annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony a77ii dierenfotografie

Sony a77ii dierenfotografie

Hallo

 

Een paar maand geleden heb ik me de A77ii aangeschaft voor het fotograferen van roofvogels, honden en paarden in aktie. Dit lukt niet en heb bijna nooit een mooie scherpe foto.

Kan iemand me zeggen welke AF instellingen ik het beste gebruik voor zo een opnames. Ik heb al zoveel geprobeerd dat ik het bos door de bomen niet meer zie.

 

Bedankt

 

 

13 ANTWOORDEN 13
Redgy1
Lid

volgens mij zet je best de antivibratie uit als je met statief werkt, anders gewoon zijn werk laten doen. en dierenfotografie is een brede wereld, om olifanten te trekken zal 1/300 wellicht voldoende zijn maar bij vogels mag je dit vergeten, probeer maar eens een vliegende of bidende torenvalk te trekken op 1/300, no way :slight_smile:

Redgy1
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Vibratiereductie moet altijd uit als 't toestel op statief staat.

Dat staat in de gebruiksaanwijzing van iedere fabrikant. Dus niet alleen Sony.

Moet echter bekennen dat ik 't vuur van de strijd, dit wel eens vergeet.

En kan desondanks vaak niet zeggen dat het de resultaten heftig heeft beinvloed.

 

Vogels schieten is een door mij (nog) vrijwel nooit beoefend.

Daar heb ik geen ervaring in.

 

Alleen een sluitertijd aangeven, zonder te roepen of je met grootbeeld of lange tele werkt kan dus niet.

Zeker met steadyshot  aan op de 7R mk2, heb ik al haarscherpefoto 's gemaakt met 1/30 uit de hand.

Zowel met de 16-35 mm f.4, als de 24-70 mm f.4.

Met de 70-400, op zijn uiterste stand, lukt dat bij verre na niet.

Moet je weer rekening houden met dat verlengingssommetje.

 

Wij wonen in een gebied met veel eenden. Soms vliegen ze gelijk op, met de auto. Tot wel tot 80 km/u.

Probeer ze wel eens te filmen (met tele) in de vlucht. Maar dat lukt vrijwel nooit echt lekker.

 

Met een foto kun je soms de mazzel hebben dat de vogel lekker midden in 't beeld zit.

Maar om hem er in te houden tijdens filmen, is vaak meer geluk dan wijsheid.

Of je moet er redelijk veel ruimte omheen nemen.

Ooievaars daarentegen, die termiek zweven gaan weer redelijk makkelijk.

 

Een prachtig oefenobject = hete lucht ballonen.

Zelfs om die goed midden in beeld te houden, is nog lastig.

Heb daar goede opnamen van tijdens 't "Balonnenfestival" in Barneveld.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik had het over 300 of 400 mm lenzen. Dan is een hoge minimale sluitertijd toch echt nodig.

En ongeacht de brandspuntafstand; als iets snel beweegt zal je sluitertijd kort moeten zijn.

Een luiaard fotograferen die stil aan tak hangt zal niet zo moeilijk zijn.

 

Een vriend van mij schiet overigens ongestabliseerde 300 mm aps-c lenzen nog haarscherp met 1/15 sluitertijd.

Als ik dat probeer, dan word een grote waas en kan je nauwelijks zien wat erop staat.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
mablewa
Lid

ik gebruik vaak het joystickje achterop. als je die indrukt pakt hij alleen de middelste spot en stelt hij snel en precies scherp.