annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lenzen

OPGELOST
profile.country.NL.title
Diederik1998
Nieuw

Lenzen

hallo jongens ik heb  een  vraag.

ik wil een lens kopen voor de sony a5100  maar welke lens wand ik zoom in met knop

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Diederik1998
Nieuw

Ik weet nie waar u het over heb maar anders zou er camera  zijn met electronisch zoom

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Diederik1998

 

Vervelend genoeg, is er geen enkele lens op een fotocamera, (op 1 na) waarmee je elektrisch kunt zoomen.

Je moet dus altijd draaien, aan de zoomring van je lens.

Tijdens een opname, wordt dat vaak enigszins schokkerig.

 

Die ene lens, waarmee het wel kan, kost rond de € 2500.--. (En is zeker niet bedoeld voor een A 5100)

 

Als je elektrisch wilt in- en uitzoomen, zit je vast aan een "video camera".

 

Succes. Want ook zonder  zoomen (tijdens de opname), kunnen filmpjes best erg leuk worden.

Een specifieke lens heb je er niet voor nodig.

Eigenlijk kan het met alle lenzen.

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Diederik1998  en welkom bij de Community!

 

De 16-50 mm lens die standaard bij de meeste a5100 geleverd wordt heeft inderdaad een knop om mee in te zoomen. 

Gelukkig hoeft dit niet, je kunt alle lenzen die geschikt zijn voor E-mount (ook wel NEX-mount genoemd) gebruiken op je a5100. 

 

Welke lens je wil hangt ook af van wat je wil gaan fotograferen. Wil je bijvoorbeeld dingen gaan fotograferen waar je over het algemeen ver vandaan bent (dieren etc) dan is een telelens handig.

Wil je juist onderwerpen fotograferen van heel dichtbij dan heb je een macro-lens nodig. Handig dus om eerst te bedenken waar je de lens voor wil gaan gebruiken.

 

Een gedeelte van de lenzen heeft expert Portmixus getest en vind je hier:  https://community.sony.nl/t5/lens-database/bg-p/NL_Lens_database

profile.country.NL.title
Diederik1998
Nieuw

Ik weet nie waar u het over heb maar anders zou er camera  zijn met electronisch zoom

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Amfion

 

Was niet op de hoogte, dat juist een van de allergoedkoopste lenzen van Sony zo 'n elektrische zoomknop had.

 

Heb net even zitten kijken, bij een review van Kenn Rockwell, en die is er ook nog redelijk lirisch over.

Begrijp dat de scherpstelmotor, via een "trucje" voor 't zoomen wordt gebruikt.

 

Nooit te oud om bij te leren.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@Diederik1998 

Zou je je vraag willen verduidelijken? 

 

Zoals ik het nu lees wil je geen lens waar je aan moet draaien om in te zoomen?

 

Als dat zo is kun je inderdaad beter kijken naar een compact camera zoals een HX90, een RX100III, RX100IV of als je budget het toelaat een RX10 (I, II of III)

 

Vaak is met 'handmatig' zoomen veel nauwkeuriger en sneller te werken dan met een electrische zoom, maar het is maar net wat je voorkeur heeft natuurlijk. :wink:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej iedereen, ik ben weer terug :wink:

 

Ik heb ook niet helemaal begrepen wat je zoekt, maar als je -zoals op de A5100- wil zoomen zonder te draaien aan de zoomring, dan heb je "PZ" lenzen nodig. Powerzoom.

 

Deze lenzen kan je zoomen met een schuifschakelaar of met je vinger rond de ontspanknop (om af te drukken) zoals op de A5100.

 

Voorbeelden zijn 16-50 maar ook 18-105 en een 18-200... zoek je zoiets?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training