anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Seria „Możliwości filmowania”, część 3: jak twórczo wykorzystywać aparat z serii α

profile.country.GB.title
scully99
Użytkownik
Użytkownik
469 wyświetleń

Aparaty Sony z serii α spełnią potrzeby każdego poważnego fotografa — i to nie tylko przy fotografowaniu, ale i nagrywaniu filmów. Czego więc szukać w dobrym aparacie i dlaczego zaawansowana seria α idealnie sprawdza się przy filmowaniu?

 

α7 III, α7S II, α6500α7 III, α7S II, α6500
Przetwornik obrazu


Pierwsza ważna decyzja przy wyborze bardziej zaawansowanego aparatu to format matrycy: pełnoklatkowy lub APS-C. W serii α stosowane są oba rodzaje, zależnie od modelu.


Co do zasady większy potencjał ma przetwornik pełnoklatkowy: konsekwencją większych rozmiarów jest większa liczba pikseli, lepsza czułość ISO i szerszy zakres dynamiczny. Mniejsze matryce APS-C wyróżniają się mnożnikiem ogniskowej: powiększeniem obrazu 1,5 raza w stosunku do przetwornika pełnoklatkowego. Może to być zaleta przy zdjęciach w zbliżeniu.


Wysoka jakość przetwornika obrazu przekłada się na znakomite działanie. Przykładowo, pełnoklatkowy przetwornik Exmor R (zastosowany w modelach α7 III, α7R III i α7R II) odznacza się wysoką rozdzielczością i szybkim odczytem danych, a w połączeniu z procesorem BIONZ X umożliwia nagrywanie idealnie ostrych filmów 4K.


Obiektywy


Bogata oferta wymiennych obiektywów pozwala twórczo pokazać na filmie zarówno mikroświat, utrwalany za pomocą obiektywu do makrofotografii, jak i wydarzenia sportowe oglądane przez teleobiektyw (w połączeniu z szybkim systemem AF serii α). Obraz z pełnoklatkowego korpusu z obiektywem portretowym będzie z kolei cechował się małą głębią ostrości i pomoże wyeksponować główny obiekt poprzez skontrastowanie go z miękko rozmytym tłem (efekt bokeh).


Jeśli masz już własne obiektywy kinowe innych producentów, możesz zainstalować je na aparacie α za pomocą odpowiedniego adaptera, w wielu przypadkach zachowując możliwość pracy z ulubionymi manualnymi obiektywami filmowymi. (Obiektywy innych producentów często nie współpracują z lustrzankami marki innej niż obiektyw.)


Organizacja pracy

 

Przygotowując się do pracy nad filmem, można skorzystać z kilku pomocnych cech i funkcji.

 

  • Najnowsze aparaty α mają funkcję reprodukcji materiału wideo RAW na zewnętrzne urządzenie. Obraz nie jest wtedy poddawany kompresji, co poprawia jego jakość.
  • Jeśli chcesz odtwarzać materiały 4K i 4K HDR, ale nie dysponujesz komputerem o dostatecznie dużej mocy, możesz skopiować nagranie do pamięci USB i wyświetlić je na telewizorze Sony BRAVIA.
  • Zawodowi fotografowie mogą skorzystać z profilu obrazu S-Log. Zachowuje on zakres dynamiczny sceny, pozwalając na wprowadzenie korekt wyglądu w postprodukcji.
  • W aparatach można także ustawiać wartości kodu czasowego — bardzo pomocnego przy synchronizowaniu nagrań z wielu urządzeń.

 

Wysoka jakość obrazu filmowego


Wobec tak bogatej oferty aparatów radzimy, by proces wyboru zacząć od stworzenia listy życzeń. Początkującym warto podpowiedzieć, że na rynku jest tylko kilka aparatów nagrywających obraz 4K HDR (z czego dwa to produkty Sony!)


Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, rozważ trzy poniższe propozycje:


α7 III: nagrywa filmy 4K HDR, zapewnia fantastyczny obraz z pełnoklatkowego przetwornika i jest wyposażony w szybki system automatycznego ustawiania ostrości.


α7S II: kolejny imponujący model pełnoklatkowy, który nagrywa filmy 4K. Słynie z wysokiej czułości, dzięki czemu może pracować w zupełnej ciemności (w przeciwieństwie do wszystkich kamkorderów i wielu innych aparatów).


α6500: model APS-C rejestrujący obraz 4K o wysokiej jakości (z użyciem danych, które wystarczyłyby do wygenerowania filmu 6K). Ma także stabilizator obrazu i dotykowy ekran z funkcją AF.