annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

a77ii af/mf

OPGELOST
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

a77ii af/mf

dag mensen ! 

 

 

aangezien ik begin volgende maand bovenstaande camera aanschaf, heb ik toch n vraagje over het focus gedeelte...

 

 

ik raak nu in de war; ik heb op mijn huidige a200 vooraan een knopje af/mf maar zie op verscheidene afbeeldingen/fotos dat de lenzen op de a77ii een knop erop hebben.

moet ik soms voor de a77 andere lenzen hebben? of zijn mijn huidige lenzen wel compatible met de a77?

 

bedankt alvast!

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik kan me nog herinneren dat het hele discussies waren toen de eerste lenzen met ingebouwde motor verschenen. Sommige mensen zetten met handmatig scherpstellen toen nooit de motor uit met de knop op de lens, maar zoals altijd gewend met de knop op de body en sloopten toen hun lens af motor.

Het stond ergens in de handleiding maar geen hond leest die volgens mij.

 

Er zit op je toekomstige A77 trouwens ook een DMF instelling. Bij sommige lenzen kan je dan na AF scherp stellen, nog even handmatig bijstellen.  Dat werkt volgens mij alleen niet bij alle lenzen. Ik weet dat niet zeker, maar ik dacht dat dat alleen werkte bij lenzen die dat ondersteunen. Mijn advies is: dit pas gebruiken als je heel zeker weet dat je lens dat aankan. De SAL 16-50/f2,8 ondersteunt dat trouwens wel. De meeste oudere lenzen niet.

 

Dus: knop op de body ontkoppelt de AF in de body voor alle lenzen waarbij er geen motor in de lens zit.

Zit die MF/AF knop wel op de lens dan heeft je lens een ingebouwde motor, dan AF uitschakelen met de knop op de lens.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Het hangt van het type lens af of er die knop opzet of niet.

Vroeger werd het af mechanisme in lenzen aangedreven door een motor in de body. Die knop gebruikte je dan om de motor te ontkoppelen als je handmatig wilde scherpstellen.

 

De AF/MF knop op de body ontkoppelt de stille motor in de sam/ssm aangedreven lenzen echter niet. Als je dan handmatig scherp wilt stellen, en je gebruikt de knop op de body, dan blijft de motor ingeschakeld en sloop je je lens. Lenzen met een stille motor (sam/ssm) hebben die knop op de lens om de ingebouwde af motor uit te schakelen. Alleen lenzen met een sam/ssm motor hebben die knop.

 

Alle a-mount lenzen passen op alle a-mount cameras. Je kan dus gewoon alle oude a-mount lenzen gebruiken op je nieuwe camera (a77)

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

oow, dat is handige info ! 

 

heel erg bedankt voor je antwoord!

gr, Onno

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik kan me nog herinneren dat het hele discussies waren toen de eerste lenzen met ingebouwde motor verschenen. Sommige mensen zetten met handmatig scherpstellen toen nooit de motor uit met de knop op de lens, maar zoals altijd gewend met de knop op de body en sloopten toen hun lens af motor.

Het stond ergens in de handleiding maar geen hond leest die volgens mij.

 

Er zit op je toekomstige A77 trouwens ook een DMF instelling. Bij sommige lenzen kan je dan na AF scherp stellen, nog even handmatig bijstellen.  Dat werkt volgens mij alleen niet bij alle lenzen. Ik weet dat niet zeker, maar ik dacht dat dat alleen werkte bij lenzen die dat ondersteunen. Mijn advies is: dit pas gebruiken als je heel zeker weet dat je lens dat aankan. De SAL 16-50/f2,8 ondersteunt dat trouwens wel. De meeste oudere lenzen niet.

 

Dus: knop op de body ontkoppelt de AF in de body voor alle lenzen waarbij er geen motor in de lens zit.

Zit die MF/AF knop wel op de lens dan heeft je lens een ingebouwde motor, dan AF uitschakelen met de knop op de lens.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3