annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Grijs Filter en zonnekap tegelijkertijd gebruiken.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Grijs Filter en zonnekap tegelijkertijd gebruiken.

Heb op m 'n lenzen, tijdens het filmen (buiten met enige zon) bijna direct een ND filter nodig.

Anders wordt je film of overbelicht, omdat zelfs met f. 22 het diafragma nog te groot is.

Of je zit vrijwel altijd helemaal achterin je diafragma reeks. Wat je ook niet altijd wilt.

 

Werk meestal met 25 frames per sec., met een sluitertijd van 1/50 sec of 1/60 sec.

Het filmische aspect blijft dan het beste in tact.

 

Heb een B&W ND vario, die 1-5 stops overbrugt. Als dat nog te weinig is, kun je er nog een

enkele ND filter overheen zetten. Als je daarvoor een 6 neemt, kun je in sanwerking met de

vario, van 1 - 11 stops overbruggen. En heb je dus altijd genoeg.

 

Uiteraard past de standaard zonnekap, van welke lens dan ook, niet meer.

Iedere zonnekap , waar 't filter in zit, als dat al zou passen, verhindert het draaien, om 't

filter aan te passen, aan de gewenste sterkte.

 

Je moet dus, als je een zonnekap wilt blijven gebruiken, naar een opschroefbare gaan.

Dan blijft het filter draaibaar. Bij een 77mm filter is de schroefdraadmaat aan de lenskant

uiteraard 77 mm. Maar aan de filterkant 82 mm.

Bij de 82 mm is die maat uiteraard weer 82 mm aan de lenskant. Ook is daar de maat van de schroefdraad aan de filterkant weer iets groter. Die exacte maat weet ik nog niet.

 

Bijna altijd zit je dan vast aan rubberen zonnenkappen, die compleet rond zijn.

De standaard zonnekappen hebben vaak inkepingen, die gelijk lopen met de sensor,

die rechthoekig is. Dat lukt met een schroefdraad kap dus nooit.

En moet je dus genoegen nemen met een ronde. Die overal even groot is.

 

Heeft zo 'n relatief platte zonnekap enige zin, of kun je net zo goed zonder werken.

 

Wie heeft daar ervaring mee?

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ik snap je probleem helemaal. Ik laat de zonnekleppen dan ook altijd maar zitten. Voor zover ik weet is dat 1 van de 'nadelen' van werken met dit soort camera's voor film :slight_smile: Ipv bijvoorbeeld een EX die ingebouwde ND filters hebben.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Heb intussen,  een "beetje" - een oplossing. Een die me eigenlijk niet "echt" bevalt.

Maar er is geen betere.

 

B&W heeft zelf, een rubber zonnekap van 86 mm. Dat is de schroefdraadmaat, aan de voorzijde van 't ND filter.

 

Uiteraard is een standaard zonnekap veel beter in staat, door z 'n verschil in maat van de "vlinder",

de lichtinval tegen te gaan. Aangepast aan de lens.

 

Met een schroefdraad zonnekap lukt dat dus niet, omdat elke schroefdraad anders zit.

En daardoor, de vlinder dus ook.

Sommige merken hebben dan, dat je die vlinder ook nog weer kunt draaien.

Maar die dingen heb ik niet kunnen vinden, in de schroefmaat 86. Wat natuurlijk best groot is.

 

Heb er dan ook geen enorme pet vanop, wat het effect zal zijn. Maar alles is beter dan niets, naar mijn idee.

Alleen heb ik nog niet kunnen testen of de zonnekap bij 24 mm, volkomen buiten beeld blijft.

Maar dan kun je hem zo wegdrukken. Dat is dan niet anders. Of iets minder inzoomen.

 

Weet jij overigens of 't echt lastig is, zo 'n ND filter, in een camera in te bouwen?

Geen idee hoe veel ruimte dat vraagt. Of dat ueberhaupt in zo 'n klein kastje als van de 7R mk3 past?

Een ingebouwd filter is natuurlijk enorm praktisch en makkelijk.

 

2 Voordelen. 't Scheelt een barre hoop geld. Een ND variofilter in 82 mm van B&W kost € 225.--

En natuurlijk, het kunnen blijven werken met de eigen zonnekap, heeft enorme voordelen.

En als je met een fotocamera effecten wilt met water etc., heb je toch ook een ND filter nodig.

't Is dus "alleen" een "video-ding"? Neen!

 

Als 't mogelijk zou zijn, in de 7R mk3, zou ik dat erg op prijs stellen.

Ben alleen bang, als ik zie hoe weinig er gefilmd wordt, met de fotocamera 's ,

ondanks dat dat uitstekend wil, of dit er ooit door komt.

Het merendeel weet waarschijnlijk amper, wat je met een ND filter kunt.

Zet de zaak op "auto", en ziet dan wel hoe 't wordt.

 

Maar als er Pro 's binnengehaald worden, mede door de geweldige G Master lenzen, verandert de zaak!

 

*

Filmen zonder ND filter gaat gewoon echt niet. Afgelopen vrijdag was 't zwaar bewolkt

met af en toe een vleugje zon. Absoluut niet extreem zonnig. Maar dan is 't al "kassa".

Gelet op 25 frames sec, en dus de daarbijbehorende 1/50 sluitersnelheid,

zag ik dat 't diafragma vrijwel continue op f. 22 zat. En dat die met grote regelmaat knipperde.

Dus aangaf, dat hij overbelicht raakte.

 

Ik had nog geen ND filter bij deze lens. (Heb die 1 dag later direct gehaald)

Dus dan moet je wat. Kun je iets met je onderbelichting spelen.

Maar dat is in feite ook niet fijn. Als hij dan wel weer binnen de f.22 valt, duik je echt in de problemen.

 

Al met al is 't filpje best redelijk geworden. (Staat op de post, waar ik de 24-70 G Master omschrijf)

 

Dank voor je antwoord.

 

Antwoorden op allerhande onderwerpen, waarvan ik de indruk heb, dat die wezenlijk zijn,

voor diverse mensen, zijn uiterst zeldzaam. Behalve van jullie, als koppeltje Experts.

 

Kennelijk zijn "gewone Sony lezers", bang om hun fingers te branden. Vind dat jammer. Waarom?

Ik weet best veel. Maar maak ook fouten. Zeg ook wel eens iets, wat net niet helemaal klopt.

Maar dat is toch direct aansluitend te corrigeren!

 

Dus Sony "lezers", reageer! Spreek je uit!

Daar wordt de Sony Site alleen maar leesbaarder van!

 

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Ik zie hetzelfde probleem voor mij binnenkort; ik dacht als oplossing aan een van de twee Hoods van Lee filters. Aan de ene kant best groot (hoewel "indrukbaar", het is een soort balg), aan de andere kant: je kunt er twee filters naar keuze in kwijt (en de keuze is enorm...) De prijs overigens ook: plm € 300 zonder adapterring en filters. Wel prettig is dat je bij bv verloopfilters het filter kunt verschuiven, wat natuurlijk niet lukt met een opschroeffilter.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@lookdeeper

 

Was zaterdag j.l., bij Konijnenberg, waar een van de verkopers, die weet waarover hij praat,

me ook opmerkzaam maakte op de "Lee-Filters". i.p.v. een B&W variofilter.

 

Eigenlijk een verbeterde uitvoering van de "Cokin" filters, waarmee ik in de analoge tijd werkte.

 

Ik heb me er intussen behoorlijk in verdiept. Ziet er geweldig uit. Zeker als je de resultaten ziet.

Maar ik heb besloten ze niet te kopen. 't Lijkt me te veel werk. Maar 't is wel verrekte mooi!

 

Voordeel is dat je kunt kiezen, uit meerdere soorten. 1 Die boven en onder een ander effect bezorgd.

En uit filters, die compleet ND of Pola zijn. Zonder verschil tussen boven en onder. En nog veel meer.

 

Begrijp dat het enorm goed werkt, om precies uitgericht, op de horizon, het eventuele overbelichte bovendeel,

en 't onderbelichte onderdeel, te voorzien van de juiste belichting. Voorbeelden zijn prachtig.

En omdat je kunt schuiven, ook van boven naar beneden, kun je dat precies aanpassen op je foto.

 

Ben er van overtuigd dat het prima werkt. En doordat je, zoals je zelf al zegt, vrij bent in 't schuiven met de filters.

De kwaliteit van Lee schijnt perfect te zijn. Zijn niet goedkoop. Maar je hebt er dan ook jaren wat aan.

Niet cameragebonden.

Maar als je eerst troep koopt, en dan update, ben je veel duurder uit.

 

Heb begrepen, dat dit vooral perfect werkt met zons-opkomsten, resp. ondergangen. 

Met het "gesplitste" filter.

Met het totale ND filter, heb je uiteraard hetzelfde effect, als met een normaal ND filter. Pola idem.

 

Vooral als je regelmatig in de wei of hei ligt, berevroeg of juist laat, lijkt me dit zeker een optie.

 

 

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

@Tjardi,

 

voor alle zekerheid, omdat je in je reactie het niet noemt: het ging me ook om de hood als vervanger van de zonnekap omdat je daarmee problemen had.

De Lee wide angle of de universal hood kan behalve als een (dubbele) filterhouder ook als zonnekap dienen; heeft de verkoper die ook laten zien?

s-l500.jpg

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Hey @Tjardi

 

Ik dacht dat je allang op de hoogte was van square filters en graduated ND. Ik gebruik dat soort systemen sowieso altijd. Ik had in eerste instantie verwacht dat je deze systemen juist vermijdde omdat je het over filmen hebt. Deze systemen zijn meer voor fotografie. Met zulke systemen kun je (uiteraard) ook geen zonnekap gebruiken (tenzij een speciale). Je zult nog steeds last van enige reflecties hebben. Sommige coating op glas is daar beter tegen bestemd dan andere. Maar dit is wel puur gericht op fotografie. Voor video is een vario ND filter veel handiger. Ik heb zo ook het idee dat de mannen bij Konijnenberg jou ook heel erg hebben geadviseerd op 'fotografie', daarbij jij wel veel video doet. Wat mij betreft is een vario-ND filter dan handiger dan bijvoorbeeld een LEE filterset. Ook zijn grijsverloop filters voor video totaal niet handig, aangezien je het verloop erg goed terug ziet in bewegend beeld. 

 

Er zijn veel verschillende merken die tegenwoordig allemaal concurreren in de filter wereld. Ook veel nieuwe merken die soms een stuk goedkoper zijn en kwalitatief ook goed zijn. Ik kan je er uren over vertellen aangezien ik praktisch elk merk heb gebruikt/getest. 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@lookdeeper

 

Omdat ik vertelde, niet met Lee filters te gaan/willen werken, heeft de verkoper me die niet verder laten zien.

Te meer, omdat ik had aangegeven, ze vrijwel alleen te willen gebruiken bij filmen.

Bij filmen zit het filter, bijna permanent op m 'n lens.  Althans buiten. Overdag, als de zon schijnt.

 

De info omtrent Lee, heb ik later van internet geplukt. En ook daar gezien wat je er mee kunt bereiken.

En dat is prachtig. Min of meer identiek, maar veel beter als Cokin, waarmee ik vroeger werkte. Analoog.

Heb wel de indruk, dat Lee vrijwel uitsluitend bij fotograferen wordt gebruikt. En vooral met graded filters.

Die je exact over je horizon kunt leggen. Denk dat statief dan vrijwel een must is.

 

Je kunt ze zeker kunt gebruiken, op je camera met filmen etc.

En dat dan de zonnekap, die je laat zien, zeer effectief is. Maar wel fors aan de maat.

 

Als je met de 7R mk2, of met de A-6300 op pad bent (die filmt ook fantastisch), vind ik die hele heisa

voor de lens wat te groot.

Daarom ben ik bij de B&W vario gebleven. Incl. de beperkte mogelijkheid van de zonnekap. Dat is niet anders.

 

Omdat ik intussen zeer slecht loop, na m 'n 4 herniaoperarties, en zeker niet meer ver meer,

zijn uitstapjes in 't veld, zeker met een statief en allerhande er bij, een gepasseerd station.

Dat heeft mijn keuze zeker mee beinvloed.

 

Als ik jonger zou zijn, en goed liep, had ik waarschijnlijk voor Lee etc. gekozen. Want ik vind het erg mooi spul.

 

Wat @albertdros al aangaf: Wat zou het fijn zijn, als net als in bijna alle videocamera 's,

in de 7R mk, een intern ND filter zou zitten. Maar heb geen idee of dat ueberhaupt kan qua plaats.

Dan kun je je eigen zonnekap blijven gebruiken. Bovendien werkt het heel makkelijk.

Kun je eerst scherpstellen, en dan je filter er overheen gooien.

 

Tijdens het schrijven van deze Post, kwam zijn verhaal binnen.

Ook zijn reaktie is vrijwel identiek aan mijn verhaal. Lee is een fotoverhaal. B&W vario een filmverhaal.

Dat is wat zwart wit gesteld. Maar klopt grootlijnig.

 

Dat albert die filters uitvoerig gebruikt, had ik wel verwacht, gelet op z 'n (mooie) plaatjes.

Waar hij ongetwijfeld boven en onder de horizon, terwijl hij de foto maakt, e.e.a. kan regelen.

En dat heeft een enorm voordeel, omdat hij dan niet in photoshop hoeft te klooien.

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Gebruik jij nog wel eens canon lenzen met adapter op je Sony camera's? Er zijn namelijk adapters waarbij ze precies hebben gedacht aan het probleem wat jij beschrijft. Dit zou eventueel interessant voor je kunnen zijn, puur voor filmen. Check bijvoorbeeld dit eens:

 

https://www.fundedbyme.com/en/campaign/519/holymanta-internal-nd-lens-adapters/?type=r

 

Is al een oud kickstarter project, maar volgens mij zijn er al weer nieuwere versies/varianten. Moet je maar eens verder wat research naar doen. Het principe is dat je het ND filter in de adapter plaatst (tussen lens en body dus) waardoor je dus het hele probleem wat jij beschrijft op heft. Nadeel is wel dat dit dus alleen met adapters kan. Rede is uiteraard omdat de adapter ook de ruimte over brugt die nodig is om het objectief optimaal te laten presteren op de body. Je kan dus lastig een adapter plaatsen tussen een native e-mount lens en de body, omdat de afstand dan niet meer klopt.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Komende van Nikon, heb ik geen enkele Canon lens.

 

Ben bovendien geen fan van adapters. En zeker niet, die voor Nikon. Die veel dingen niet ondersteunen.

Canon schijnt veel beter te zijn. Maar daarmee geen ervaring.

Het filmpje bekeken hebbend, lost dit inderdaad het ND filter probleem op.

Maar creeert een ander probleem. De correcte afstand van de lens tot aan de censor.

 

Al m 'n lenzen hebben de FE vatting. Behalve de 70-400 (A) Maar de LA-E3 ondersteund dat ding goed.

 

Wat ik al zei, als er plaats is, om zo 'n filter in te bouwen in de 7R mk3 + de 7S mk3 zou dat erg mooi zijn.

Maar heb geen idee hoeveel ruimte dat vraagt. Of 't alleen qua plaats ueberhaupt kan.

Denk dat dit voorbehouden blijft aan de specifieke videocamera 's.

 

Anderzijds wordt er intussen behoorlijk wat afgefilmd met "fotocamera 's".

Bijna alles op automaat, en totaal geen rekening houdend met 24 of 25 frames per sec. = sluiter 1/50 of 1/60 sec.

Als je dat wilt, heb je werkelijk vrijwel altijd een ND filter nodig. Dus wie weet??????