiegelloze fotografie in 2015. Ik gebruikte de a7 II om het straatbeeld te fotograferen. Deze camera was zeer geschikt voor snel scherpstellen, scherpe beelden, ISO-prestaties, stabilisatie, etc. Maar ik wilde de camera testen in extreme omstandigheden.

 

Bij toeval kwam ik even later het verffestival Color Sky 5K in İzmir tegen op het internet.

 

Color Sky 5K is vergelijkbaar met het Holifeest in India. Het heeft natuurlijk een ander doel, maar is vergelijkbaar doordat er verfpoeder op fruitbasis op het publiek wordt geschoten. Ik had al vaak over het Holifeest gehoord, maar was er nog nooit geweest. Ik was dus onervaren en we weten allemaal dat ervaring van essentieel belang is bij fotografie. Daarom besloot ik me als fotograaf aan te melden bij het evenement, zonder te vermelden dat ik geen ervaring had met dergelijke omstandigheden!

 

Op de dag zelf maakte ik me zorgen, omdat ik maar één Vario-Tessar T* FE 24-70mm F4 ZA OSS-lens had. Hoe kon ik de camera en de lens beschermen tegen zo'n grote hoeveelheid verfpoeder? En zou ik het systeem voor automatische scherpstelling wel kunnen gebruiken? Handmatig gaat niet als alles om je heen heel snel gebeurt, met al dat stof kun je je omgeving niet eens goed zien. Als ik een sterke zoomlens had, zou het makkelijker zijn; dan kun je gewoon ergens gaan zitten en kijken wat je fotografeert. Maar als documentairefotograaf wilde ik de camera echt testen midden in alle actie.

 

Toen ik in het feestgedruis dook, werd ik verrast door de camera. Ik stelde scherp op wat ik wilde en fotografeerde wat ik wilde. Het was heel precies en scherp. Het scherpstelsysteem werkte perfect, ondanks dat elk onderdeel van de camera onder de verfpoeder zat. Aan het einde van de dag waren mijn camera en ik een bonte kermis, maar we waren veel ervaringen, vreugde en prachtige foto's verder, zoals deze."

 

Camera: a7 II

 

Lens: Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS

 

Bekijk meer van Murat Pulat bij Alpha Universe »