annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony a77ii dierenfotografie

Sony a77ii dierenfotografie

Hallo

 

Een paar maand geleden heb ik me de A77ii aangeschaft voor het fotograferen van roofvogels, honden en paarden in aktie. Dit lukt niet en heb bijna nooit een mooie scherpe foto.

Kan iemand me zeggen welke AF instellingen ik het beste gebruik voor zo een opnames. Ik heb al zoveel geprobeerd dat ik het bos door de bomen niet meer zie.

 

Bedankt

 

 

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi Denzelfleur en welkom bij de Community!

 

Welke lens gebruik je bij de actiefoto's?

tokina 100-400mm

 of minolta 300mm

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ai, ik denk dat je daar meer tegen de beperkingen van de lenzen dan van de camera aanloopt.

Beide zijn al oudere lenzen en die stellen over het algemeen minder snel scherp dan nieuwere, ook al hang je er een nieuwere camera aan om zo te zeggen.

 

Alle geijkte instellingen met continue AF etc zul je al wel geprobeerd hebben denk ik zo.

Misschien kan backbutton focus nog wat verbetering bieden?

https://community.sony.nl/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/back-button-autofocus/m-p/1967236/highlight...

 

 

 

Ik ga het eens proberen. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor de info.

Redgy1
Lid

ziet er niet eenvoudig uit maar proberen waard, bedankt voor de tip

Redgy1
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik zou bij snel bewegende onderwerpen de volgende instellingen gebruiken.

Uiteraard kunnen mensen het met mij oneens zijn maar dan hoor ik dat wel.

Modus: S modus:  sluitertijd zeker niet korter dan 1/300 en proberen deze zo hoog mogelijk te zetten als maar mogelijk is, zonder al te veel inbreuk te doen aan de kwaliteit.

Die 300 is een fantastische lens maar een flinke toeter en die moet je ook maar stil kunnen houden.

Laat staan met 400mm, dan moet de sluitertijd echt flink snel zijn anders heb je geheid bewegingsonscherpte.

Dat gaat niet snel lukken als de sluitertijd niet al te hoog is. De oude grondregel is: 1/brandpunt als minimale snelheid. Nu is dat met VC wel een beetje anders maar zonder voldoende hoge sluitersnelheid gaat het niks worden vrees ik.

Er zit denk ik een actiestand op jouw camera. Die doet in wezen het zelfde.

Auto-iso. Mijn motto is: beter ruis dan onscherp. Kwestie van smaak misschien maar een bewogen foto ziet er nooit uit.

AF modus: AF-C

Drive mode: high.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Grootdeels met je eens. Vooral wat betreft: liever iets meer ruis, dan bewegingsonscherpte.

 

Voordeel van bepaalde camera 's + lenzen, dat beiden een stabilisatie hebben.

En dat helpt behoorlijk.

 

Overigens een 1 poot statief ook al. Hoeft niet eens erg groot/zwaar te zijn.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

vibration control doet niet zo veel volgens mij bij korte sluitertijden. Ik kan het mis hebben hoor maar ik dacht dat deze systemen alleen nuttig waren juist bij lange sluitertijden.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Ben bang dat je hier mis zit.

 

De ingeschakelde antiwiebel", zorgt voor zover ik 't goed begrepen heb, altijd voor een aantal stops reductie.

Meestal rond de 3 a 4. En dat is veel. Ongeacht licht. Sluitertijd, of wat dan ook maar.

 

Heb met de Sony nog niet veel ervaring. Heb de 70-400 vrijwel uitrsluitend vanaf statief gebruikt.

 

Maar kon met de Nikon 70-200, bij 200 uit de hand, nog redelijk weg komen met 1/100. En dat is uniek.

En beslist beter als in jouw sommetje. Wat ik overigens van vroeger nog ken.

Toen was het een absolute must. Zeker met wat langere lenzen.

 

Die vibratereductie zet best wat dingen op z 'n kop.