anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Aplikacja „HDR nieba” — rozmowa z twórcą

profile.country.GB.title
scully99
Użytkownik
Użytkownik
1 294 wyświetleń

Aplikacje z serwisu Sony PlayMemories Camera Apps wzbogacają aparat o nowe funkcje. Chętnie korzystają z nich zarówno zawodowi fotografowie, jak i pasjonaci. Tworzącemu je zespołowi serwis PlayMemories daje z kolei możliwość wprowadzania nowych funkcji i elementów sterujących bez czekania na wydanie nowej wersji wewnętrznego oprogramowania i bez zmuszania użytkownika do zakupu nowego aparatu.

 

Aplikacja „HDR nieba” działa jak personalizowany filtr połówkowy szary. Fotografowie krajobrazów używają filtrów połówkowych szarych od wielu dziesiątek lat. Nie jest to jednak proste. Takie filtry montuje się przed obiektywem, mogą one powodować różne wady obrazu, a dodatkowe utrudnienie stanowi ich niezbyt poręczny kształt i wielkość. Aplikacja „HDR nieba” jest wolna od wszystkich tych ograniczeń. Nie wymaga umieszczenia filtra przed obiektywem i dlatego nie obniża jakości obrazu. „HDR nieba” tworzy plik RAW, nie powoduje więc nieodwracalnych zmian w obrazie.

 

Aby dowiedzieć się, jak działa i jak powstała ta niezwykle uniwersalna aplikacja, poprosiliśmy o rozmowę Takahiro Satę, kierownika zespołu tworzącego aplikacje PlayMemories Camera Apps.

 

Takahiro Sato
Takahiro Sato z zespołu tworzącego aplikacje PlayMemories Camera Apps

 

Sony Europe: Dziękujemy, że zgodził się pan porozmawiać o PlayMemories i aplikacji „HDR nieba”.

Takahiro Sato: Dziękuję. Cieszę się, że tu jest jestem.

 

Jak długo powstawała aplikacja „HDR nieba”?

 

Około roku. Pierwsze pomysły powstały kilka lat wcześniej i wówczas też zaczęły się prace nad niektórymi elementami, ale decyzja o stworzeniu aplikacji na aparaty z serii α7, która pozwalałaby fotografować krajobrazy zgodnie z własną wyobraźnią, zapadła pod wpływem wprowadzenia korpusu α7R w 2013 r., obiektywu 16–35 mm do serii α7 w 2014 r. oraz korpusu α7R II w 2015 r.

 

Czy w proces tworzenia tej aplikacji, opracowywanie jej funkcji, byli bezpośrednio zaangażowani jacyś fotografowie?

 

Oczywiście. Bardzo lubię pracować razem z fotografami!

 

Obecnie pracuję przy tworzeniu oprogramowania do serii Sony α, ale kiedyś, jeszcze zanim Sony zajęło się produkcją aparatów z wymiennymi obiektywami, hobbystycznie fotografowałem krajobrazy i naturę w swoim rodzinnym Hokkaido. Żeby stworzyć coś takiego jak „HDR nieba”, nie wystarczy sama technologia. Trzeba też rozumieć fotografię.

 

Czy może pan opisać działanie aplikacji „HDR nieba” i wyjaśnić, czemu jest ona lepszym narzędziem niż szklany filtr połówkowy szary?

 

Zanim pojawiła się aplikacja „HDR nieba”, fotografowie mieli do wyboru albo użycie filtra połówkowego, albo wykonywanie lekko niedoświetlonych zdjęć i ich późniejsze przetwarzanie w programie do obróbki plików RAW przy użyciu funkcji korygowania cieni oraz efektu gradientowego w przypadku zdjęć pod światło.

 

Oba te sposoby stwarzają pewne problemy. Filtry połówkowe bywają źródłem refleksów; czasem wyraźnie widać osadzone na filtrze drobinki kurzu. Jako fotograf nie zawsze jestem też w stanie znaleźć filtr szklany, który zapewniałby mi żądaną kombinację poziomu przyciemnienia i gradacji. A poza tym mogę niespodziewanie natrafić na piękny krajobraz — i żałować, że nie mam ze sobą filtrów.

 

dust spots
Zdjęcie wykonane z użyciem filtra połówkowego szarego. Uwagę zwraca duża ilość plam będących śladami po kurzu.

 

no dust spots
Ta sama scena sfotografowana z użyciem aplikacji „HDR nieba”. Obraz jest ostrzejszy, lepszy, nie ma śladów po kurzu.

 

Irytowałoby mnie, gdybym finalny obraz mógł obejrzeć dopiero po powrocie do domu. Zdarzało się, że zauważałem w cieniach zakłócenia i niepożądane obiekty. Szczególnie drażniące były szumy, bo od czasu do czasu robię ze zdjęć odbitki w dużych formatach.

 

Pracując nad aplikacją „HDR nieba”, chciałem przezwyciężyć te problemy. Śledzę ponadto opinie użytkowników i uwzględniam je. Zawsze dążę do opracowywania nowych funkcji we współpracy z fotografami.

 

Czy pana celem było ułatwienie fotografom pracy poprzez wyeliminowanie użycia filtrów, czy zapewnienie lepszych obrazów? A może jedno i drugie?

 

Jedno i drugie. Chciałem dać fotografom narzędzie wbudowane w aparat i zastępujące noszony dotąd osprzęt. Aby jego użycie nie wiązało się z jakimiś kompromisami, chciałem również umożliwić uzyskanie lepszego obrazu.

 

Warto też zauważyć, że jeśli używany obiektyw ma zintegrowaną osłonę (jak w przypadku obiektywu superszerokokątnego), zamontowanie na nim filtra wcale nie jest proste.

 

Dzięki aplikacji „HDR nieba” można już nie troszczyć się o zabranie filtra połówkowego (lub nie zżymać się, że się go nie zabrało), bo odpowiedni filtr jest już w aparacie!

 

Jak dokładnie działa ta aplikacja? Czy scena jest utrwalana na kilku zdjęciach różniących się ekspozycją, czy też w celu uzyskania odpowiedniego efektu aparat przetwarza różnymi metodami jedno zdjęcie?

 

Aplikacja „HDR nieba” wykonuje dwa zdjęcia, jedno naświetlone na obszar „nieba”, a drugie na obszar „ziemi”. Dzięki wykorzystaniu dwóch zdjęć o różnym naświetleniu poziom i gradacja zakłóceń w ciemnych fragmentach wyglądają zupełnie inaczej niż przy korygowaniu na komputerze przejść tonalnych i kolorów pojedynczego obrazu RAW.

 

Unikatową właściwością aplikacji „HDR nieba” jest możliwość wygenerowania pliku RAW do dalszego przetwarzania. Czy trudno było to zrobić?

 

Wiem, że każdy fotograf chce korygować zdjęcia w formacie RAW, i dlatego bardzo zależało mi, żeby aplikacja „HDR nieba” obsługiwała format RAW. Funkcja ta jest wynikiem elastyczności całego zespołu twórców oraz skumulowanej wiedzy i doświadczenia fotografów i twórców oprogramowania aparatów.

 

Czy działanie aplikacji „HDR nieba” zależy od modelu aparatu? Czy w a7R II, z jego bardzo szerokim zakresem czułości ISO i ogromną rozdzielczością, uzyskuje się większą tolerancję naświetlenia niż w RX100, mającym mniejszy przetwornik, mniejszy zakres ISO i mniejszą rozdzielczość?

 

Oczywiście, sam aparat i możliwości jego przetwornika bardzo ułatwiają wykonywanie dobrych zdjęć z użyciem aplikacji „HDR nieba”.
 
Mimo to bardzo polecam tę aplikację także użytkownikom aparatów RX100. Zakładanie filtrów połówkowych szarych na kompaktowy obiektyw tego modelu jest bardzo trudne. „HDR nieba” pozwala zrobić aparatem RX100 nieosiągalne wcześniej zdjęcia.

 

Czy są plany wprowadzenia kolejnych wersji „HDR nieba” z jeszcze większą ilością możliwości i regulacji?

 

„HDR nieba” zbiera pozytywne opinie od wielu fotografów. Mam nadzieję, że potrafię opracować nowe funkcje, niedostępne dotąd w aparatach. Będziemy o tym informować.

 

Aplikacja „HDR nieba” jest dostępna w serwisie Sony PlayMemories Camera Apps.

 

Dalsze przykładowe zdjęcie wykonane z użyciem „HDR nieba”
boat

 green field

 

waves

 beach

 

2 Komentarze