annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

S-log enzo .....

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

S-log enzo .....

Heb gezocht of er enige info in dit forum te vinden is, omtrent s-log etc.

Kan niets vinden.

 

Uiteraard daar behoorlijk op gegoogled. In YouTube rondgeneusd.

Snap intussen wel ongeveer hoe 't werkt, en wat het veroorzaakt.

Maar heb geen idee, wat je er voor moet doen om 't aan de gang te krijgen.

 

Heb de hele menustructuur van de camera doorlopen. Zie daar niets.

Of kijk ik 't over 't hoofd? Moet je er iets voor instellen op je camera?

Of zit het alleen in de nabewerking. Zo ja, waar. En welke programmatuur.

 

Als iemand hier een kort en bondig stuk over wil schrijven, telt de wereld

in ieder geval 1 gelukkig mens meer.

 

Bij voorbaat dank.

 

 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hi Tjardi,

 

Ik ben geen video-expert en voel me dus niet geroepen daar iets over te schrijven :nauseated_face:

 

Maar ik weet wel waar je het kan vinden:

-Het gemakkelijkste is om "picture profile" in te stellen onder de "Fn" knop.

-Ik DENK dat het PP7 was voor S-log 2. (ik geloof dat je ook extra opties had...weet het zo niet van buiten).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Dank voor je snelle reactie.

 

Had gehoopt, dat jij ook een beetje "van de video was". Maar jammer genoeg dus niet.

('t Onderschrijft m 'n gevoel dat er veel meer fotografen, dan videografen zijn)

Ondanks de mooie camera 's, die 't allemaal aan kunnen.

 

Maar hopelijk staat voor er jou een ander klaar. Die met even veel liefde en kennis de zaak oppakt.

Op 't gebied van fotografie heb je me altijd geweldig voorgelicht.

 

*

Heb intussen nog een korte uitleg gevonden op YouTube van Cheesecam.

Zal de foto 's even plaatsen aan 't einde van dit verhaal.

 

Je zit aardig in de richting. Je moet wel degelijk iets instellen in de camera.

Maar heb geen idee of je dat "altijd" moet doen. Of juist niet.

Het soms beter is, met normale instellingen te filmen.

S-log voor "specifieke" momenten is aan te bevelen?! Is 't vooral, of uitsluitend bij slecht licht?

En moet je het juist bij "normaal" of "goed" licht, niet gebruiken. Ik weet het niet.

Maar wil het wel graag weten!

 

*

Omdat dit een onderwerp is, dat vrijwel iedere Sony, hetzij specifieke videocamera 's,

dan wel fotocamera 's die video aan kunnen, zou ik een begrijpelijke uitleg van Sony,

wel erg op prijs stellen.

Omdat het meerdere camera 's betreft, hoeft dat niet in iedere gebruiksaanwijzing

te worden meegenomen. Maar mag uiteraard wel.

 

Beschrijving s.v.p. niet helemaal in de "Dummy Stijl". Maar liever ook niet al te hoogdravend.

En s.v.p. Nederlands. (Engels is niet m 'n "goeiste" taal) Vooral technisch Engels niet.

Zeker gelet op 't succes van de 7 R en S  (mk 2) series, lijkt me dit een absolute must.

Het nabewerken, graden en noem maar op, is sinds de K4, bijna een must.

 

Maar info daaromtrent, en niet alleen bij Sony (denk ook aan groot verkoper Panasonic GH4)

is uiterst minimaal.

 

*

Ik heb met de aanschaf van m 'n bewerkingsoftware nog even gewacht,

(werk nog uitsluitend in Full Frame) totdat ik meer weet omtrent dit onderwerp.

 

1 Ding weet ik zeker. Weet vrij veel af van video en fotografie.

Maar van dit soort soort fenomemen,  letterlijk nog echt niets!

En heb resultaten gezien, om van te watertanden. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar??????

 

Zou dit zo graag doen, met een mede-geinteresseerde enthousiast op videogebied.

En dan zoals gezegd, niet iemand op vele km's afstand.

 

s-log 01.jpg

 

 

s-log 02.jpg

 

s-log 03.jpg

 

Eigenlijk is 't toch van de "zotte", dat je de informatie omtrent dit soort onderwerpen,

bij allerlei "vogels" weg moet halen, die weten hoe ze er mee om moeten gaan.

 

Terwijl de producenten, en Sony is zeker niet de slechtste op dit gebied,

stomweg niet thuis geven.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Even een waarschuwing voordat je van alles gaat schieten in s-log. Dat zijn profielen waarbij je in de nabewerking kleur en contrast moet toevoegen hetgeen graden heet.. Dat kan onder meer met behulp van een zgn lut file in een nabewerkingsprogramma voor video. 

 

Als je hier niet handig mee bent, dan kan je beter geen s-log profiel kiezen want zonder de nabewerking ziet het er echt totaal niet uit. Je krijgt dan een vlak, contrastloos, kleurloos filmpje. Het is wel de manier om zo veel mogelijk dynamisch bereik uit je video te halen. 

Een ander nadeel is dat de minimale ISO waarde bij gebruik van s-log Iso 800 is. Dus in veel gevallen zal met ND filters moeten gaan werken.

Ik gebruik dat dus nooit want ik ben een amateur op dit gebied.

 

Op youtube kan je er genoeg over vinden: https://youtu.be/jsBt68y2CUg

 

Er zijn zeven PP's:

PP1: Example setting using [Movie] gamma PP2: Example setting using [Still] gamma PP3: Example setting of natural color tone using the [ITU709] gamma PP4: Example setting of a color tone faithful to the ITU709 standard PP5: Example setting using [Cine1] gamma PP6: Example setting using [Cine2] gamma PP7: Example setting using [S-Log2] gamma PP8: Example setting using the [S-Log3] gamma and the [S-Gamut3.Cine] under [Color Mode]. PP9: Example setting using the [S-Log3] gamma and the [S-Gamut3] under [Color Mode]

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Bedankt voor je opmerkingen. Ik ga me er verder op inlezen.

Ben intussen al iets verder, maar weet er zeker nog niet veel van.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

De s-log opties zijn eigenlijk bedoeld voor (semi)-prof die heel handig zijn met nabewerkingsprogramma's en alles weten van het schieten van video.

Als je superhandig bent met video en ook heel handig met de nabewerkingen, ND filters hebt om de sluitertijd te dimmen (minimaal iso 800 bij de a6300) dan kan je alles uit de video halen. Het is echt voor zéér gevorderde gebruikers (hetgeen ik ook niet ben overigens).

 

Ik gebruik ze dus nooit want ik ben een amateur op dit gebied en de normale niet s-log Picture Profiles  zijn voor mij goed genoeg. Ik ben wel vertrouwd met video editing maar ik ben slecht een zeer gemiddelde gebruiker.

 

Het is zeker zo dat zonder veel voorkennis de Sony handleiding echt vooral een bron is van meer vragen dan antwoorden. De handleiding is zeer summier en eigenlijk erg slecht. Het is handig voor mensen die weten wat iets is, maar zeker niet als je er niks van weet.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3