annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

PlayMemories Hemel-HDR — V&A met de ontwikkelaar

profile.country.GB.title
scully99
Lid
Lid
1.599  Weergaven

Haal meer uit je camera met de PlayMemories Camera Apps van Sony. Ze voegen extra mogelijkheden toe boven op de ingebouwde functies en zijn net zo populair bij professionele fotografen als hobbyisten. PlayMemories geeft het team van Sony de kans nieuwe functies en opties te ontwikkelen — zonder dat jij hoeft te wachten op een grote firmware-upgrade of een hele nieuwe camera hoeft aan te aanschaffen.

 

De PlayMemories Hemel-HDR-app biedt je een aangepaste, verbeterde filter met neutrale dichtheid. De met glas gegradueerde ND-filters die je kunt aansluiten op een cameralens worden al jarenlang door landschapsfotografen gebruikt, maar zijn helaas niet heel gebruiksvriendelijk. Ze introduceren verschillende artefacten en hun omvang en vorm zijn niet erg handig. Hemel-HDR heeft deze beperkingen niet. Omdat je geen filter voor de lens plaatst, behoudt de foto zijn kwaliteit. Ook maakt Hemel-HDR een RAW-bestand, zodat het effect niet onomkeerbaar in de afbeelding wordt gebrand.

 

Voor een blik achter de schermen en om erachter te komen hoe ongelofelijk veelzijdig de app is — en hoe deze is ontworpen — praten we met Takahiro Sato, hoofd van het PlayMemories Camera Apps-ontwikkelingsteam van Sony.

 

Takahiro Sato
Takahiro Sato, PlayMemories Camera Apps-ontwikkelingsteam

 

Sony Europe: Bedankt dat je wilde komen om ons te vertellen over PlayMemories en Hemel-HDR.

Takahiro Sato: Bedankt. Het is een genoegen om hier te zijn.

 

Hoe lang duurde het om de Hemel-HDR-app te ontwikkelen?

 

De voltooiing duurde ongeveer een jaar, maar we hadden daarvoor al een paar jaar gewerkt aan het uitwerken van ideeën en het ontwikkelen van onderdelen. De α7R werd in 2013 uitgebracht, de 16–35mm-lens voor de α7-serie in 2014 en de α7R II in 2015. We wilden we een app ontwikkelen voor de α7-serie die fotografen in staat stelt landschappen te fotograferen zoals zij die voor zich zien.

 

Heb je tijdens de ontwikkeling van de functies rechtstreeks met fotografen gewerkt?

 

Natuurlijk. Het is een genoegen om met fotografen te werken. Ik beleef er erg veel plezier aan!

 

Ik werk nu aan softwareontwikkeling voor de α-serie van Sony, maar fotografie is altijd mijn hobby geweest. Ik fotografeerde landschappen en dieren in mijn woonplaats, Hokkaido, zelfs voordat Sony camera's met verwisselbare lens creëerde. Als je iets als Hemel-HDR ontwikkelt, is het belangrijk om niet alleen de technologie te snappen, maar ook de gedachtegang van fotografen.

 

Kun je beschrijven hoe Hemel-HDR werkt en waarom de app handiger is dan een met glas gegradueerde ND-filter?

 

Voordat Hemel-HDR werd ontwikkeld, moesten fotografen een gesplitst ND-filter gebruiken of onderbelicht fotograferen, waarna de foto werd aangepast door RAW-ontwikkelingssoftware met schaduwbewerking en een gradiënteffect voor achtergrondverlichting.

 

Beide opties hebben nadelen. Gesplitste ND-filters creëren soms reflecties en stofdeeltjes op de filter vallen te veel op. Ik kan als fotograaf ook niet altijd een glazen filter vinden dat de juiste balans tussen licht en gradatie heeft. Daarbij is het weleens voorgekomen dat ik onverwachts een prachtig landschap zag en er spijt van had dat ik mijn filters niet had meegenomen.

 

dust spots
Foto gemaakt met een met glas gegradueerd ND-filter: je ziet de verschillende stofdeeltjes.

 

bright sun
Dezelfde foto, maar nu gemaakt met Hemel-HDR: scherper, ongeëvenaard én zonder stofdeeltjes.

 

Ik vond het vervelend dat ik de uiteindelijke foto pas thuis kon bekijken. Soms zag ik namelijk ruis of ongewenste voorwerpen in de schaduwen. Vooral ruis is heel vervelend wanneer ik foto's vergroot tentoonstel.

 

Toen ik Hemel-HDR ontwikkelde, wilde ik deze problemen oplossen en wilde ik de opmerkingen van gebruikers verwerken. Nieuwe functies moeten naar mijn mening altijd in samenwerking met fotografen worden ontwikkeld.

 

Wilde je de workflow verbeteren door van de losse filters af te komen of was je op zoek naar een manier om superieure foto's te maken? Of beide?

 

Beide. Ik wilde fotografen een tool geven die in de camera is geïntegreerd, zodat je geen extra apparatuur hoeft mee te nemen. Ik wilde ook een manier [en mogelijkheid] creëren om op elk moment een foto te maken die ongekend is, zodat je van beide voordelen kunt profiteren.

 

Als je een lens met een geïntegreerde kap (zoals een supergroothoeklens) gebruikt, is het ook niet makkelijk daar een filter op te plaatsen.

 

Dankzij Hemel-HDR hoef je geen gegradueerd ND-filter meer mee te nemen, omdat het al in de camera is geïntegreerd!

 

Hoe werkt de app? Worden er verschillende belichtingen van een landschap gemaakt of wordt er één belichting op verschillende manieren verwerkt om het effect te genereren?

 

Hemel-HDR maakt twee foto's: één met belichting afgestemd op het 'luchtgedeelte', de ander met belichting afgestemd op het 'landgedeelte'. De app gebruikt dus twee verschillende belichtingen, waardoor je het verschil kunt zien in de textuur van de ruis en de gradatie in donkere gebieden. Je hoeft je foto niet meer handmatig te bewerken door tonen en kleuren aan te passen in een RAW-beeld op je computer.

 

Hemel-HDR is uniek, omdat de app een RAW-bestand kan genereren, waardoor je tijdens de nabewerking de foto nog verder kan aanpassen. Was dit moeilijk te realiseren?

 

Ik weet dat veel fotografen foto's het liefst in RAW-indeling bewerken, dus ik wilde deze indeling zeker in Hemel-HDR integreren. Deze functie is het resultaat van de flexibiliteit, kennis en ervaring van het ontwikkelingsteam als fotografen en camerasoftwareontwerpers.

 

Werkt Hemel-HDR op verschillende cameramodellen? Krijg je meer speelruimte met een camera als de α7R II, die een groot ISO-bereik en een hoge resolutie heeft, dan met een RX100, die een kleinere sensor, kleiner ISO-bereik en lagere resolutie heeft?

 

Natuurlijk. De functies van de camera en de sensor bepalen voor een groot deel hoe goed de foto's met Hemel-HDR zijn.
 
Ik raad ook gebruikers van de RX100 sterk aan om de app te gebruiken. Het is heel moeilijk om een gegradueerd ND-filter te gebruiken op de compacte lens van een RX100. Met Hemel-HDR kunnen deze gebruikers foto's maken die voorheen onmogelijk voor ze waren.

 

Zijn er plannen voor meer versies van Hemel-HDR met nog meer functies en opties?

 

Hemel-HDR krijgt van veel fotografen goede recensies, dus ik hoop dat ik nieuwe functies kan blijven ontwikkelen. Wordt vervolgd!

 

Hemel-HDR is beschikbaar op de website van PlayMemories Camera Apps van Sony.

 

 

Meer voorbeeldfoto's met Hemel-HDR

 

boat

 

green field

 

waves

 

beach