anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Prośba o rady - fotografia malarstwa.

profile.country.pl_PL.title
nepray
Użytkownik

Prośba o rady - fotografia malarstwa.

Witam serdecznie!

Ostatnio wpadła mi fucha (i zbliża się wielkimi krokami) zrobienia zdjęć kilkudziesięciu (50 - 60) obrazów do drukowanego katalogu, więc bardzo proszę o kilka rad :c31

Na początek - czym dysponuję:
- :c56 300
- kit 17-55mm
- 50mm 1,8
- 55 - 200mm (ten taki prawie kit)
- lampa sigmy (nie pamiętam numeru. Model około czteroletni, ruchoma głowica, liczba przewodnia 52 (albo 54), możliwość wyzwalania zdalnego błyskiem lampy wbudowanej) z softboxem.
- filtr polar Hoya (pasuje do kitów, 50mm "goła")

Do zdobycia:
- statyw
- blenda
- 2 studyjne lampy z regulacją strumienia i siły światła

Będzie to robione w "warunkach domowych".

I teraz trudna część ;) jak to ugryźć.

Pierwsza rzecz - początkowo miałem nadzieję, że ustawię statyw na sztywno i tylko będę zmieniał obrazy, żeby zachować spójność kadru. Niestety, będzie to robione w 3 różnych miejscach - jak sobie z tym poradzić? "Na oko", czy może są jakieś sztuczki?

Druga rzecz, też techniczna: Roboty sporo, więc chciałbym uniknąć "uczenia się w locie", tylko zacząć z jakąś dawką teorii (po to pytam ;) ). Jak oświetlić? Jak (przynajmniej zacząć) ustawiać lampy stałe? I czy błyskowa zdalnie, czy mogę z sanek, z odbicia (z blendą)?

Trzecia rzecz, łączy się z drugą: jak uniknąć odbić światła na obrazie (nie będę błyskać na wprost ;) )? Światło stałe też odbijać? A może użyć polara (co eliminuje mi użycie jasnej 50)? I którego szkła użyć (najbardziej lubię 50mm)?

Czwarta rzecz - bardziej "koncepcyjna": początkowo myślałem o ewentualnym plenerze (z tłem w zależności od "nastroju" obrazu), ale do wiosny czekać nie mogę ;) A więc: starać się kadrować sam obraz? A może z ramą? I na przykład z kawałkiem tła (biała ściana?)? Chciałbym zachować spójność na całości (wiem, nadmiar można wyciąć po, ale czy wtedy proporcje boków zostaną zachowane?). Jak coś takiego widzicie? Nie tyle szukam pomysłu (który, mam nadzieję, sam przyjdzie), a "myków", czy sprawdzonych sztuczek...



Ufffff... Duzo tego :) Z góry dzięki serdeczne za pomoc!

16 ODPOW. 16
profile.country.pl_PL.title
mitech
Poszukiwacz

Nie no jak trzeba by było płacić za skanowanie to oczywiście jest to mało opłacalne. Ale po znajomości w celu przewietrzenia skanera warto spróbować. Autor wątku napisał przecież ,że coś tam będzie robione w warunkach domowych co zauważył już wcześniej Creatoor :nauseated_face:
A prawa autorskie i komercyjne wykorzystanie reprodukcji to już zupełnie inna sprawa o której nepray nic nie wspominał po za tym ,że to fucha. A fuchy są różne :c34

Creatoor
Początkujący

mitech napisał(a):

A fuchy są różne :c34


To może ja tak na wszelki wypadek oświadczę, że na ten wątek trafiłem przypadkowo i z kolegą nepray nic mnie nie łączy :smileyhappy:
A tak na poważnie to co to będą za obrazy jeśli wolno zapytać.. no i te warunki domowe... nepray jesteś tam... over...

profile.country.pl_PL.title
nepray
Użytkownik

Creatoor napisał(a):

mitech napisał(a):

A fuchy są różne :c34


To może ja tak na wszelki wypadek oświadczę, że na ten wątek trafiłem przypadkowo i z kolegą nepray nic mnie nie łączy :slight_smile:
A tak na poważnie to co to będą za obrazy jeśli wolno zapytać.. no i te warunki domowe... nepray jesteś tam... over...




Jestem, jestem ;)

Fucha to taka, że mam pstryknąć te zdjęcia dla autora, więc pod tym względem prawa autorskie mnie bezpośrednio nie dotyczą. :c29
Po prostu malarz będzie miał wystawę i zdjęcia są potrzebne do folderu reklamowego galerii.

A warunki domowe - znajdują się one (obrazy, znaczy) w *co najmniej* 3 różnych mieszkaniach i nie za bardzo logistycznie da się zorganizować przewóz ich w jedno miejsce na potrzeby fotografowania...


(hmm... dlaczego nie działa zaptaszkowane Powiadom mnie e-mailem o odpowiedzi? Adres mam dobry podany, w skrzynce spamowej też nic nie ma...)

Creatoor
Początkujący

W takim układzie to już w ogóle nie widzę problemu. Bardziej komfortowej sytuacji nie mógł byś mieć. Robiłem coś takiego w mieszkaniu artysty.
01.JPG
Najpierw zrobiłem kilka prób z wiszącymi obrazami na ścianie i nie byłem zadowolony z efektu. Próbowałem z różnym światłem i kicha.
02.JPG
Dopiero oświeciło mnie światło z okna. Nic prostszego!
Wygospodarowałem kącik przy oknie i zrobiłem prowizoryczne miejsce jak widać poniżej.
03.JPG
Kilka mam nadzieję istotnych uwag:
- obraz pod kątem około 20-30 stopni w stosunku do padającego światła
- w przypadku ostrego światła tkanina dyfuzyjna na okienko np coś takiego
- żadnych blend! (powyższe trzy zasady mają związek z fakturą farby)
- jeśli za oknem jest miękkie rozproszone światło np. podczas deszczowej pogody to nie potrzeba dyfuzora, należy jedynie pamiętać, że takie światło daje niebieskie odcienie więc uwaga na bb
- obraz jest nieco odsunięty od tylnej ściany (postawiłem za nim stos książek, jak był dosunięty biel tła dawała poświatę na obraz)
- dlaczego białe tło? Chciałem dać czarne by pochłaniało zbędne światło. Zdecydowałem się na biel z wygodnictwa. Podczas obróbki łatwiej mi było dostosować bb. Tło miało być białe na zdjęciach więc mogłem mieć pewność, że kolorystyka obrazu nie będzie przekłamana
Jeśli chodzi o ustawienia aparatu i optykę:
- koniecznie ogniskowa odpowiadająca 50mm – kąt zbliżony do ludzkiego oka, a więc obraz oddany tak jak go widzimy, bez zniekształceń i przerysowań
- jak już pisałem wcześniej - solidny, dociążony statyw
- wężyk spustowy - w przypadku braku powyższego samowyzwalacz na 10 sekund
- tryb seryjny – rekompensata dla braku wstępnego podnoszenia lustra
- przysłona w granicach f/11 (może być ciut mniej, ale nie więcej)
To tyle co mi się teraz przypomina.


Nie sugeruj się jakością powyższych fotek, to testy oświetlenia robione z ręki.

oldguest
Początkujący

Krisu, Creatoor czemu sugerujecie tak mocno przymykać 50?
Obiektyw ten maximum rozdzielczości uzyskuje między 5,6-8, a i winietowania tu już praktycznie nie ma. O budowaniu głębi ostrości przy fotkach obrazów nie ma co mówić, więc skąd się bierze to 10-11?

profile.country.pl_PL.title
nepray
Użytkownik

Temat jakoś mi "przymarł" na chwilę, ale już "najtrudniejsze" za mną.

Po pierwsze - serdeczne dzięki za rady. Oj, przydały się! (normalnie masz u mnie piwo, Creatoor ;) )

W końcu wszystko wyglądało tak (a nuż się komuś na przyszłość weźmie i przyda):

31601_1276689965354_1473131363_30600329_4047814_n.jpg

Sprzęt:
Alfa 300 :)
50 f1/8
Tani statyw
3x Lampa stała IANIRO (po 300W na sztukę, dwie ze ściemniaczem). Dwie ustawione "w sufit", jedna "w stół" na którym leżały białe kartki A4.

Oprócz tego - na każdym zdjęciu mam białą kartkę (na wszelki wypadek)

DSC00334.JPG

Aparat ustawiony na iso100, f9, czas (w zależności od potrzeb) 1/5s - 1/10s.
Samowyzwalacz (naprawdę niezbędny). Oprócz tego RAW+JPG

Koniecznie klima/chłodny dzień na zewnątrz. Te światła dają masę ciepła :)


I niebiosom dzięki za uchylny wyświetlacz w trzysetuni... Oszczędził mi uszkodzeń kręgosłupa ;)


Wstępne efekty "na gorąco" - z jotpega, za rawy się jeszcze nie brałem - wezmę przy finalnej obróbce, na razie robię "poglądowe".

DSC00258.JPG

profile.country.pl_PL.title
nepray
Użytkownik

DSC00364.JPG
DSC00250.JPG

Został minimalny cień od ramy, ale najprawdopodobniej ram nie będzie ;)




ps. ile taka robota jest warta? (już z pełną obróbką i przygotowaniem do druku 100 zdjęć)