annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Overstap Video Ballhead Gitzo, naar Really Right Stuff, "fotokop".

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Overstap Video Ballhead Gitzo, naar Really Right Stuff, "fotokop".

Omdat ik letterlijk nooit in portrait werk, vanwege een fors aantal presentaties via 16:9,

waarin "portrait " er naar mijn smaak niet uit ziet, had ik een "videokop" op m 'n Gitzo statief.

Heb ook nooit ergens anders naar gekeken.

 

*

Toen ik geconfronteerd werd, met "dikbuikige lenzen" onder m 'n beide Sony camera 's,

ben ik zelf aan 't "prutsen gegaan met kunststof blokjes". Werkte wel, maar was niet echt goed.

(Moet die nog steeds gebruiken op mijn Came TV - Gimbal)

--> maar is sinds Really Right Stuff niet meer nodig.

Die bottomplate, heeft ongeveer dezelfde dikte als zo 'n blokje.

 

Door een medegebruiker van dit forum werd ik gewezen op alternatieven.

In de vorm van L plates. Daar had ik werkelijk nog nooit van gehoord.

Maar vond ook niet, dat ik die nodig had, gelet op "nooit portrait".

 

Maar toen na verder kijken, bleek, dat die L plates, ook "bottom-plates" hadden,

veranderde dat de zaak.

En wie weet (je bent nooit te oud om te leren), ga ik de L plates, ooit waarderen.

 

En 't meest belangrijke vond ik, dat die bottomplates specifiek gemaakt werden voor

vrijwel iedere gangbare camera. Dus ook voor mijn beide Sony 's.

En dat ze pasten, op het intussen vrijwel "basis bevestigingssysteem", Arca Swiss.

Dus niet meer merkgebonden waren. En dat is vooral erg plezierig.

Zitten vooral muurvast. In een handomdraai. (schroef-omdraai)

 

*

Ben verder aan 't zoeken gegaan. Naar Konijnenberg geweest, om e.e.a. vast te houden.

Kwam daar in aanraking met "Really Right Stuff. Peperduur, maar passend als een bus.

 

Om een lang verhaal kort te maken. 2 Bottomplates gekocht voor de camera 's.

--> Nadien de Bottomplate voor de 7R mk2 omgeruild voor een L-Plate.

Dit vanwege het feit dat je panorama 's beter in Portrait kunt fotograferen.

 

2 Lensplates, voor de lenzen met een gondel (70-200 + 70-400)

En uiteidelijk, na letterlijk m 'n hele leven met videokoppen te hebben gewerkt,

een "fotokop" gekocht. En wat werkt dat eigenlijk veel makkelijker, dan een videokop.

Had ik jaren eerder moeten doen!

 

Met de fotokop kun je wel "pannen".

Maar dat gaat tijdens video stoterig. Blijft wel exact op hoogte.

Dus je videokop beslist niet inruilen!

Die is bij video nodig, om schokvrije "pans" te maken.

 

Heb gekozen voor de zwaarste uitvoering. Heel bewust, niet met kleminrichting.

Maar met een schroefbevestgiging. Lijkt mij beduidend stabieler.

Was ook advies verkoper.

Gelet op kleine afwijkingen, in de verschillende merken "Arca Swiss plates".

En met een "kleminrichting", luistert dat erg nauw. Moet je dat dus aanpassen. Met een schroef niet.

 

Eigenlijk is die zwaarste uitvoering niet eens "echt" nodig, voor de camera en lenzen die ik heb.

Maar 1 slag lichter, kostte slechts nauwelijks minder. En die mist die heerlijk grote instelknoppen.

1 Maatje kleiner is vooral wat lichter.

Maar sjouwen met mijn apperatuur, doe ik eigenlijk al lang niet meer.

Als je 75 bent, wordt dat lastig. Is 't gauw te zwaar.

 

En als ik ooit, toch nog een "joekel" van een lens koop, voor vogeltjes fotografie, zit ik goed.

Maar vergis je niet. De 70-400 of de 24-70 GM, mogen er ook zijn qua gewicht.

Ben weer terug bij af. As good as, evenzwaar als Nikon D810 + 24-70 of 70-200.

 

En "pannen" met deze "fotokop", tijdens video kan wel, maar gaat stoterig.

Moet je eigenlijk niet doen.

Tilten wil al helemaal niet. Ruil dus je videokop niet in. Ik zei dit reeds eerder.

Maar in iedere videocursus kun je lezen, dat je zo weinig mogelijk moet veranderen tijdens de opname.

Dus pannen en tilten zul je nauwelijks zien in mijn opnamen.

Dan is ie dus in "noodgevallen", toch voor video te gebruiken. Maar ideaal is ie niet voor video.

 

Onderstaand wat foto 's die aangeven hoe e.e.a. er uit ziet.

 

Oude Gitzo Panoramakop, met Really Right Stuff bevestiging - houd ik voor specifiek video.

 

DSC_1590.JPG

 

Nieuwe "fotokop" van Really Right Stuff. Met de A-6300. Een en al degelijkheid.

 

DSC_1599.JPG

 

Bottomplate van de A-6300. Zit zo vast als een huis. Totaal geen last van in de "tas".

 

DSC_1601.JPG

 

Dezelfde bottomplate voor de 7R mk2. Plaatje van batterijvak zet je iets hoger op.

Ook dit geheel (de camera met 24-70 G Master weegt best wat) staat als een huis.

 

DSC_1603.JPG

 

Deze foto toon de bevestiging voor de 70-200 lens. De 70-400 is vrijwel identiek.

Ook die staan als een huis.

 

DSC_1607.JPG

 

Wat verder nog plezierig is te weten, is dat Really Right stuff, mits correct  ingesteld op de

 "Zero Points", (duidelijk aangegeven), garandeerd, dat de stand van de sensor,

t.o.v. 't object niet veranderd. Dat schijnt vooral bij panoramafoto 's essentieel te zijn.

 

Lijkt me leuk. Ga ik mee aan de slag.

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ziet eruit als een solilde combinatie! En zeker niet alleen voor filmen. Dank voor het delen!

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Amfion

 

Denk dat je een fout maakt.

 

Het is een fotokop, waarmee je heel makkelijk,  precies en snel de zaak kunt instellen.

Bovendien zeer solide is. Lenzen kan dragen voor "zeer verre vogeltjes".

 

Heb deze gekocht, i.p.v. de 1 maatje kleiner, omdat hij van die heerlijke grote instelknoppen heeft.

Slechts € 50 meer kost dan die kleinere maat, die veel minder kan dragen. Maar wat lichter is.

Maar overigens, royaal zwaar genoeg voor de Sony + m 'n zwaarste lens (70-400)

 

*

Je kunt er mee draaien (pannen), maar hij mist een handle waarmee dat "soepel" kan.

Dus pannen in een video, terwijl de camera loopt, verloopt enigszins schokkerig.

Daar is hij ook niet voor bedoeld.

 

Omdat ik erg weinig pan of tilt tijdens videopnamen, kun je hem wel voor video gebruiken.

Tilten wil al helemaal niet. Pannen dus uitsluitend schokkerig.

Maar als ik wil pannen of tilten, pak ik m 'n Gitzo kop weer.

 

Iedere video cursus geeft aan. Laat je personen bewegen. Maar houd je camera stil.

Inzoomen is ook lang niet altijd fraai. En met een fotolens (niet electrisch) ook vrijwel altijd enigszins schokkerig.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Tjardi

 

Nee hoor, ik snap het prima, ik heb jarenlang deze statieven verkocht toen in een een fotowinkel werkte :wink: 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Amfion

 

Sorry, dat ik je kennis onderschat heb. Wist niet dat je in een fotozaak had gewerkt.

Dan weet je uiteraard: "Van de hoed en de rand".

 

Maar met de opmerking: " En zeker niet alleen voor filmen".

Zette je me op 't verkeerde been.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Geen probleem @Tjardi! Maar omdat je meestal over filmen schrijft leek het me een voor de lezers een verduidelijking. Ik zou idd dit statief niet aanbevelen voor filmen.