annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Slow Motion enzo.

OPGELOST
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Slow Motion enzo.

@pieterlj

 

1e vraag.

In het filmpje dat je poste omtrent de sportdag van jullie school, zijn beelden te zien van

iemand die eerst hard loopt, op normale framesnelheid (24 frames per seconde, veronderstel ik)

en dan overgaat in slowmotion. Hoe krijg je dat voor elkaar.

 

Op de camera moet/kun je instellen welk formaat je wilt, en of je normale framerate wilt,

of slowmotion.

Maar kun je volgens mij nadien niet aanpassen tijdens het filmen.

Door bijv. op een knop te drukken. Wat overigens best handig zou zijn.

Misschien kan dat wel, en weet ik het niet.

 

Neem aan dat je het hebt opgenomen in slowmotion, en 't in Adobe hebt aangepast.

Hoor graag of ik 't juist heb, of dat het toch anders werkt.

 

2e vraag.

Gebruik jij ND filters, of trek je je niets aan van de regel, dat framerate en sluitersnelheid

een onderlinge relatie hebben. Je fimpjes zien er prima uit.

Ook daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

23 ANTWOORDEN 23
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Klopt. Maar je verschiet dan wel een hele hoop ruimte. Eigenlijk voor nop.

En werkt ook niet in Ultra. Met wel als voordeel dat je geen verschil ziet in kwaliteit. Beiden is Full HD.

Dus is 't beeldscherm helder. Ook weer een voordeel.

 

Heb aansluitend ook even m 'n 7R mk2 ingesteld met dezelfde waarden.

Maar echt veel zin heeft dat niet.

 

Om te beginnen heeft de 7R mk2, slechts 50 frames als max.

En uiteraard is dat heel andere koffie als 100 frames. Dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.

 

Verder gaat alles vrijwel identiek.

Het instellen van ja of nee crop, wordt niet mee opgepakt in de instellingen.

Maar kan wel in stand 1 of 2. Is gelukkig niet geblokkeerd.

 

*

Overigens heb ik, met beide camera 's, de "steadyshot" altijd aan staan. Dus ook op statief.

(Ook die is aan te passen. Dus niet geblokkeerd - dat is prettig)

Ik merk geen enkel verschil. Dat is ook jouw mening. Heb je al eens geschreven.

 

Vraag me zo langzamerhand af, waarom die instelling er nog op zit.

Zal die vraag nog even separaat stellen.

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb het ook wel eens getest en de ene keer zag ik verschil en de andere keer niet. Ik probeer eraan te denken om het uit te zetten. Met mijn Siga 19 en Samyang 12 hoef ik er niet aan te denken want dat zit niet in die lenzen.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Had nog nooit iets gedaan met "Slow-Motion". Wist dus nog niet, hoe e.e.a. ging.

Heb derhalve m 'n A-6300 gepakt i.p.v. de 7R mk2. Die gaat slechts tot 50 frames.

Had de 16-35 mm lens erop. Dus in crop (A-6300) 24-52 mm.

 

*

Had me in 't verleden al eens verlekkerd, aan de prachtige beelden van "de Nieuwe Natuur",

in de Oostvaardersplassen. Met sublieme slow-motion opnamen.

Slow-Motion kan erg mooi zijn. Mits goed toegepast. En dat gebeurt naar mijn smaak, vaak te pas, en te onpas.

Hoop in ieder geval, dat de 7R mk3 etc., tot zeker 100 frames gaat. Liever nog beduidend meer.

Maar ben bang, dat dat alleen aan slechts enkele videocamera 's, is gegeven.

 

*

Vanmiddag deed zich een unieke gelegenheid voor, iets te filmen, waar "slow-motion" prima uit de verf

zou komen.

 

De zeer actieve "Vereniging voor Gondelvaart" (Giethoorn) heeft voorafgaand aan de Gondelvaart in Giethoorn,

komende zaterdag, allerhande activiteiten voor hun leden.

 

Voor de iets oudere kinderen, hadden ze een springkussen in een van de jachthavens gelegd.

Er werd vanaf een bouwsteiger gesprongen, op een kussen, en daardoor werd er iemand,

die daar op zat te wachten, met een enorme "zwieper" de lucht in gegooid, om uiteindelijk in 't water te belanden.

 

*

Dat heb ik gefilmd. Naar mijn idee, perfect voor Slow-Motion.

Maar ik kwam nog ergens achter.

Had verwacht, slow-motion, op de camera te kunnen zien. Dus niet. Dat kan pas tijdens de verwerking.

 

*

Tijdens de verwerking van je filmpje, kun je doodsimpel, de hoeveelheid frames aanpassen.

Op 25 frames, zie je dan, Slow-Motion. Prima qua kwaliteit. Zei het geen k4. Maar dat zie je nauwelijks.

En als je de zaak normaal afdraaid op 100 frames, ziet het er ook niet beroerd uit.

En dat vond ik heel plezierig. Had dat niet verwacht.

 

Was begonnen in 4K, met 1/50 sec.25 frames. Volgens de "oude normen".

Maar dan heb je een ND filter nodig. Zelfs bij f. 22, stond alles te flapperen, als teken van overbelichting.

Op slow-motion (met voorkeuze P) wordt dat uiteraard automatisch opgelost. Klopt er van die "wet" niets meer.

En eerlijk gezegd, vallen mij die opnamen, ook bij 100 frames/sec. enorm mee.

De "ijzeren wet" 1/50 sec. + 25 frames, is/was heilig ....... Lijkt me voorzichtig aan, enigszins op de helling.

Of vergis ik me.

 

Zal de opnamen vanavond, bij normaler licht van de TV, opnieuw bekijken.

Maar in noodgevallen, kun je dus zonder ND filter. En dat heeft ook weer heel veel voordelen.

 

Hieronder het filmpje:

 

 

Om met de zon van achter, nog enigszins wat te kunnen zien, op 't beeldscherm,

heb ik als een ouderwetse fotograaf, met een handoek, het invallende licht getemperd.

Geen gezicht. Maar 't helpt wel. Anders zit je vast aan externe monitoren.

Want op je beeldscherm zie je vrijwel niets. Zeker niet wanneer er automatisch gedimd wordt.

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Om de een of andere vage reden, kan je in PAL het beeld niet vertraagt op de camera zien.

Het kan wel in NTSC in de HFR modus.

Echter,wil je overschakelijk dan moet je je kaart formatteren.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik wou eigenlijk net zeggen dat je in de HFR modus de beelden wel in slo-mo kan zien, ik heb dat in het verleden met de A6300 al gedaan (in PAL). Dus vreemd dat het niet bij jou gaat @pieterlj

Ik denk niet dat ik spoken heb gezien :wink: maar heb de A6300 nu ook niet meer bij me om dat te testen.

 

Verder is het wel op te merken dat in de HFR modus de bitrate lager (60 versus 100Mbps) is dan gewoon filmen en achteraf vertraagd afspelen. Als ik me niet vergis verlies je in HFR ook geluid.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Dat wist ik nog niet. Dank je wel. Ga dat (uit interesse) proberen. Maar zal wel in PAL blijven filmen.

 

*

Maar wat me vooral op viel, is dat de beelden, als je die niet vertaagd af speelt, kwalitatief prima zijn.

Je hebt dan weleenswaar geen 4K, maar wel 100 bit. En je kunt per frame bepalen waar je naar slowmo gaat.

 

Had letterlijk alles op automaat. De AF-C + de Slow Motion op P. Maar alles is 100% scherp en goed qua belichting.

 

Heb net even door huis gelopen, en toen naar buiten.

Met de camera voor m 'n neus, om exact te zien wat diafragma en sluitertijd, dan doen.

Dat blijft allemaal redelijk netjes.

Diafragma zakt in donkere ruimtes naar f. 4, en pakt in noodgevallen hogere ISO 's. En gaat buiten tot maximaal f.11.

De sluitertijd blijft grotendeels rond de 1/100 sec. hangen. Alleen bij hele felle zon schoot hij naar 1/250sec.

 

En de helderheid van de opnamen, gemaakt met al die wisselingen, blijven ongeveer gelijk qua helderheid.

Dat vind ik erg knap. Je ziet totaal geen springerigheid.

Die overgangen van kleiner naar groter diafragma, zijn zo goed als onzichtbaar.

Dat was met oudere camera 's altijd erg "springerig".

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Als je de beelden op je camera terug wilt zien kan dat. Maar het is echt niet mogelijk in PAL

(in NTSC nog niet gebrobeerd) de zaak in slowmo op je camera te zien.

 

Ik heb de zaak voorgeprogrammeerd in 1 en 2 op de bovenste draaiknop.

In 1 heb ik 25 frames 1/50 sec. in 4K met 100 bit.

 

In 2 heb ik 100 frames met voorkeuze P (dus camera zoekt dan zelf de sluitersnelheid en diafragma uit)

Dat zijn altijd de middelste waarden, waar je door de band genomen goed mee uit komt.

 

Zal even een printscreen meesturen van de instellingen van 100 frames. Met 100 bit = 97487 k bit.

Had ook gedacht dat die terug zouden lopen. Maar de documentatie geeft anders aan.

 

Geluid is niet weg, maar wordt evenveel "opgerekt" als de film. Daardoor vrijwel altijd onbruikbaar.

 

Naamloos-1.jpg

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Tjardi, 

 

Ik ben niet zeker of je over hetzelfde spreek als ikzelf: je kan filmen met een hoge framerate (wat jij doet), maar je kan ook hoge framerate filmen in de HFR-modus (zit meer verborgen in het menu). Deze HFR-modus is bedoeld om de beelden als slow-motion op te slaan op de geheugenkaart, m.a.w. de beelden zijn reeds vertraagd opgeslagen door de camera. Dat is voor mensen die geen bijzondere software hebben, maar toch graag slow-motion functionaliteit gebruiken. In de HFR modus heb je dus geen geluid. (anders zou het geluid ook vertraagd zijn)

 

Uit mijn eigen ervaring heb ik al HFR-beelden opgenomen, maar dat is al lang geleden, toen de A6300 pas uit was. Ik heb nu 3 weken de A6300 in Griekenland gebruikt, maar niet in HFR, daar je in de "gewone" filmmodus aan dezelfde framerate beelden kan opnemen, en ACHTERAF in post-productie op de pc de beelden kan vertragen. (in HFR worden de beelden dus al in de camera vertraagd.)

 

Jammer dat ik de A6300 niet meer heb, dan kon ik het even controleren wat de HFR modus betreft. Het is ervoor gemaakt...

Ten vroegste zondag kan ik het uitproberen op een A6300.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Ben even in 't menu van de A-6300 gedoken.

 

Er is een mogelijkheid, bij "camera instellingen" onder 2 - de HFR instellingen te wijzigen.

Als je dan op de ronde knop drukt geeft hij aan dat de snelheid 4x vertraagd is.

Druk je nog 1x, geeft hij aan dat dit in PAL, niet te wijzigen is.

 

Denk derhalve dat Pieterl gelijk heeft.

 

*

Vind dit overigens geen enkel probleem.

't Grote voordeel is, dat ook de opnamen met 100 f/sec. erg goed zijn.

En je exact zelf kunt bepalen, wanneer het slowmo effect moet beginnen.

 

Wat me nog wel opvalt, is dat je kunt kiezen uit de hoeveelheid frames, gecombineerd met bitrates.

Maar dat zowel bij 100 frames, in 100 en 60 bit, de mogelijheid in Super 35 mm te filmen, weg is.

Neem dan aan, dat hij een kleiner stuk van de sensor pakt. (zie bijlage)

Weet je hoe veel sensor er over blijft?

 

DSC_1619 -resized.jpg

 

Heb in 't filmpje wat ik meestuurde van dat springkussen, met name ook een heel klein stukje 4K zitten.

(het 1e frame, met de begintitel), om er achter te komen, wat de verschillen zijn.

Maar vind die verschillen eigenlijk erg klein.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Op 100p geeft hij een crop van 1.14x tov S35. Dat valt dus best mee.

 

Ik denk dat ik het zelf niet meer begrijp: zeg je nu ook dat je geen slow-mo filmpje kan opnemen in HFR? Of zeg je dat je geen instellingen kan wijzigen? (met dat laatste ben ik wel eens, je kan enkel 100p naar 25p in PAL).

 

Misschien mis ik waarover de discussie gaat :wink:

Ik heb begrepen dat je geen slow-mo kan opnemen in PAL in HFR, wat -nog steeds- volgens mij wel kan :nauseated_face:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training