annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Slow Motion enzo.

OPGELOST
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Slow Motion enzo.

@pieterlj

 

1e vraag.

In het filmpje dat je poste omtrent de sportdag van jullie school, zijn beelden te zien van

iemand die eerst hard loopt, op normale framesnelheid (24 frames per seconde, veronderstel ik)

en dan overgaat in slowmotion. Hoe krijg je dat voor elkaar.

 

Op de camera moet/kun je instellen welk formaat je wilt, en of je normale framerate wilt,

of slowmotion.

Maar kun je volgens mij nadien niet aanpassen tijdens het filmen.

Door bijv. op een knop te drukken. Wat overigens best handig zou zijn.

Misschien kan dat wel, en weet ik het niet.

 

Neem aan dat je het hebt opgenomen in slowmotion, en 't in Adobe hebt aangepast.

Hoor graag of ik 't juist heb, of dat het toch anders werkt.

 

2e vraag.

Gebruik jij ND filters, of trek je je niets aan van de regel, dat framerate en sluitersnelheid

een onderlinge relatie hebben. Je fimpjes zien er prima uit.

Ook daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

23 ANTWOORDEN 23
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Die crop van 14% zet niets op z 'n kop. Had een veel grotere crop verwacht.

Ben je ook nog zeer goed in staat, als je dat wit, scherptediepte tecreeren, met open lens.

Dat is met hele kleine sensortjes bijna onmogelijk. Heb een Nikon 1V1, die krijg je niet onscherp.

 

Vandaar dat die beelden ook zo goed blijven. Beeldmateriaal gefilmd in 100 frs/sec, is daardooor goed bruikbaar.

 

*

Denk dat ik intussen weet, hoe 't in elkaar steekt. Het zit in 1 heel kleinigheidje/slordigheidje, van mij.

De A-6300 heeft de mogelijkheid in de voorkeuzeprogramma 's P, A, S, M in te stellen. Ook bij video.

Tevens dezelfde voorkeuzes, maar dan in HFR.

 

De 7R mk2, heeft die voorkeuzes uitsluitend in de normale stand. HFR instellen op deze manier kent hij niet.

 

Ik had ingesteld onder 2, de normale stand P. Dus niet, HFR P. Daar ligt het aan!

Daarom laat hij gewoon 100 frames bij 100 bits zien. Vertraagd hij niet. Slaat het dus ook anders op.

 

Als ik dat anders wil, moet ik op de A-6300 voorkeuze wijzigen naar HFR - P.

 

*

Maar doe dat niet. Per ongeluk ingesteld, vind ik dit, een prima keuze. Beter dan de HFR P.

Kan ik bij de montage bepalen, of en wanneer ik e.e.a. in slow-mo wil hebben. En exact, vanaf wanneer.

Is 't opgeslagen als slow-mo, zit ik aan die slo-mo vast. Vind het geweldig dat je die keuze zelf kan maken.

En dat ik nu weet, hoe 't werkt.

 

Films of foto 's terugkijken, doe ik vrijwel nooit, tijdens de opnames.

Het beeldschermpje, is daar naar mijn smaak te klein voor. Zeker met zon zie je erg weinig.

 

*

Portmixus, je bent en blijft een steun en toeverlaat. Hebt een ongelofelijk grote kennis.

En je had uiteraard weer gelijk!

 

Het geeft tevens aan, hoe enorm veel mogelijkheden, de Sony 's van vandaag de dag hebben.

En hoe precies het luistert, hoe je e.e.a. in stelt.

 

Bedankt.

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb dit nooit zo bekeken maar van de andere kant zit ik er ook niet mee. Als ik een filmpje maak, dan edit ik dat toch in Premiere Pro en een clip vertragen is een paar seconden werk en dan ik zelf nog bepalen of ik de snelheid op 15-20-25% zet oftewel hoe ik het vertraag. Bovendien heb ik dan een clip van 100 frames per seconde wat soms ook best handig is.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb voor de gein eens die hfr instelling geprobeerd en inderdaad in de camer krijg je de beelden nu vertraagd te zien. Ik vind het echter niet erg handig want ik doe dat liever wanneer ik de video's aan het monteren ben.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Zoals je uit mijn antwoord hebt kunnen lezen, stel ik de boel exact zo in als jij.

Dan ben je vrij in de montage. Kun je zelf bepalen vanaf welk punt, de zaak vertraagd wordt. En hoeveel.

Of dat je bij nader inzien, geen vertraging wilt.

 

Zet je de zaak op HFR wordt alles weggeschreven als dusdanig, en ben je die vrijheid kwijt.

 

En op 't kleine venster van de camera kun je toch vrijwel niet beoordelen of alles goed is gegaan.