anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Fotografowanie pejzaży miast w podróży

profile.country.DE.title
Peter_S.
Genius
475 wyświetleń

promo_lesson11.jpg

 

Podczas urlopu często wykonujemy zdjęcia pejzaży miast, których nie widujemy na co dzień. W tym rozdziale opisano wybrane techniki pozwalające uchwycić atmosferę takich pejzaży na zdjęciach.
W pierwszej kolejności ustaw aparat na tryb A, aby móc dostosować przysłonę i fotografować z mniejszą jej wartością (w przypadku światła dziennego może to być wartość ok. F8).

 

Kompozycja i kadrowanie

Aby uchwycić atmosferę miasta, rozważ najpierw kompozycję zdjęcia. W przypadku zwykłych zdjęć urlopowych najczęściej stosujemy ustawienie szerokokątne, które zapewnia krótsze ogniskowe, i próbujemy zmieścić w ujęciu maksymalną liczbę obiektów. Jednak w zależności od sceny fotografowanie z ustawieniem teleobiektywowym, które zapewnia dłuższe ogniskowe, pozwala lepiej oddać atmosferę. Poniżej znajdują się przykłady zastosowania tej techniki.

les11_1_1_modal.jpg
Te zdjęcia wykonano z ogniskową 16 mm i szerokokątnym ustawieniem zwykłego obiektywu z zoomem.
Na zdjęciu [1] został uwydatniony budynek. Jednak z racji tego, że większość kadru zajmuje jeden budynek, zdjęcie nie oddaje atmosfery odczuwanej przez osobę wykonującą zdjęcie. Jak widać na tym przykładzie, fotografowanie z ustawieniem szerokokątnym sprawia, że obiekty na pierwszym planie sprawiają wrażenie większych, a obiekty w tle mniejszych niż naprawdę. Ten rodzaj kompozycji jest dobry, jeśli chcemy uwydatnić jeden budynek i podkreślić jego wielkość. Jeśli jednak chcesz oddać atmosferę miasta i ulic, użyj innej kompozycji.

 

Na zdjęciu [2] widać, że większość ujęcia zajmuje budynek i ulica. Jednak dzięki zastosowaniu kompozycji promienistej, w której koniec ulicy znajduje się pośrodku kadru, to zdjęcie ma większą głębie niż fotografia [1]. Jeśli podobają Ci się tego rodzaju zdjęcia szerokokątne, podczas fotografowania weź pod uwagę kierunki ulic.
Zobaczmy teraz, jak zmienia się wrażenie, gdy zastosujemy ustawienie teleobiektywowe.

 

les11_1_2.jpg
Ogniskowa: 50 mm / Liczba F: 8,0 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s


To zdjęcie wykonano obiektywem z zoomem i ogniskową 50 mm. Aby wyostrzyć pierwszy plan i tło, ustawiono przysłonę F8. Dodatkowo, aby zapobiec przechyleniu budynków na zdjęciu, które sprawia, że zdjęcie wygląda niestabilnie, aparat był trzymany pionowo.
Dzięki zastosowaniu ustawienia teleobiektywowego udało się uchwycić charakterystyczne cechy miasta. W odróżnieniu od zdjęcia wykonanego z ustawieniem szerokokątnym budynek znajdujący się przy bliższej krawędzi nie zajmuje dużego obszaru kadru. Ulica zajmuje ok. 1/4 całego kadru. Taka kompozycja sprawia, że zdjęcie ma naturalną perspektywę.

 

les11_1_3.jpg
Ogniskowa: 50 mm / Liczba F: 6,3 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s


To zdjęcie również wykonano z ogniskową 50 mm. W przypadku tej sceny ustawienie szerokokątne spowodowałoby, że niebo zajęłoby większość kadru, jednak dzięki ustawieniu teleobiektywowemu udało się uchwycić pejzaż miasta w niemal ludzkiej perspektywie.

les11_1_4.jpg

Ogniskowa: 30 mm / Liczba F: 7,1 / Czas otwarcia migawki: 1/60 s / ISO: 160


Ta technika polegająca na wykadrowaniu części sceny za pomocą ustawienia teleobiektywowoego jest skuteczna także w przypadku fotografowania z punktów obserwacyjnych oraz wykonywania zdjęć ulic.

les11_1_5_modal.jpg


W przypadku zdjęć wykonywanych z punktów widokowych zwykle staramy się uchwycić cały pejzaż z ustawieniem szerokokątnym. Jeśli jednak umieścimy w kadrze tylko część pejzażu, zdjęcie będzie mogło skuteczniej oddać atmosferę miasta.
Zdjęcie [1] wykonano z ogniskową 28 mm zwykłym obiektywem z zoomem ustawionym w pozycji teleobiektywowej. W ujęciu uwieczniono tylko część miasta, którego reszta znajduje się poza kadrem. Na zdjęciu [2] wykonanym z ogniskową 135 mm cały kadr wypełniają domy.
Dzięki naturalnemu odwzorowaniu wielkości budynków zdjęcie to jest bardziej interesujące i lepiej oddaje atmosferę.

Umieszczenie w kadrze tylko części sceny za pomocą ustawienia teleobiektywowego pozwala lepiej oddać atmosferę pejzażu miasta. Użyj obiektywu z zoomem, aby wypróbować różne wartości ogniskowej.


Obiektywy z zoomem z większej odległości

W podróży najlepiej sprawdzają się obiektywy z funkcją zoomu z większej odległości. Tego typu obiektyw zapewnia wachlarz ustawień od szerokokątnego do teleobiektywowego, dzięki czemu pozwala wykonywać imponujące zdjęcia sytuacji z podróży o różnym charakterze. Nie musisz wymieniać obiektywu do każdej sceny, dzięki czemu nie przegapisz żadnej okazji i będziesz cieszyć się podróżą.

 

les11_4_1.jpg
Ogniskowa: 250 mm / Liczba F: 7,1 / Czas otwarcia migawki: 1/640 s

 

  les11_4_3.jpg
Ogniskowa: 28 mm / Liczba F: 10 / Czas otwarcia migawki: 20 s

 

SAL18250

les11_4_2.jpg
To jeden z najbardziej użytecznych i wszechstronnych obiektywów do aparatów formatu APS-C, który pozwala fotografować różnego rodzaju obiekty. Zapewnia ogniskową 18 mm do fotografowania scenerii oraz ogniskową 250 mm do fotografowania obiektów znajdujących się daleko. Dwa elementy ze szkła ED oraz dwa elementy asferyczne minimalizują odblaski i znacznie redukują aberrację chromatyczną. Dzięki temu możesz się cieszyć wyraźnymi ujęciami nawet przy maksymalnym ustawieniu teleobiektywowym. Wewnętrzny system ustawiania ostrości zapewnia szybkie i płynne działanie tej funkcji.   SEL18200LE

les11_4_4.jpg
Ten mniejszy i lżejszy w porównaniu z innymi obiektyw sprawdza się doskonale w wielu sytuacjach. Szeroki wachlarz ogniskowych od 18 do 200 mm (w przypadku podobnych wersji 35 mm od 27 do 300 mm) czyni go idealnym obiektywem „podróżnym”. Optyczny stabilizator obrazu SteadyShot redukuje rozmycie powodowane drganiami aparatu podczas fotografowania przy bardzo słabym oświetleniu lub przy dłuższych ogniskowych.