annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A6300 -> 35mm 1.8

profile.country.NL.title
Budje70
Ontdekker

A6300 -> 35mm 1.8

k heb nu voor mijn A6300 drie e-mount lenzen:
- de 16-50
- de 18-105
- de 35 1.8 prime

Nu heb ik die prime net voor het eerst geprobeerd, maar wat meteen opviel, hij maakt constant een zacht zoemend, eigenlijk ruisend geluid. OSS aan of uit maakt weinig verschil, als ik OSS aan heb, en ik wil focussen, hoor je het geluid wel iets harder. Daar lijkt het dus iets mee te maken te hebben. Alsof de gebruikte techniek helemaal niet uitgaat ongeacht of je OSS nu uit of aanzet.
De onboard mic neemt het geluid ook op. Zachtjes, maar je hoort het.
Persoonlijk vind ik dit niet normaal. De andere lenzen hoor ik niet (alleen bij focussen en/of zoomen).

Pre-AF staat uit.

 

De hamvraag nu is dus, is dit normaal bij dit type lens?

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Welkom op het forum!

 

Ik denk dat enkel @pieterlj deze vraag vrij snel kan beantwoorden. Voor zover ik mij herinner, heeft hij deze combinatie ook :wink:

 

Hoe vind je de A6300? (welke camera had je hiervoor?)

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Budje70
Ontdekker

Laatste jaren een HX9V.

De HX9V heeft mij 4 jaar lang echt prima foto’s geleverd, maar ik was niet content met de low light mogelijkheden. En scherptediepte kon je ook vrij weinig mee, logisch met die sensor. Ik wilde dus iets met een grotere sensor, in eerste instantie iets met bv een 1 inch sensor. Had bijna de Panasonic LZ1000 gekocht, maar in de winkel hadden ze een A6000…en ik vond dat ding geweldig. Toch maar een systeemcamera dan?

Na veel reviews te lezen besloot ik te wachten op een eventuele opvolger, want ik wilde persé 4k hebben en dat had de A6000 niet. Heb wel ook nog naar de A7 serie gekeken tot aan de A7R2 toe, maar vond dat allemaal veel te duur worden met die lenzen erbij…

 

Een week later kwam dan het persbericht dat de A6300 eraan zat te komen (goeie timing van Sony). Ik moest wel slikken van de prijs, maar besloot hem te kopen toen hij uitkwam. Dus 11 maart had ik hem al en kon ik gaan uitproberen.

Heb niet lang daarna de 18-105 gekocht als all-around lens want ik vond de 16-50 te beperkend. De prime als tweede lens voor portret en lowlight.

 

Wat me bevalt

  • Formaat
  • Kwaliteit foto’s
  • Kwaliteit 4k film echt heel goed
  • AF snelheid
  • De EVF
  • Snelheid burst (wow)
  • Feeling
  • De mogelijkheden die ik nog niet gebruik….

Minder is

  • Bediening qua menu’s, pffff
  • Raakt oververhit bij lang filmen in 4k (bij mij na 25 minuten)

Best wel slecht:

  • De rolling shutter, al is die bij normaal filmen niet aanwezig. Maar een snelle pan….brrrr….

 

Er wordt veel geklaagd over de batterijduur maar dat vind ik geen issue. Gewoon meer batterijen meenemen.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik weet niet of je dit al bent tegengekomen (staat in de banner op de homepage): https://community.sony.be/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/overzicht-alpha-camera-tips-alle-info-verza...

 

Denk dat het handig is als vertrekpunt! (kijk eens naar A7-instellingen, ook van toepassing op je A6300).

 

Als je foto wil delen van de 16-50 kitlens: https://community.sony.be/t5/lens-database/lensdatabase-inleiding-lees-mij-eerst/ba-p/2145357

 

Ben trouwens zelf wel grote fan van de 18-105, heb je deze lens gekozen (boven de 16-70) omwille van de powerzoom?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Budje70
Ontdekker

Dat was wel een van de redenen. Zoals ik zei film ik ook graag met de camera (vroeger gebruikte ik de HD-SR1 als camcorder maar die ligt nu sinds de HX9V stof te happen), en dan is powerzoom nét even fijner.

Ook vond ik de lens goed presteren in diverse reviews, ook qua achtergrondonscherpte op 105mm, en dat voor een F4 lens.

De extra zoom vond ik zeer handig, ik kom van die 16x zoom, en dan ben je al heel blij bet 5x zoom. Dat is ook een van de redenen dat ik de Zeiss niet zo geschikt vond.

Het is allemaal afwegen he. De Zeiss schijnt wel een wat beter beeld te geven, maar dat zie ik zelf toch niet…

Die 18-105 heb ik nu twee weken en ik ben er ontzettend blij mee. Het is dat hij niet zo heel lichtsterk is, ik had het idee dat ik de a6300 tekort doe als ik niet ook een F1.8 voor erbij heb. 

Zeker als je bedenkt dat ik de 18-105 in Duitsland heb kunnen kopen voor 459 euro met Sony garantie. Dan is de bijna 400 euro voor die 35mm opeens wel erg veel.

 

Overigens heb ik ook een externe flitser gekocht, een Nissin i40 met een zoombereik van 105mm. Een heerlijk compacte maar zeer krachtige flitser die (vind ik) uitstekend geschikt is voor de 6000/6300. Zeker in combinatie met de 18-105mm, want met die lens is het interne flitsertje niet geschikt (schaduw)

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik ben een van de mensen die niet zo overtuigd is dat de 16-70 F4 zoveel beter is als de 18-105 F4.

 

De 16-70 heb ik nu enkele weken mogen lenen (in stukjes weliswaar) en binnenkort zet ik deze in de lensdatabase. Ik hoop ook de 18-105 F4 eens te mogen lenen van Sony, kan ik ze eens rechtstreeks vergelijken! Ken de 18-105 van in het verleden meermaals gebruikt te hebben, maar naast elkaar is soms nog anders, zeker op dezelfde camerabody.

 

De 16-70 is wel 'compacter' (uiteraard), maar door zijn niet-internal focus systeem natuurlijk minder goed gebouwd en zoals je zegt, stofhappend...

De 18-105 is dan bijna de helft in prijs (vooral omdat de winkelprijs van deze lens wel beduidend lager is dan de adviesprijs, en de 16-70 wel de adviesprijs kost)...18-105 is echt prijs/kwaliteit de beste koop vind ik!

 

Maar ik zou met de 16-70 wel erg gelukkig zijn: 16mm is net wat prettiger dan 18mm, compacter als je niet zoomt (dus compacter om te dragen) en geen elektronische zoomring wat sommigen zal storen. Als je het geld er voor over hebt...dan is de keuze moeilijker dan wanneer je op een strakker budget zit :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
anserva93
Lid

@Budje70 goed te horen dat je blij bent met de i40 flitser. Ik overweeg deze ook, want de grote HVL 60 op de A7ii is wat mij betreft echt een gevalletje van flitser waar ga je met de camera naartoe.

Is deze ook off camera aan te sturen? 

profile.country.NL.title
Budje70
Ontdekker

@Portmixus

Ik vind de 16-70 wat gebalanceerder uitzien op de camera, en de 16mm ipv 18mm is inderdaad een gemis (de HX9V had ook 24mm fullframe equivalent en dat was lekker!).

Maar die prijs...ik vind het niet normaal. Als het een F2.8 was, was dat wel ok, maar het is nog steeds slechts F4. Dat is wel F6 op fullframe he, nee, dan vind ik ook de 18-105 veel meer bang for the buck.

Ik ben ook lid op een facebook groep over de A6300 (https://www.facebook.com/groups/569412216548594/?fref=ts) daar is de 18-105 ook een erg populaire lens.

Overigens kijk ik stiekem ook naar de Sigma 16-35, met de nog uit te brengen MC-11 adapter. Dat lijkt ook een grandioze combinatie. Gewoon zoom met F1.8! Maar zal wel erg groot zijn.

 

 

@anserva93

Ik heb de F43M en de F60 ook even overwogen, maar ze zijn inderdaad veel te groot, al helemaal op de kleinere A6000/6300. En die Nissin was nog makkelijker in de bediening ook, met die draaiwieltjes. En hij is ook nog veel goedkoper ook! Makkelijke keuze.

 Over off camera flitsen, dat durf ik niet te zeggen.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik hoor ook heel zachtjes iets zoemen en tikken. Maar ik hoorde dat pas toen ik echt zocht naar dat geluid.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Met de Nissin i40 kan je niet wireless flitsen, tenzij je de (zopas) voorgestelde Nissin air r receivers koopt. Dan kan je met de Nissin trigger de flits aansturen!

 

Ik heb zelf 2 Nissin Di700a's (hebben receiver ingebouwd) met Nissin air trigger. Echt prijs/kwaliteit veruit het beste van het moment...werkt voortreffelijk! Duurzaamheid is misschien een ander verhaal...zullen we in de tijd wel zien.

 

Volgend overzicht toont het perfect!

Nissin flash system.jpg

_____________________________________________________
Sony Alpha Training